قرآن برای بیان مقاصد خود از هنر استفاده کرده‌است/ تصویرسازی هنری قرآن برای انتقال مفاهیم
کد خبر: 3796009
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
استاد دانشگاه‌ تربیت مدرس:

قرآن برای بیان مقاصد خود از هنر استفاده کرده‌است/ تصویرسازی هنری قرآن برای انتقال مفاهیم

گروه فرهنگی ــ خلیل پروینی با اشاره به این‌که دین زبان هنر را برای بیان مقاصد خود انتخاب کرده‌ است، گفت: قرآن نه تنها حیات را روایت می‌کند بلکه آن را نشان می‌دهد و برای این امر زبان تصویر را انتخاب کرده‌است.

دین برای بیان مقاصد خود از هنر استفاده کرده‌است/ تصویرسازی هنری قرآن برای انتقال مفاهیمبه گزارش ایکنا از قم، خلیل پروینی، استاد دانشگاه‌ تربیت مدرس امروز 16 اسفندماه در دومین همایش قرآن و کریم با اشاره به بررسی امکان تبدیل مفاهیم ذهنی در قرآن به داستان، بیان کرد: حدود یک سوم کل قرآن داستان است بنابراین زبان تاثیرگرانه قرآن به گونه‌ای است که قابلیت تبدیل به داستان کوتاه و بلند را دارد و لذا اگر توانستیم مفاهیم ذهنی تصویرگری شده در قرآن را به داستان تبدیل کنیم بعد از آن می‌توانیم دراماتیزه و به نمایشنامه هم تبدیل کنیم.

وی با بیان این‌که یک داستان هنری دارای عناصر مختلفی است که همه این عناصر در خدمت عنصر اندیشه هستند، گفت: نمایشنامه یک متن ادبی است که در مرحله اجرا آماده می‌شود هم‌چنین دراماتیزه کردن یک قصه یعنی از امتیازات و خواص بالقوه نمایشی آن استفاده کردن و کمبودها و نواقص آن را از بین بردن و اینکه به شکل و شیوه متناسب با زمان و مکان جدید بازنویسی کنیم.

پروینی با اشاره به نمونه‌هایی از آیات قرآنی که مفاهیم ذهنی هستند و قابلیت تبدیل به داستان را دارند، اظهار کرد: از جمله در سوره حج آیه 31 این قابلیت وجود داد زیرا اگر به این آیه دقت کنیم متوجه تصویری می‌شویم که خداوند عاقبت انسان مشرکی که از دایره توحید خارج شده را به پرنده‌ای تشبیه می‌کند که گویی از آسمان سقوط می‌کند و نشانه این است که مفهوم ذهنی شرک را خدا با زبان علمی بیان نکرده و با زبان تصویر بیان کرده‌است که شخصیت و حادثه در آن وجود دارد.

وی با اشاره به آیه 18 ابراهیم ادامه داد: این آیه یک مفهوم ذهنی را بیان می‌کند که اعمال کفار به درد آن‌ها نمی‌خورد چون حسن فاعلی ندارد و لذا این مفهوم ذهنی قابلیت ابتدایی تبدیل به یک داستان را دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به سوره اعراف آیه 40 بیان کرد: این یک مفهوم ذهنی است که خداوند می‌فرماید عاقبت به خیری برای انسان کذاب و کافر نیست و این مفهوم به صورت یک تصویر ذهنی بیان شده‌است.

وی با اشاره به این‌که از آیات 264 و 65 سوره بقره، مفهوم ذهنی انفاق استنباط می‌شود، گفت: از این آیات نتیجه می‌گیریم که بین جهان تکوین و جهان تدوین هماهنگی وجود دارد و اگر در جهان تکوین پویایی و قصه وجود دارد باید توجه داشت که از زمان جهان تکوین وجود داشته و جهان تدوین متشکل از آیات قرآنی هم راکد نیست و در قرآن کریم قصه وجود دارد و قسمت‌های دیگر نیز امکان تبدیل شدن به قصه را دارد.

پروینی در پایان با اشاره به این‌که دین زبان هنر را برای بیان مقاصد خود انتخاب کرده‌است، گفت: قرآن نه تنها حیات را روایت می‌کند بلکه آن را نشان می‌دهد و برای این امر زبان تصویر را انتخاب کرده‌است و لذا در تبدیل مفاهیم ذهنی به داستان باید برای تکمیل تصویرگری‌های داستان از تصویرگری‌های موجود در قرآن و هم چنین روایات معتبر منقول از چهارده معصوم استفاده کنیم و در این صورت یک داستان کامل‌الاجزا را می‌توان نوشت.

انتهای پیام

captcha