تعطیلی مؤسسه یاسین بروجرد به‌دلیل کمبود آمار قرآن‌آموزان
کد خبر: 3857482
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

تعطیلی مؤسسه یاسین بروجرد به‌دلیل کمبود آمار قرآن‌آموزان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مؤسسه قرآنی ياسين بروجرد که سال‌ها زیر نظر اداره‌کل ارشاد لرستان در شهر بروجرد فعالیت داشت به‌دلیل پایین آمدن آمار قرآن‌آموزان تعطیل شده است.

کمبود آمار قرآن‌آموزان مؤسسه قرآنی یاسین بروجرد را تعطیل کردعلی‌حسين عزيزی، مدير مسئول مؤسسه قرآنی ياسين بروجرد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به این‌که مؤسسه قرآنی یاسین زیر نظر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در شهر بروجرد فعالیت داشت، گفت: مؤسسه قرآنی یاسین بروجرد با توجه به مشکلات مالی و پایین آمدن آمار قرآن‌آموزان و عدم حمایت مالی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی، تعطیل شده است.

وی افزود: مؤسسه قرآنی یاسین بروجرد طی مدت زمان فعالیت خود در زمینه آموزش مفاهيم و حفظ قرآن‌ کریم، كلاس‌های آموزش تفسير، صوت و لحن، اخلاق، روخوانی، روان‌خوانی، تجويد و احكام ویژه سنین مختلف از خردسالان تا بزرگسالان در دو بخش بانوان و آقایان فعالیت داشت.

بنا بر این گزارش، دست به دست هم دادن پاره‌ای مشکلات ازجمله نداشتن مکان مستقل، استیجاری بودن مکان، عدم حمایت مالی مسئولان فرهنگی و قرآنی، باعث می‎شود مؤسسات قرآنی روزبه‌روز ضعیف و ضعیف‌تر شوند.

وقتی یک مؤسسه قرآنی برای تأمین امکانات، وسایل آموزشی و کمک‌آموزشی و حق‌الزحمه مربیان خود با مشکل مواجه است و در مقابل هر روز نیز باید شاهد کاهش چشم‌گیر آمار قرآن‌آموزان باشد همین مشکلات حس بی‎انگیزگی را در مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی ایجاد می‎کند و این باعث رکود و در نتیجه تعطیلی مؤسسه قرآنی خواهد شد.

امروزه شاید کم و بیش شاهد هستیم هر سال تعدادی از مؤسسات و خانه‌های قرآنی در شهرها و روستاهای ما به تعطیلی کشانده می‎شوند و همه ما بی‎خیال بی‎خیال از کنار این موضوع می‎گذریم و هیچ از خود نمی‎پرسیم آیا راه‌حلی وجود ندارد که مانع تعطیلی مؤسسات قرآنی شویم.

باید توجه داشته باشیم که تعطیل شدن هر مؤسسه قرآنی یک خطر و زنگ هشدار است برای این‌که بدانیم واقعاً قرآن در جامعه ما مهجور و مظلوم است.

متأسفانه در پیگیری‎هایی که ایکنا لرستان طی سال‌های گذشته از مؤسسات قرآنی استان ازجمله مؤسسه قرآنی یاسین بروجرد داشته همواره یک مشکل وجود داشته که علی‎رغم آگاه بودن مسئولان فرهنگی و قرآنی همین مشکل آن‌چنان ریشه دوانیده که در پایان منجر به این شده که مُهر تعطیلی و باطل شدن بر مجوز فعالیت یک مؤسسه قرآنی نقش ببندد.

استيجاری بودن مكان؛ مهم‌ترين مشكل مراكز و مؤسسات قرآنی بروجرد

بنا بر این گزارش، علی‌حسين عزيزی، مدير مسئول مؤسسه قرآنی ياسين بروجرد در مهرماه 88 در مصاحبه‌ای که با ایکنای لرستان داشته است، استيجاری بودن مكان را مهم‌ترين مشكل مؤسسات و مراكز قرآنی بروجرد دانست و گفت: شهريه‌ دو تا سه هزار تومانی كه از قرآن‌آموزان جهت شركت در كلاس‌های قرآنی گرفته می‌شود، به‌هيچ وجه جوابگوی هزينه‌های مؤسسات و مراكز قرآنی نيست.

