آیت‌الله کمالوند؛ از بانیان جلسات تفسیر قرآن در خرم‎آباد
کد خبر: 3861177
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

آیت‌الله کمالوند؛ از بانیان جلسات تفسیر قرآن در خرم‎آباد

گروه معارف ــ برپایی قدیمی‎ترین مجلس قرائت و تفسیر قرآن کریم در شهر خرم‎آباد به هفتاد سال قبل یعنی سال ۱۳۳۰ برمی‎گردد که از سوی آیت‌الله کمالوند دائر شده بود.

قدمت 70 ساله جلسات تفسیر قرآن در خرم‎آبادبه گزارش ایکنا از لرستان، در کتاب «یادگار عمر» تألیف حجت‌الاسلام حمید عیدی، از قاریان قدیمی در بخش بانوان و آقایان و همچنین جلسات قدیمی تفسیر و قرائت قرآن سخن به میان آمده است که یکی ‎از قدیمی‌ترین جلسات تفسیر قرآن‌ کریم در شهر خرم‎آباد جلسه‌ای بوده که شصت و هشت سال قبل در شهر خرم‎آباد دایر شده و بانی آن آیت‌الله روح‌الله کمالوند بوده است.

در اوایل سال 1330 شمسی درست در همان موقعی که آیت‌الله روح‌الله کمالوند از قم به شهر خرم‎آباد مراجعت کرده و حوزه علمیه را دایر کرد و برنامه درسی و آموزشی آن مرتب و منظم شده بود جلسه‌ای به‌عنوان قرائت و تفسیر قرآن در سطح شهر برای افرادی‎که علاقه‌مند به شرکت در آن بودند تشکیل داد.

توضیح جریان موضوع چنین بود که مرحوم کمالوند دعوتی عمومی از عرفای شهر و کسانی‎که در علم قرآن و قرائت و تجوید آن استاد و یا آگاهی داشتند به‌عمل آورد. عده زیادی در منزل مرحوم حاج سیدعیسی محمدیان گرد آمدند، مرحوم کمالوند در این موقع پس‌از بیاناتی در خصوص ارزش و موقعیت جلسه قرائت قرآن و تفسیر آن، تشکیل مجلسی را به این عنوان در سطح شهر و برای عموم علاقه‌مندان پیشنهاد داد که مورد قبول همه حاضران واقع شد.

در نتیجه بنا شد در هر هفته دو شب دوشنبه و جمعه مجلسی سیار در سطح شهر خرم‎آباد برقرار شود هر شب ابتدا چند آیه از قرآن را قرائت کنند سپس دو مسئله فقهی مطرح شود و در خاتمه آن آیاتی باتوجه به مناسبت‌های روز انتخاب و تفسیر شود.

جالب توجه این‌که مرحوم کمالوند مدت شش ماه به‌طور مستمر برپایی جلسات تفسیر قرآن را به‌عهده داشت و بسیاری از افراد شرکت می‎کردند و از بیانات او استفاده می‎کردند. پس‌از این مدت مجلس را به‌طور کلی در اختیار حجت‌الاسلام حمید عیدی گذاشت و ادامه آن‌‌را خواستار شد. این مجلس مدت‌ها به‌طور سیار در سطح شهر با مدیریت غلامرضا توکل که درعلم قرائت قرآن و قواعد تجویدی استاد مسلم و مجرب بود دایر بود با این روش که ابتدا چند آیه قرائت می‎شد و قواعد آن به‌وسیله حجت‌الاسلام حمید عیدی، از معلمان شهر خرم‎آباد تفسیر می‎شد، این مجلس بسیار مفید بود و افراد زیادی از طبقات مختلف مردم در آن شرکت داشتند به‌خصوص جوانان زیرا در آن موقع حجت‌الاسلام حمید عیدی به کار تدریس در دبیرستان‌های شهر اشتغال داشت و در دبیرستان محل تدریس او جوانانی مستعد و در عین حال متدین وجود داشتند که با علاقه زیاد در این مجلس شرکت می‎کردند.

در هر حال تشکیل این مجلس از بهترین اقدامات مرحوم روح‌الله کمالوند بود که در خرم‎آباد برای رشد فکری و دینی و ترویج قرآن بود که انجام داد، این جلسه در مدت 12 سال به‌طور دائم و بدون وقفه دایر بود متأسفانه به‌تدریج رو به ضعف رفت و کم‌کم تعطیل شد که البته برای تعطیلی آن علل فراوانی می‎توان ذکر کرد البته به‌دنبال این جلسه تفسیر قرآن که بانی آن آیت‌الله روح‌الله کمالوند بود، جلسات تفسیر قرآن دیگری در خرم‎آباد شکل می‌گیرد که اساتید آن از شاگردان تربیت شده در این جلسه قرآنی بودند.

نگاهی به زندگی‌ آيت‌الله سيدروح‌الله كمالوند

آيت‌الله‌ روح‌الله كمالوند فرزند آقا رضا در سال 1319 هجری در خرم‌آباد متولد شد. كمالوند تحصيلات ابتدايی خود را تا سال 1336 هجری قمری در خرم‌آباد گذراند و بعد از آن به مدت دو سال در شهرستان بروجرد از استادی آيت‌الله سيدحسين طباطبايی‌ بروجردی تلمذ و سپس به اراک رفته و از محضر آيت‌الله حائری يزدی كسب فيض کرد و همراه ايشان جزو مهاجران به شهر قم و بنيان‌گذاران حوزه علميه قم بود و تا سال 1346 در مدرسه فيضيه شاگرد آيت‌الله حائری بود و از كلاس‌های آيت‌الله ميرز علی اكبر يزدی نيز استفاده می‌كرد.

در سال ۱۳۶۹ هجری، قمری به امر آیت‌الله بروجردی به خرم‌آباد آمد و برحسب علاقه به عشایر مؤمن لرستان اقدام به تأسیس حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد کرد و در طول اقامت با کمک عده‌ای از متمکنین مسلمان لرستان اقدام به ساخت مساجد مختلفی در سطح استان از جمله خرم‌آباد، پل‌دختر، کوهدشت، نورآباد، زاغه و الشتر کرد.

فعالیت‌های بی‌نظیر ایشان زمینه‌ساز ظهور و تربیت طلاب بزرگواری شد که بعد‌ها به سربازان امام خمینی‌(ره) درآمده و پرچم‌دار انقلاب اسلامی در لرستان شدند. وی در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی بر اثر سکته قلبی دیده از جهان فرو بست و پیکر مطهر ایشان در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه‌(س) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha