فیلم سینمایی «موسی مبرقع» به سه زبان ساخته می‌شود
کد خبر: 3845117
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱

فیلم سینمایی «موسی مبرقع» به سه زبان ساخته می‌شود

 گروه فرهنگی ــ فیلم سینمایی موسی مبرقع فرزند بلا فصل امام جواد(ع) به سه زبان زنده دنیا در قم ساخته می‌شود.

فیلم سینمایی«موسی مبرقع» به سه زبان ساخته می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، در جلسه سی‌صد و هشتاد و پنجم بنیاد قم‌پژوهی که امروز 4 مهرماه با موضوع «بررسی دانشنامه تصویری تاریخ قم به روایت سینما» برگزار شد، سیدامیر طباطبایی کارگردان این پروژه سینمایی با اعلام این خبر افزود: موسی مبرقع  یک شخصیت بین‌المللی است و به جغرافیای بین‌المللی تعلق دارد ولی تاکنون آنطور که باید شناخته نشده است و ما سعی داریم این شخصیت را بشناسانیم.

وی با بیان این‌که درباره موسی مبرقع داستان‌های زیادی وجود دارد تصریح کرد: ما سعی کردیم با تحقیق و پژوهش ابعاد زندگی ایشان را بررسی کنیم؛ چرا که وی یکی از شخصیت‌های مهمی بود که نقش بزرگی در رواج شیعه دوازده امامی  در قم داشته است.

این کارگردان سینمایی بابیان این‌که چهار هجرت تاثیر گذار در قم وجود داشته است اظهار کرد: هجرت اشعریان به قم، ورود فاطمه معصومه(س)، هجرت موسی  مبرقع و هجرت ابراهیم بن هاشم از محدثان بزرگ جهان اسلام جز چهار هجرت مهم این شهر محسوب می‌شوند که بخشی از دانشنامه تصویری قم به موسی مبرقع اختصاص داده شده است.

وی با بیان این‌که تا کنون کار شاخصی  در باره موسی مبرقع ساخته نشده است گفت: کتابی به نام زیبای «رانده شده» برای موسی مبرقع نوشته شده است که در نمایشگاه کتاب عرضه شد اما هر اندازه هم که کار انجام دهیم باز هم کم است.

این کارگردان سینما بااشاره به اهمیت نقش  سینما در انتقال مفاهیم و فرهنگ به جامعه  بیان کرد: با برنامه‌ریزی  صورت گرفته قرار است که نسخه سینمای فیلم موسی مبرقع در شهرهایی که با قم خواهر خواندگی دارند مانند کراچی پاکستان، بعلبک لبنان، قونیه ترکیه و شهری در اسپانیا نیز نمایش داده شود

طباطبایی با انتقاد از بی‌توجهی به هنر سینمایی در قم گفت: اگر قم آنگونه که باید شناخته شده نیست به علت این است که همزمان با دانش روز حرکت نکرده‌ایم؛ چرا که هنوز به هنر و سینما به شکل هنری تزیینی نگاه می‌کنند. این در حالی است که اگر به شیوه تکامل ادیان الهی توجه کنیم می‌بینم که خداوند در هر عصر و زمانی به شیوه معمول زمان خودشان به وسیله پیامبرش دین را به آنان عرضه کرده است.

این پژوهشگر تاریخی با بیان این‌که در ساخت پروژه‌های سینمایی مهم‌ترین مسئله، حمایت مالی است گفت: در زمینه مشاور و محتوا مشکلی وجودندارد اما در تامین هزینه‌های ساخت مشکل داریم و کم‌تر کسی حاضر می‌شود در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و من معتقدم در کنار نذرهای دیگر باید نذر فرهنگی هم باشد تا خیرین و مردم به بخشی از کمک‌های خود را به این بخش اختصاص دهند تا به وسیله این هنر روز بتوانیم بسیاری از معضلات ریشه‌ای را به این وسیله برطرف کنیم.

وی با انتقاد از محجور بودن تاریخ قم و به فراموشی سپردن رسم‌ها و سنت‌های خوب این شهر توسط شهروندان تصریح کرد: اساساً دغدغه فرهنگی مدیران کم شده است. به همین علت ما شاهد هستیم که خیلی از سنت‌ها رو به فراموشی است. برای مثال در قم ۲۵ نوع غذای سنتی داریم که ریشه هزار ساله دارند و ما در فیلم موس مبرقع آن را گنجانده‌ایم.

این کارگردان سینمایی گفت: تاکنون به  انبوه داشته‌های فرهنگی و تاریخی قم توجه نشده است؛ چرا که مدیران دغدغه‌مندی روی کار نیامده است تا به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. نمونه آن نامگذاری خیابان‌ها و ساختمان‌های فرهنگی این شهر است که در آن اثری از شخصیت‌های بزرگ این شهر دیده نمی‌شود. این در حالی است که در شهر اصفهان شرایط کاملاً فرق می‌کند. همه اسامی به نام بزرگان اصفهان است.

 وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی  قم در لبنان افزود: سال قبل هفته فرهنگی قم در لبنان برگزار شد اما محتوای آن غیر فرهنگی بود که امیدوارم که در هفته فرهنگی جدید که قرار است برگزار شود محتوای برنامه فرهنگی باشد.

طباطبایی با بیان این‌که قم در طول تاریخ مورد توجه دولت‌ها بوده است افزود: در زمان ساسانیان، دیلمیان، آل‌بویه و قاجار این شهر به علت وجود علما از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. برای مثال در زمان قاجار بیشترین هدف فتحعلی قاجار به قم برای روز مبادا بود که اگر زمانی در جنگ های خارجی به سرباز نیاز داشت با فتوای علما بتواند سرباز مورد نیاز را تأمین کند.

انزوای فرهنگ اصیل قم

وی با بیان این‌که به علت بی‌توجهی  مسئولان امر فرهنگ اصیل قم به انزوا رفته است گفت: ما به خیزش فرهنگی  نیاز داریم. خیزش آشتی با رسانه‌های روز مانند سینما است تا بتوانیم مسائل و مشکلات فرهنگی موجود در قم را برطرف کنیم.

این سینماگر از بی‌توجهی به ظرفیت سینمایی این شهر توسط مرکز صدا و سیمای قم انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در بخش برنامه‌سازی شبکه نور از نیروهای بومی برای ساخت برنامه‌ها استفاده نمی‌شود. به همین علت ما شاهد هستیم که بسیاری از فرهنگ‌ها و آداب‌های سنتی قم رو به فراموشی است.

این پژوهشگر در پایان گفت: موضوعات مختلف دیگری در دانشنامه تصویری قم در دست انجام است که موسی مبرقع یکی از این دانشنامه تصویری قم محسوب می‌شود.

انتهای پیام

captcha