بازخورد منفی تعطیلی مؤسسات قرآنی/ لرستان از کمبود اساتید کارآمد رنج می‌برد
کد خبر: 3863989
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷

بازخورد منفی تعطیلی مؤسسات قرآنی/ لرستان از کمبود اساتید کارآمد رنج می‌برد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری قرآن و مدرس حوزه علمیه ازنا با بیان این‌که مؤسسات قرآنی به اهداف مدنظر خود نرسیدند، ادامه داد: تعطیلی یک مؤسسه قرآنی نسبت به سایر مؤسسات دیگر بیشترین ضربه را به دین وارد می‌کند چراکه قرآن یک مسئله معنوی است و مؤسسه‌ای که به نام قرآن است نباید تعطیل شود.

بازخورد منفی تعطیلی مؤسسات قرآنی/توازن جمعیتی مؤسسات رعایت شودمحمدتقی موسویان، از فعالان قرآنی استان لرستان و مدرس حوزه علمیه ازنا در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تشریح علت تعطیلی، چالش‌ها و مشکلات مؤسسات قرآنی استان و همچنین راهکارهای افزایش مخاطبان این مؤسسات، اظهار کرد: مؤسسات قرآنی با هدف حل مشکلات و آموزش قرآن فعالیت خود را آغاز کردند و با این هدف تأسیس شدند تا به‌عنوان یک نهاد غیرانتفاعی همراه و همگام با دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار قرآنی مشکلات قرآنی را برطرف کنند.

وی با ذکر این مطلب که طی سال‌های اخیر مؤسسات قرآنی در سطح کشور و در سطح استان دچار التهابات و مشکلات شدیدی شدند، ادامه داد: امروزه مؤسسات قرآنی در استان لرستان یا رو به تعطیلی هستند یا تعلیق و تعطیل شده یا در ماندن و تعطیل کردن مؤسسه مردد هستند.

مشکلات و چالش‌های مؤسسات قرآنی

موسویان در نظر گرفتن توازن جمعیتی در توزیع مؤسسات قرآنی را از مشکلات و چالش‌های مؤسسات قرآنی برشمرد و خاطرنشان کرد: متولیان صادرکننده مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی باید توازن جمعیتی را در نظر می‌گرفتند و تعداد مؤسسات قرآنی با توجه به نصاب جمعیت لحاظ می‌شد.

این فعال قرآنی با تأکید بر لزوم توجه به مؤسسات قرآنی، ادغام این مؤسسات را کاری درست برشمرد و با یادآوری این مطلب که عدم ادغام مؤسسات بزرگ‌ترین ضربه را وارد می‌کرد، اضافه کرد: هر مؤسسه قرآنی از سه رکن مدیر، استاد و مکان تشکیل شده است.

وی با بیان این‌که اگر مدیر یک مؤسسه قرآنی فردی تئوری باشد اما کار قرآنی انجام نداده باشد، در اجرای برنامه‌های قرآنی تجربه کسب نکرده باشد قطعاً در تشخیص اساتید دچار مشکل خواهد شد، افزود: این در حالی‌است که مکان مؤسسات قرآنی در شأن قرآن نیست.

موسویان توانمند نبودن برخی از مدیران مؤسسات قرآنی را از دیگر مشکلات مؤسسات قرآنی در استان لرستان برشمرد و با یادآوری این مطلب که مدیر یک مؤسسه قرآنی باید برنامه مدونی برای حفظ، تلاوت و مفاهیم در مؤسسات داشته باشد، خاطرنشان کرد: خروجی مؤسسات قرآنی ضعیف است به‌طوری‌که در شورای اعطای مدرک قرآن عمده شرکت‌کنندگان خروجی مؤسسات قرآنی نیستند.

مؤسسات قرآنی به‌سمت مهدکودک‌شدن

این فعال قرآنی لرستان عدم انگیزه را از دیگر مشکلات حوزه مؤسسات قرآنی استان لرستان برشمرد و با یادآوری این مطلب که عمده مؤسسات قرآنی ما در سال‌های اول دچار رکود و بعد از چند سال تعلیق می‌شوند، ادامه داد: لرستان از کمبود نیروها و اساتید کارآمد قرآنی رنج می‌برد.

