قاریان سومین حرم اهل بیت(ع) در قرائت به درجه اجتهاد برسند/ لزوم ساماندهی استعدادهای قرآنی
کد خبر: 3729801
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
آیت‌الله دژكام:

قاریان سومین حرم اهل بیت(ع) در قرائت به درجه اجتهاد برسند/ لزوم ساماندهی استعدادهای قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری اینكه اجتهاد تنها برای فقه نیست بلكه یك مقام نظریه‌پردازی در هر علمی است، بر این مسئله تأكید كرد كه قاریان سومین حرم اهل بیت(ع) باید در بحث قرائت و ترتیل به درجه اجتهاد برسند.

قاریان سومین حرم اهل بیت(ع) در قرائت به درجه اجتهاد برسند/ لزوم ساماندهی استعدادهای قرآنی

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، 22 تیرماه در مراسم اختتامیه مرحله استانی چهل و یكمین دوره مسابقات قرآن اوقاف این استان گفت: خداوند در سوره ابراهیم هدف از نزول قرآن کریم را برای پیامبر گرامی اسلام(ص) اینگونه تبیین فرموده است که این کتاب را بر تو نازل کردیم تا مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت کنی.
وی افزود: معنای این آیه شریفه آن طور که استفاده می‌کنیم این است که اگر جامعه‌ای فردی تحت تربیت قرآن بود، آن جامعه نورانی است و اگر تحت تربیت قرآن نبود جامعه‌ای ظلمانی خواهد بود، پس وظیفه پیامبر(ص) آن است که افراد و جوامع را به سمت نور ببرد.

لزوم تطبیق‌دهی آیات قرآن به حال خودمان
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید آیات قرآن را به حال و زندگی خود تطبیق دهیم، افزود: این جمله را به حال خودمان تطبیق می‌کنیم و اگر با همین عبارت از قرآن کریم بگوییم که اکنون در نور هستیم و رقبای ما از نظر تمدن و سیاست و قدرت در ظلمت هستند، اما بررسی كنیم كه خودمان چقدر می‌توانیم این مسئله را بپذیریم.
امام جمعه شیراز ادامه داد: همه ما مسلمان و انقلابی و قرآن‌خوان هستیم اما این حرف را به همین صراحت هم می‌زنیم و منظور این است که جامعه ما نورانی است و جامعه آن‌ها ظلمانی؛ ممکن است خیلی‌ها بگویند یک جاهایی مشکل دارد اما واقعیت است اصل اینکه قرآن نور است را قبول داریم و هیچکس آن انکار نمی‌کند ولی بحث اصلی اینجاست كه این قرآن چقدر در زندگی ما پیاده شده است و ما به همان نسبت ما نورانی می‌شویم.

متأسفانه آموزه‌های قرآنی خیلی در زندگی ما پیاده نشده است
وی با بیان اینكه متأسفانه آموزه‌های قرآنی خیلی در زندگی ما پیاده نشده است، گفت: همین مسئله موجب شده است كه هنوز خیلی‌ها دلشان می‌خواهد مثل جاهای دیگری شوند، در حالی که اگر قرآن در زندگی ما پیاده شود ما دیگر نمی‌گوییم می‌خواهیم مثل آن جوامع دیگر شویم و می‌گوییم ما از آن‌ها بهتر هستیم البته در یک ابعادی چه آن‌ها بخواهند چه نخواهند ما در نور هستیم و آن‌ها در ظلمات.
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه ما خدا را می‌شناسیم و برای خدا و طبق شریعت ختمیه عبادت می‌کنیم، گفت: ما با نگاهی كه به آیات قرآن داریم، تحلیلمان از جهان و انسان با جوامع دیگر کاملاً متفاوت است و این جاها هم قبول داریم و همین است که م‌ گوییم نورانیت است اما جاهایی به قرآن درست عمل نکرده‌ایم و در آن مانده‌ایم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری اینكه آیه دوم سوره ابراهیم در سوره بنی اسرائیل هم آمده است، گفت: خداوند در آیه 9 این سوره می‌فرماید « إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ...؛ قطعا این قرآن به [آیینى] كه خود پایدارتر است راه مى ‏نماید...» و منظور از واژه « لِلَّتِی» یعنی راهی برای آن نیست.

