از عدم برون‌سپاری فعالیت‌های قرآنی تا جدایی مؤسسات از مساجد
کد خبر: 3863276
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

از عدم برون‌سپاری فعالیت‌های قرآنی تا جدایی مؤسسات از مساجد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان با تشریح مشکلات مؤسسات قرآنی، گفت: مؤسسات از پایگاه خود یعنی مساجد جدا شدند؛ این در حالی است که مسجد محور جلسات قرآن بود.

تشریح مشکلات موسسات مردمی قرآنی/ از عدم برون سپاری فعالیت‌های قرآن تا جدایی موسسات از مسجدحجت‌الاسلام مهدی امیدیان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی و قرآن و عترت لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان این‌که مردمی بودن در شکل‌گیری مؤسسات قرآنی نقش مهمی دارد، گفت: با شکل‌گیری مؤسسات مردمی قرآنی افرادی‌که دغدغه قرآن داشتند فعالیت خود را در قالب مؤسسات قرآنی ادامه دادند.

وی با ذکر این مطلب که مؤسسات قرآنی از پایگاه اصلی خود یعنی مساجد جدا شدند، ادامه داد: جلسات قرآنی با محوریت مسجد برگزار می‌شد و اهل مسجد در مسجد یا در منازل جلسات قرآنی را برگزار می‌کردند، از درون همین جلسات بود که شخصیت‌های ممتاز قرآنی به وجود آمدند.

امیدیان با یادآوری این مطلب که با وجود مؤسسات مردمی ـ قرآنی هنوز نتوانستیم افرادی را در حد حاج وجودی‌ها تربیت کنیم، اضافه کرد: متولیان مؤسسات قرآن چند دسته شدند و همین امر موجب ایجاد چالش‌هایی در مؤسسات قرآنی شده است.

وابستگی مؤسسات قرآنی ـ مردمی به حاکمیت

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی و قرآن و عترت لرستان با بیان این‌که در ساماندهی مؤسسات قرآنی مباحث و چالش‌هایی مطرح شد، گفت: مؤسسات قرآنی به‌جای این‌که مردمی اداره شوند متوسل به نهادهای حاکمیتی شدند و همین مؤسساتی که متوسل به دستگاه‌های حاکمیتی شدند پس از تورم با مشکلاتی مواجه شدند و همین امر موجب تعطیلی بسیاری از آنان شده است.

وی با تشریح علل کاهش قرآن‌آموزان و مخاطبان مؤسسات قرآنی در استان لرستان، اضافه کرد: یکی‌از علل کم شدن کارآموزان قرآنی و تعطیلی مؤسسات این است که دستگاه‌های حاکمیتی که در رابطه‌با قرآن وظیفه دارند به جای این‌که نظارت فعالیت‌های قرآنی را بر عهده بگیرند مجری برگزاری برنامه‌های قرآنی مانند جشنواره قرآنی شدند.

امیدیان با بیان این‌که در پاره‌ای موارد نگاه دستگاه‌های حاکمیتی به مؤسسات قرآنی توأم با تبعیض بود، بیان کرد: تا زمانی که دستگاه‌های حاکمیتی دست از اجرای برنامه‌های قرآنی بر ندارند و خودشان را در جایگاه رصد و نظارت برنامه‌های قرآنی نبینند، شاهد رکود در فعالیت‌های مؤسسات قرآنی و تعطیلی بسیاری از آنان خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی و قرآن و عترت لرستان با یادآوری این مطلب که متولیان امر قرآن باید مردمی و برگرفته از بطن مردم یا به‌نوعی همان مؤسسات قرآنی باشند در رابطه‌ با مزایای اجرای مردمی برنامه‌های قرآنی، گفت: مردمی بودن برنامه‌های قرآنی موجب دقت عمل فعالیت‌های قرآنی می‌شود این در حالی‌است که هر جا فعالیت‌های قرآنی به مردم واگذار شد موفقیت‌ها چند برابر شد.

وی با بیان این‌که در سازمان تبلیغات، ارشاد و اوقاف که به‌صورت عموم فعالیت‌های قرآنی را رصد می‌کنند فعالیت‌های قرآنی برون‌سپاری نشد، تصریح کرد: اگر هم برون‌سپاری برنامه‌های قرآنی انجام گرفت برای اهداف خاص بود این در حالی‌است که متولیان امر به قرآن نباید مجری برگزاری برنامه‌های قرآنی باشند.

امیدیان، بر لزوم توزیع عادلانه بودجه‌های قرآنی تأکید کرد و یادآور شد: دستگاه‌های حاکمیتی مانند اوقاف خودشان تولیت و برگزاری برنامه‌های قرآنی را برعهده دارند در حالی‌که مواردی چون کار حفظ قرآن باید به مربیان مؤسسات مردمی واگذار شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی و قرآن و عترت لرستان با تأکید بر لزوم توجه به بیمه فعالان قرآنی بیان کرد: آمار بیمه مربیان قرآن قابل توجه است اما مشخص نیست که آیا واقعاً این افراد در حال حاضر در عرصه قرآن فعال هستند یا خیر.

لزوم توجه خانواده‌ها به آموزش قرآن فرزندان

وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی آموزش قرآن بین خانواده‌ها و توجه به قرآن کودکان و نوجوانان، گفت: خانواده‌ها باید برای آموزش قرآن فرزندان خود هزینه کنند؛ چرا خانواده‌ها برای آموزش زبان خارجی فرزندان‌شان مبالغ هنگفتی را هزینه می‌کنند اما نسبت به قرآن کم‌توجه هستند.

امیدیان به کاهش بودجه مؤسسات قرآنی اشاره کرد و با بیان این‌که شاهد کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآن هستیم، ادامه داد: امروز مؤسسات قرآنی در ارائه فعالیت‌های خود سردرگم هستند و شاهد تعطیلی بسیاری از آنان هستیم.

نبود دقت در پایش مؤسسات قرآنی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات فرهنگی و قرآن و عترت لرستان با بیان این‌که در پایش مؤسسات قرآنی دقت عمل وجود ندارد، اضافه کرد: دستگاه‌های حاکمیتی باید برنامه‌های قرآنی را به مؤسسات قرآنی واگذار کنند، به طور مثال سازمان اوقاف حفظ مجازی برگزار می‌کند و این کار را باید به مؤسسات قرآنی مردمی واگذار کند.

وی با یادآوری این مطلب که در تمام صنوف و اصناف کار صدور پروانه توسط اتحادیه‌ها صورت می‌گیرد، بیان کرد: پروانه فعالیت مؤسسات قرآنی باید توسط اتحادیه مؤسسات قرآنی صادر شود اما پروانه فعالیت‌های مؤسسات مردمی ـ قرآنی توسط دستگاه‌های حاکمیتی صادر می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که آن‌چه در رفع مشکل مؤسسات قرآنی مؤثر است آن است که دستگاه‌های متولی قرآن باید در جایگاه نظارت خود قرار بگیرند، گفت: مؤسسات مردمی قرآنی نیز باید بازوان پرتوان برای اجرای برنامه‌های قرآنی باشند.

امیدیان با یادآوری این مطلب که محور فعالیت مؤسسات قرآنی باید در قرآن باشد، به انجام برخی امورات دیگر در برخی مؤسسات قرآنی اشاره و اظهار کرد: از ۹۰ موسسه قرآنی ـ مردمی استان لرستان ۱۰ مؤسسه آن فعال است که باید پایش این مؤسسات صورت گرفته و فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات قرانی فعال واگذار شود.

انتهای پیام
captcha