وی با بیان این‌که امروزه شاهد تغییر وضعیت کارکرد مؤسسات قرآنی هستیم و مؤسسات ما به‌سمت مهدکودک شدن حرکت می‌کنند، ادامه داد: مؤسسات قرآنی ما شهریه‌ها را متناسب با هزینه بالا می‌برند و همین امر موجب شده در استان لرستان نسبت به میانگین کشوری پرورش نیروهای قرآنی نداشته باشیم.

موسویان با بیان این‌که مؤسسات قرآنی به اهداف مدنظر خود نرسیدند، ادامه داد: تعطیلی یک مؤسسه قرآنی نسبت به سایر مؤسسات دیگر بیشترین ضربه را به دین وارد می‌کند چراکه قرآن یک مسئله معنوی است و مؤسسه‌ای که به نام قرآن است نباید تعطیل شود.

این فعال قرآنی لرستان در خصوص راهکارهای افزایش جذب مخاطب قرآنی توسط مؤسسات قرآنی، اظهارکرد: توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی قطعاً به افزایش مخاطبان قرآنی خواهد انجامید این در حالی‌است که جذب اساتید ممتاز و کارآزموده موجب جذب مخاطب و خروجی بهتر مؤسسات قرآنی خواهد شد.

عوامل مهم جذب مخاطب قرآنی

وی مکان و فضای مؤسسه قرآنی را از عوامل مهم جذب مخاطب قرآنی برشمرد و با تاکید بر این‌که مؤسسات قرآنی باید در فضای مناسب فعالیت کنند، ادامه داد: مؤسسات قرآنی باید برنامه مدون در رشته‌‌های مختلف برای قرآن‌آموزان داشته باشند و مشاوره پیش‌از ثبت‌نام را به مخاطبان خود ارائه دهند.

موسويان گفت: برای آن‌كه بتوانيم ارزيابی كنيم كه آيا فعاليت‌های قرآنی در استان موفق بوده است يا نه بايد نظری به تعداد منتخبان مسابقات قرآن در مرحله كشوری داشته باشيم و اين‌كه لرستانی‌ها توانسته‌اند چه تعداد از آمار منتخبان كشوری مسابقات قرآن را به خود اختصاص دهند.

وی افزود: مسابقات قرآن كه در كشور برگزار می‌شود اغلب در چهار حوزه شامل مسابقات ملی دانشجويی، اوقاف و امور خيريه، نيروهای مسلح و دانش‌آموزی است با نگاهی به منتخبان اين مسابقات سراسری می‌توان به وضعيت قاريان و حافظان استان پی برد.

موسويان اضافه كرد: متأسفانه كم اتفاق افتاده كه منتخبان مرحله كشوری به‌ويژه در رتبه‌های اول و دوم از بين لرستانی‌ها باشد و اگر هم در يک سال توانسته‌ايم يک رتبه برتر در مرحله‌ای كشوری را به لرستان اختصاص دهيم در همان موقعيت باقی مانده‌ايم و در دوره‌های بعدی اين قاريان و حافظان ممتاز به‌جای آن‌كه رتبه بالاتر را كسب كنند به رتبه پايين‌تری افول كرده‌اند.

نخبگان قرآنی به حال خود رها نشوند

وی گفت: لازم است وقتی قاريان و حافظان لرستانی به مقام‌های كشوری دست می‌يابند در راستای ارتقای دانش و تخصص آن‌ها با برگزاری دوره‌های تخصصی قرآن و يا اعزام آن‌ها به دوره‌های آموزشی خارج از استان اقدام شود نه اين‌كه اين نخبگان قرآنی به حال خود رها شوند تا ببينيم آيا روزی فرا می‌رسد كه يک قاری يا حافظ ديگر از لرستان بتواند مقام كشوری كسب كند.

موسويان افزود: قاريان و حافظان ممتازی در لرستان پرورش يافته‌اند كه به خاطر پاره‌ای بی‌مهری‌ها از استان خود به استان‌های ديگر رفته‌اند؛ لذا بايد زمينه حضور اين حافظان و قاريان ممتاز كه اكنون از اساتيد متبحر در زمينه قرآن هستند در استان برای دوره‌های آموزش تخصصی قرآن به حافظان و قاريان نوجوان و جوان بهره برد.

انتهای پیام
captcha