رواج مدرک‌محوری در عرصه فعالیت‌های قرآنی/ آموزش را در مدرک خلاصه نکنیم
کد خبر: 3865738
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

رواج مدرک‌محوری در عرصه فعالیت‌های قرآنی/ آموزش را در مدرک خلاصه نکنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری ممتاز لرستانی با اشاره به رواج مدرک‌محوری در عرصه فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: اگر هدف تربیت قرآن‌آموز است نباید صرفاً به برگزاری یک دوره و اعطای مدرک بسنده کنیم بلکه آموزش‌ها باید عمیق و کاربردی باشد.

رواج مدرک‌محوری در عرصه قرآن/ آموزش را در مدرک خلاصه نکنیماصغر زینی‌وند، از قاریان لرستان و مسئول امور جوانان ستاد نماز جمعه خرم‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به ترویج مدرک‌گرایی در برنامه‌‌های آموزش قرآن، اظهار کرد: اگر هدف ما تربیت قرآن‌آموز است نباید صرفاً به برگزاری یک دوره و اعطای مدرک بسنده کنیم بلکه آموزش‌ها باید عمیق و کاربردی باشد.

وی با ذکر این مطلب که هر چند امروز مدرک‌گرایی باب شده است، اما در آموزش قرآن باید به‌ دنبال آموزش کاربردی باشیم، افزود: آموزش قرآن را نباید در مدرک‌گرایی خلاصه کرد هر چند مدرک‌گرایی هم باید وجود داشته باشد اما اگر آموزش‌ها صرفاً برای اخذ مدرک باشد آموزش قرآن در حد مورد انتظار صورت نمی‌گیرد.

فقدان پاتوقی برای جامعه قرآن لرستان

زینی‌وند با اشاره به این‌که استان لرستان دارای جامعه قرآنی فعال و پویا می‌باشد به‌طوری‌که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های قرآنی استان لرستان در سطح کشور شناخته شده است، اضافه کرد: متأسفانه امروز ساختمانی با نام قرآن یا ساختمان شورای فعالیت‌های قرآنی در استان لرستان وجود ندارد هر چند از طرف استانداری لرستان قول‌هایی برای پیگیری احداث ساختمان قرآنی استان لرستان داده شده است اما هنوز این مهم به نتیجه نرسیده است.

مسئول امور جوانان ستاد نماز جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که اگر قرآن در سرلوحه زندگی ما و محور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است باید به‌لحاظ ساختاری هم در سطح استان‌ها فضای یا ساختمانی با نام شورای قرآن ایجاد شود، اضافه کرد باید فضای فیزیکی مستقل برای پاتوق گفت‌وگوهای اساتید قرآن، مربیان و جامعه قرآنی در استان لرستان وجود داشته باشد.

این قاری ممتاز لرستانی به بیان چالش‌ها و مشکلات مؤسسات قرآنی ـ مردمی در استان لرستان پرداخت و با یادآوری این مطلب که مدیران مؤسسات قرآنی باید خلاقیت داشته باشند، اضافه کرد: آن‌چه امروز می‌توان از آن به‌عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات مؤسسات قرآنی استان لرستان برای جذب مخاطب قرآنی نام برد استفاده و بهره‌گیری از نیروهای خلاق در مؤسسات قرآنی است چراکه در مؤسسات قرآنی آن‌طور که باید و شاید خلاقیتی نمی‌بینیم.

وی بر لزوم ایجاد خلاقیت در نحوه آموزش قرآن، خلاقیت در مدیریت مؤسسات قرانی، اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مؤسسات قرآنی تأکید کرد و ادامه داد: در کنار برنامه‌های قرآنی که توسط مؤسسات قرآنی ـ مردمی انجام می‌شود باید به برنامه‌های جانبی با محوریت قرآن توجه داشت که نمونه آن برنامه‌های تفریحی و اردویی با موضوع قرآن به‌عنوان مشوق برای قرآن‌آموزان مؤسسات قرآنی است.

زینی‌وند با بیان این‌که ترویج قرآن را باید از مدارس شروع کرد و از ظرفیت مدارس برای بهره‌گیری و استعدادیابی قرآن‌آموزان استفاده کرد، اضافه کرد: باید در آموزش قرآن به‌دنبال ظرفیت‌های جدید باشیم و تنها توجه به برنامه‌ها و جلسات سنتی نباشد.

مسئول امور جوانان ستاد نماز جمعه خرم‌آباد، صرفاً توجه‌کردن به مدرک‌گرایی را در حوزه آموزش قرآن از مشکلات برنامه‌های قرآنی در استان لرستان برشمرد و اضافه کرد: نباید در آموزش قرآن صرفاً هدف ما این باشد که یک کارگاه یا کلاس چند ساعت برگزار کنیم و یک مدرک به قرآن‌آموزان اعطا کنیم بلکه باید قرآن را کاربردی و خوب یاد بدهیم و در آموزش صرفاً مبنای ما مدرک‌گرایی باشد.

اختصاص یک جلسه شورای اداری به نام قرآن

وی با ذکر این مطلب که در برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی نباید توجه مختص به قاریان مرکز استان باشد بلکه باید قاریان سایر شهرستان‌ها را نیز مدنظر قرار دهیم، اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود که در شورای اداری استان لرستان یک جلسه به برنامه‌ها، فعالیت‌ها و مشکلات جامعه قرآنی استان لرستان اختصاص یابد.

این قاری لرستانی با بیان این‌که بهترین گروه سنی برای آموزش قران و جذب مخاطب دانش‌آموزان هستند که باید در این راستا از ظرفیت و پتانسیل اموزش و پرورش بهره برد، خاطرنشان کرد: مستابقه حفظ جزء ۳۰ قرآن در آموزش و پرورش با هدف جذب جوانان و توجه آنان به حوزه و مقوله قرآن برگزار می‌شود این در حالی‌است که در دانشگاه‌ها نیز باید ابزار تشویقی برای جذب دانشجویان به قرآن و فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شود.

خلأ وجود مشاور قرآن در ادارات

مسئول امور جوانان ستاد نماز جمعه قرآن استان لرستان به خلأ وجود مشاور قرآن برای مدیران دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: مسئولان باید از ظرفیت قاریان به‌عنوان مشاور قرآنی برای پیشبرد بهتر و برگزاری مطلوب‌تر برنامه‌های قرآنی دستگاه متبوع خود استفاده کنند.

وی یکی دیگر از مشکلات جامعه قرآنی استان لرستان را درصد بالای بیکاری قاریان استان لرستان برشمرد و افزود: در هر شغل و هر صنفی پس‌از اخذ مدرک و تخصص در کار می‌توان در جایی مشغول به فعالیت شد اما در حوزه قرآن شاهد نرخ بالای بیکاری در بین قاریان استان لرستان هستیم.

زینی‌وند ستادهای نماز جمعه را ظرفیتی مهم برای ترویج فعالیت‌های قرآنی ارزیابی کرد و گفت: از ظرفیت ستادهای نمازجمعه برای پیشبرد فعالیت‌های قرآنی استفاده شود به شکلی که دستگاه‌ها می‌توانند فعالیت‌های قرآنی خود را در قالب برگزاری برنامه‌های قرآنی و محافل انس با قرآن در ستادهای نماز جمعه ترویج دهند.

انتهای پیام
captcha