وجود ۲۱ هزار معلول با ضایعه جسمی و حرکتی در لرستان
کد خبر: 3861240
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲

وجود ۲۱ هزار معلول با ضایعه جسمی و حرکتی در لرستان

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به وجود ۲۱ هزار و ۳۶۴ بیمار با ضایعه جسمی و حرکتی در لرستان، اظهار کرد: اطلاعات ۵۰ هزار معلول در سامانه استان ثبت شده که حدود نیمی از این افراد دارای ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی هستند.

ثبت اطلاعات ۵۰ هزار معلول لرستانی/‍ افزایش حق پرستاری معلولینبه گزارش ایکنا از لرستان، فاطمه زهرا توکلی، مدیرکل بهزیستی لرستان، امروز دوشنبه، یازدهم آذر در جمع خبرنگاران، گفت: ۲۱ هزار و ۳۶۴ بیمار با ضایعه جسمی و حرکتی بیشترین تعداد جامعه معلولان استان را تشکیل داده‌اند که خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی را دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که تشخیص معلولیت به عهده سازمان بهزیستی است، اضافه کرد: ضایعات بینایی، ذهنی، روانی، شنوایی و صوت و گفتار، عارضه سایر معلولان استان است.

توکلی با یادآوری این مطلب که مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی از ۱۵ هزار نفر در سال گذشته به ۳۹ هزار نفر طی امسال افزایش یافته‌اند، ادامه داد: امسال حق پرستاری از معلولان جسمی حرکتی و ضایعه نخاعی از ۲۵۰ هزار تومان به ۵۵۴ هزار تومان افزیش یافته است.

مدیرکل بهزیستی لرستان ژنتیک و نواقص مادرزادی را اصلی‌ترین دلیل فراوانی معلولان جسمی حرکتی استان برشمرد و گفت:‌ همچنین حوادث از جمله تصادف های رانندگی دومین علت معلولیت ها در لرستان است.

وی بر لزوم پیشگیری برای کاهش آمار معلولیت در استان تاکید کرد و افزود: با توجه به اهمیت غربالگری‌های ژنتیکی، سال گذشته قراردادهایی با برخی آزمایشگاه‌های استان منعقد و کمک هزینه هایی برای این مهم لحاظ شده، تا با انجام آزمایش‌های خاص ژنتیک، از تولد نوزادان با عوارض جسمی و حرکتی تا حدودی پیشگیری شود.

توکلی تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان در دستور کار قرار گرفته تا با شناخت عوامل موثر در بروز معلولیت‌های مادرزادی، نسبت به ازدواج‌های فامیلی دقت بیشتری داشته باشند و آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام
captcha