وی افزود: اجاره‌بهای مكانی كه جهت برگزاری كلاس‌های قرآنی مؤسسه ياسين تهيه شده است ماهيانه ۲۵۰ هزار تومان با پيش پرداخت دو ميليون تومان است كه مجبوريم برای پرداخت آن از حقوق كارمندی و بازنشستگی خودمان هزينه كنيم.

عزيزی حمايت مسئولان فرهنگی و قرآنی از مؤسسات و مراكز قرآنی را خواستار شد و تصريح كرد: متأسفانه مؤسسات و مراكز قرآنی از نظر امكانات و تجهيزات كمك آموزشی نيز در وضعيت بسيار ضعيفی قرار دارند كه می‌طلبد نهادهايی همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره تبليغات اسلامی حمايت بيشتری در اين زمينه از مؤسسات و مراكز قرآنی داشته باشند.

وی كمبود اساتيد قرآنی را از ديگر مشكلات مؤسسات قرآنی بروجرد برشمرد و افزود: به‌دليل اين‌كه اغلب مؤسسات قرآنی توان پرداخت حق‌الزحمه اساتيد را ندارند؛ بنابراين اساتيد قرآنی رغبت چندانی به حضور در اين كلاس‌ها ندارند و اساتيدی هم كه تمايلی به حضور در اين كلاس‌ها دارند، مجبور هستند فی سبيل‌الله قرآن را آموزش دهند.

وی در تشريح فعاليت‌های مؤسسه قرآنی ياسين گفت: اين مؤسسه زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمينه آموزش رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجويد، حفظ، تفسير، احكام، اخلاق، مفاهيم و ترجمه قرآن كريم فعاليت دارد.

نداشتن ساختمان مستقل؛ اساسی‌‌ترين مشكل مؤسسه قرآنی ياسين بروجرد

پروين مقدسی، مدير بخش بانوان مؤسسه قرآنی ياسين بروجرد نیز در مهرماه سال 91، در بيان فعاليت‌ها و مشكلات مؤسسه قرآنی ياسين بروجرد به ایکنا لرستان، گفت: يكی‌ از مشكلاتی كه همواره با آن مواجه بوده‌ايم نداشتن يک مكان مستقل برای برگزاری كلاس‌ها است و بالا بودن اجاره‌بهای ساختمان‌ها باعث شده كه نتوانيم يک مكان برای برگزاری كلاس‌های آموزشی مؤسسه اجاره كنيم.

وی اضافه كرد: متأسفانه برگزاری كلاس‌های مؤسسه قرآنی ياسين در حسينيه مسجد مير باعث شده كه ارشاد اين مؤسسه را در رديف مؤسسات قرآنی به‌حساب نياورد و مدام از ما ايراد می‌گيرد كه بايد كلاس‌های مؤسسه در يك ساختمان مسكونی باشد.

مدير بخش بانوان مؤسسه قرآنی ياسين بروجرد گفت: با توجه به اين‌كه اكثر قرآن‌آموزان ما از طبقه ضعيف هستند و توان پرداخت شهريه بالا را ندارند ما نمی‌توانیم هزينه‌های مؤسسه را تأمين و يک ساختمان با اجاره بهای بالا تأمين كنيم.

وی افزود: مسئولان اداره‌كل ارشاد استان می‌گويند ما بايد برای مؤسسه يک وام ساخت مسكن بگيريم كه با توجه به مشكلات مالی، از عهده پرداخت اقساط آن برنخواهيم آمد و همين ما را با مشكل مواجه كرده است.

مقدسی گفت: در حال حاضر قرآن‌آموزان و مربيان ما از محل برگزاری كلاس‌ها كه حسينيه مسجد مير است بسيار راضی هستند اما اداره ارشاد و بازرسان آن از ما ايراد می‌گيرند.

وی خواستار حمايت مالی مؤسسات قرآنی شد و گفت: متأسفانه اداره ارشاد تاكنون هزينه مربوط به برگزاری سه دوره آموزش مفاهيم و حفظ قرآن را هنوز به مؤسسه ياسين پرداخت نكرده است.

انتهای پیام
captcha