اگر آموزه‌های قرآن را عملیاتی كرده بودیم اكنون وضعمان این نبود
وی تأكید كرد كه اگر ما از آموزه‌های قرآن یاد گرفته بودیم و آن را عملی كرده بودیم اكنون وضعمان این‌طور نبود كه در بسیاری از مسائل می‌گوییم ببینید آن‌ها چه می‌كنند و این مسئله یك مشكل است.
آیت‌الله دژكام به برگزاری این مسابقات اشاره كرد و گفت: در جایی که مسابقه قرآن است باید بگوییم هدف اصلی از انزال این کتاب نورانی چیست و ما اكنون کجا هستیم و برای رسیدن به آن هدف باید چه کار کنیم؛ طبیعتاً حفظ و قرائت و تلاوت زیبای قرآن این‌ها گام‌هایی است در مسیر رسیدن به آن نوری که باید همه زندگی ما را بگیرد ولی قدم‌های ابتدایی است.

فارس وضعیت خوبی در مباحث فعالیت‌های قرآنی ندارد
امام جمعه شیراز با طرح این سئوال كه وضع ما در قدم‌های ابتدایی چطور است، گفت: باید ببینیم استان فارس به‌عنوان حرم سوم اهل بیت(ع) در ایران و مكانی که از نظر فرهنگی یکی از قله‌های فرهنگی کشور است، در زمینه حفظ و قرائت و ترتیل و مسابقات قرآن در كجا قرار دارد، اگرچه گفتیم كه این‌ها برای رسیدن به هدف اصلی مقدمه است اما به نظر می‌رسد كه با همه تلاش‌هایی كه انجام می‌شود، وضع خوبی نداریم.

قاریان سومین حرم اهل بیت(ع) باید به درجه اجتهاد برسند
وی تأكید كرد: سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی و استان فارس باید اكنون از نظر ترتیل و قرائت باید در حدی باشد كه اكنون بتواند در آن‌ها اجتهاد كند؛ البته در اینجا باید این نكته را یادآور شد كه اجتهاد تنها مربوط به مسئله فقه نیست كه فقط علما باید در آن اجتهاد داشته باشند، بلكه اجتهاد یك مقام نظریه‌پردازی در هر علمی است و مجتهد یك فرد نظریه‌پرداز است لذا در این مباحث قرآنی قرائت و ترتیل آیا ما كسانی داریم كه اجتهاد كنند؟

اجتهاد را در بحث قرائت و ترتیل و حفظ آغاز كنیم
آیت‌الله دژكام ادامه داد: باید اجتهاد در بحث ترتیل و قرائت و حتی چگونگی روش حفظ و امثال این‌ها را شروع کنیم و اكنون فاصله زیادی با آنجایی كه باید باشیم داریم؛ اگرچه گاهی اوقات ما خودمان را با 60 كشور اسلامی مقایسه می‌كنیم و می‌گوییم وضعمان خوب است اما این وضعیت خوب به دلیل آن است كه آن‌ها خیلی عقب هستند و ما باید طوری باشیم كه امام زمان(عج) راضی باشد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار كرد: ما باید روی این‌ها کار کنیم زیرا مطمئن هستیم ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار بسیار خوبی در جامعه وجود دارد اما چه مقدار این استعدادها و ظرفیت‌ها را فعال می‌کنیم نمی‌دانم لذا باید استعدادهای قرآنی خود را رشد داده و آن‌ها را متوقف نكنیم.

برنامه رشد استعدادهای قرآنی استان فارس آغاز شود
وی با تأكید بر اینكه باید برنامه رشد استعدادهای قرآنی استان فارس آغاز شود از مسئولان و دست‌اندركاران فعالیت‌ها و علوم قرآنی درخواست كرد تا به سمتی برویم كه همین كارهایی كه انجام می‌دهیم خالی از بحث اجتهاد و نظریه‌پردازی و پشتیبانی علمی قوی نباشد و این كار اولی است كه باید آغاز كنیم.
آیت‌الله دژكام افزود: اگر این مرحله را انجام دادیم باید به سراغ بحث دیگری برویم كه البته هنوز بحث تفسیر شروع نشده است و ما در مقدمات آن گیر هستیم ولی به آنجا هم خواهیم رسید زیرا معارف قرآن شامل تفسیر هم می‌شود و ما باید از این دریای نورانی که خدا نازل کرده است، بهره بیشتری ببریم.

شیراز باید در علوم قرآن و حدیث بعد از قم قرار گیرد
نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با اشاره به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) این استان بعد از مشهد و قم گفت: به نظر می‌آید فاصله ما با قم اکنون بسیار زیاد است لذا باید در مباحث قرآنی به حدی رشد كنیم كه بگویند استان فارس بعد از مشهد و قم قرار دارد.
وی تأكید كرد: فضای سومین حرم اهل بیت(ع) باید طوری باشد که در زمینه‌های مختلف علوم قرآن و حدیث و اهل بیت(ع) بتوانیم در حد قله‌های كشوری حرفی بزنیم که به حمد الهی در قم زمینه‌های یکسری حرکت‌های علمی و قرآنی فراهم شده است و اكنون قم حرف اول جهان را می‌زند و شیراز هم باید پشت سر آن حركت كند لذا زمینه‌ها و مقدمات آن را فراهم خواهیم کرد.

