دستگاه‌های اجرایی نیازهای خود را به نهادها و مراکز پژوهشی اعلام کنند
کد خبر: 3773820
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲

دستگاه‌های اجرایی نیازهای خود را به نهادها و مراکز پژوهشی اعلام کنند

گروه اجتماعی - رئیس جهاددانشگاهی لرستان با تاکید بر ایجاد بانک جامع متخصصان و نیازهای استان، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی استان باید نیازهای خود را به نهادها و مراکز پژوهشی اعلام کنند و از آن‌ها بخواهند مشکلات آن‌ها را بررسی و تحلیل کرده سپس راهکار مشخص علمی ارائه دهند.

بانک جامع متخصصان

 به گزارش ایکنا از لرستان، سیدعلی‌نادر دهقانی‌الوار، رئیس جهاددانشگاهی لرستان سه‎شنبه، 27 آذر در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در لرستان در جمع خبرنگاران، گفت: هفته پژوهش فرصت خوبی برای مرور دستاوردهای پژوهشی استان و رصد تکالیف و اقدامات انجام گرفته توسط نهادهای تشکیل شده در این حوزه است.
وی ادامه داد: در این هفته باید مروری بر پژوهش و تحقیقات به‌عنوان ضرورتی مهم در جامعه، داشته باشیم.
دهقانی‌الوار با بیان این‌که پژوهش دو زمینه نیازها و ضرورت جامعه و دیگری نیروی انسانی متخصص را می‌خواهد، اضافه کرد: تمامی نیازهای استان مشخص نیستند، هرچند بخشی از آن‌ها توسط دستگاه‌ها ارائه شده است.
وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان باید نیازهای خود را به نهادها و مراکز پژوهشی اعلام کنند و از آن‌ها بخواهند مشکلات آن‌ها را بررسی و تحلیل کرده سپس راهکار مشخص علمی ارائه دهند.
دهقانی‌الوار با انتقاد از اینک‌ه نیازهای پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استان به جاهایی غیر از مراکز پژوهشی داده می‌شود، اضافه کرد: علت این‌که در دستگاه‌ها و حوزه‌های کاری مختلف مسائل و مشکلات لاینحل وجود داشته این است که آن‌ها در یک نهاد پژوهشی مطرح نشده‌اند و چنان‌چه کسی هم راهکاری برای آن‌ها داده، پژوهشگر نبوده است.
عضو هیئت‌ علمی جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: دستگاه‌هایی که می‌خواهند در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری فعالیتی داشته باشند باید آن‌را با نهادها و مراکز پژوهشی مطرح کرده تا بتوانند به نتیجه مطلوب برسند.
وی با بیان این‌که در استان لرستان در بخش تربیت نیروی انسانی متخصص و علاقه‌مند کم ‌کار شده و اگر هم کاری صورت گرفته پراکنده بوده است، ادامه داد: نیروی انسانی سرمایه اصلی استان است؛ وقتی صحبت از توسعه می‌شود مهم‌ترین محور آن نیروی انسانی متخصص، فنی، متعهد، وفادار و آرمان‌گرا با روحیه علمی و علاقه‌مند به توسعه است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان اظهار کرد: فضای کار در استان باید مطلوب شود تا نیروی انسانی متخصص مهاجرت نکند؛ باید سعی کنیم ساختارهای مناسب و حمایتی ایجاد کنیم تا نیروی انسانی ماندگار شده و کار تحقیقاتی و علمی دقیق انجام دهد.
دهقانی‌الوار تأکید کرد: تنها راه حمایت از پژوهش‌گر و سازمان پژوهشی این است که محصولات آن‌ها در داخل استان خریداری شود؛ اگر دانشگاهی محصولی تولید کرد نباید در استانی دیگر به فروش برسد.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان این‌که عدم خرید و استفاده از محصول تولید شده در دانشگاه‌های استان از ضعف‌های ما در حوزه پژوهشی است، اضافه کرد: تحقیقات و پژوهش‌های جهاد دانشگاهی لرستان تقاضامحور و مسئله‌محور بوده و سعی کرده‌ایم همه آن‌ها را به این سمت هدایت کنیم.
دهقانی‌الوار با بیان این‌که در جهاد دانشگاهی لرستان تعداد نیروی انسانی پژوهشی کمتر از سایر دستگاه‌ها و نهادها هستند اما کارهای خیلی خوبی انجام دادیم که در سطح کشور دارای جایگاه هستند، یادآور شد: با ایجاد مرکز رشد در جهاد دانشگاهی لرستان در سال 96 و 97 بیش از هفت میلیارد تومان فروش فناوری شامل تکنیک، فن، فرآیند و خدمات به خارج استان داشتیم.
وی با اشاره به این‌که با ایجاد ساختارهای لازم و راه‌اندازی گلخانه‌ها، کشت بومی و بومی‌سازی گیاهان دارویی سعی کرده‌ایم کشاورزی را به یک مسئله و رویکرد مهم در ذهن مردم تبدیل کنیم و به آن‌ها نشان دهیم می‌توان با کشاورزی مدرن درآمدزایی و کار اقتصادی انجام داد، گفت: در بام لرستان نیز مجتمع تحقیقات و فناوری راه‌اندازی کردیم که محصولات آن در سطح استان توزیع می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان بیان کرد: در حوزه پزشکی جهاددانشگاهی لرستان نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف مرکز ناباروری که یکی‌ از ضروریات استان است را راه‌اندازی کرده که مرکزی مدرن، موردنیاز و تقاضای مردم است.
دهقانی‌الوار با تاکید بر این‌که تعلیم، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی کار ارزشمندی در توسعه است، اضافه کرد: باید بانک جامعی از متخصصان و نیازهای استان جمع‌آوری و آن‌ها را به‌صورت شبکه‌ای به علم مرتبط کنیم.

انتهای پیام

captcha