مداح‌های برجسته ملی را از شیراز معرفی كنیم
آیت‌الله دژكام همچنین گفت: ما نیاز به مداح داریم؛ آن هم مداح‌هایی كه بتوانند كه در سطح ملی چهره باشند و باید آنان را از شیراز معرفی كنیم نه اینكه برای برنامه‌های مختلف مداح از سایر شهرها دعوت كنیم.
امام جمعه شیراز تأكید كرد كه ردیف‌های نوحه‌خوانی شیراز باید در سطح ملی بدرخشد نه اینکه بگوییم خیلی قدیمی است و آن را رها کنیم و حتی در زمینه قرائت نیز برخی از دستگاه‌ها آن را به فراموشی می‌سپارند اما دیگران آن را می‌خوانند و اول هم می‌شود پس باید این‌ها را متحول كنیم.

كسی استعدادهای قرآنی شیراز و فارس را ساماندهی نمی‌كند
وی با ذكر این نكته كه این مسائل به مدیران كل اوقاف و تبلیغات اسلامی باز می‌گردد كه هر دو این‌ها باید آستین همت را بالا بزنند زیرا استعدادهای جوان زیادی در این استان وجود دارد، گفت: استعداد و ایمان زیادی در شیراز موج می‌زند اما كسی آن‌ها را سامان نمی‌دهد و جلوه‌گر نمی‌کند و مشغول به چیزهای دیگری شده‌ایم لذا باید برای این‌ها برنامه‌ای اتخاذ كنیم تا در مدت معقولی از نظر بتوانیم این تغییرات را ایجاد كنیم.
آیت‌الله دژكام همچنین به آیةالكرسی اشاره كرد و گفت: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید خدا مؤمنان را از ظلمات به نور می‌برد اما در آیه اول سوره ابراهیم كه نظیر آن هم در سوره‌های دیگر وجود دارد می‌فرماید «... لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ...؛ ... تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریكیها به سوى روشنایى بیرون آورى...» یعنی ای پیامبر شما باید مردم را خارج كنید و خطاب آن به پیامبر(ص) است و جانشینان پیامبر هم علما هستند و این یك كار الهی است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس یادآور شد: در این آیه یك قید وجود دارد و می‌گوید « بِإِذْنِ رَبِّهِمْ» یعنی ما باید اجازه بدهیم تا این كار را انجام دهید؛ این اذن همان است که در مورد ظهور امام زمان(عج) می‌گوییم.
وی گفت: گاهی ما غافل از این می‌شویم که اذن باید از آن بالا باشد لذا در برنامه‌ریزی و امور ساختاری و مدیریتی می‌دویم خودمان را هم خسته می‌کنیم اما می‌بینیم نتیجه نمی‌گیریم و قفل شده‌ایم غافل از اینکه اذن هنوز ندارد.

بدون توسل و توجه به عالم معنا، هیچ كاری به سامان نمی‌رسد
آیت‌الله دژكام با طرح این سئوال كه برای اذن دادن باید چه کار کنیم، گفت: باید در این فضا باشیم؛ نوع تمدنی که به دنیا ارائه می‌کنیم، توسل و توجه به عالم معنا در آن هست، وگرنه هیچ کار دنیوی برای ما به سامان نمی‌شود و این را باید نشان دهیم نه اینکه باور نداریم و همین است که عمدتاً در مسائل پیش آمده داریم تحلیل سیاسی اقتصادی و اجتماعی می‌کنیم در صورتی كه خداوند در قرآن می‌فرماید من سخت می‌گیرم که شما تضرع کنید.
وی یادآور شد: گاهی امتحانات ما سخت می‌شود که بگوییم خدایا اذن بده و از او بخواهیم لذا اگر این مشکل خدای نکرده نهادینه شود ما کارهایمان به جایی نخواهد رسید.
آیت‌الله دژكام خواستار آن شد كه مقداری حال توسل و توجه و ابتهال كه در مسابقات قرآنی هم رواج پیدا كرده است،‌ در كنار تلاوت‌ها ترویج یابد و در برنامه‌ریزی‌ها یک سرفصل تحت عنوان توجه به عالم معنا و توسل به اهل بیت(ع) و توکل به خداوند متعال جدی بگیریم تا بتوانیم به نتایجی که می‌خواهیم برسیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس در پایان این نكته را یادآور شد كه در خصوص برنامه‌ریزی مسائل قرآنی استان یک جلسه خصوصی با اوقاف خواهیم داشت.
انتهای پیام

captcha