جمع‌بندی نهایی پنجمین نشست مجمع نمایندگان شورای توسعه قرآنی استان‌ها/ سمنان؛ میزبان نشست ششم
کد خبر: 3685242
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷

جمع‌بندی نهایی پنجمین نشست مجمع نمایندگان شورای توسعه قرآنی استان‌ها/ سمنان؛ میزبان نشست ششم

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ پنجمین نشست مجمع نمایندگان شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌ها امروز در شیراز برگزار شد كه در آن یكسری مباحثی نظیر تعیین تكلیف اعتبارات استان‌ها، انتخاب نمایندگان شورای استان‌ها در شورای مركزی و معرفی میزبان نشست آتی این مجمع مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، پنجمین نشست مجمع نمایندگان شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌ها امروز، 4 بهمن‌ماه با حضور نمایندگان شورای استان‌های مختلف كشور در محل نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برگزار شد.
این نشست در دو بخش صبح و بعدازظهر برگزار شد كه در آن برخی از چهره‌ها نظیر حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور، اصغر مسعودی، رابط فراكسیون قرآن و عترت مجلس در استان فارس و آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس غایب بودند.
بخش نخست این شورا بعد از خوشامدگویی میزبانان این نشست و مدیران دبیرخانه شورا، بررسی نحوه نقش‌آفرینی شورای قرآنی استان‌ها در تعامل با ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مركز امور قرآنی اوقاف و نائب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و محمد انجم شعاع، معاون هماهنگی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بود.
بعد از آن گزارشی از توزیع اعتبارات استانی اجرای منشور سازمان اوقاف و امور خیریه توسط حجت‌الاسلام حسینی همراه با پرسش و پاسخ حاضران برگزار شد و بعد از آن بررسی و تبیین آخرین وضعیت تدوین اسناد راهبردی اجرای منشور در افق ملی و استانی توسط رضا سلامت‌‌پناه، معاون برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی دبیرخانه همراه با پرسش و پاسخ نمایندگان استان‌ها انجام شد.
در ادامه گزارشی از وضعیت پیشرفت اجرای تصمیمات نشست چهارم توسط نمایندگان منتخب شورای قرآنی استان‌ها و بی‌غم،‌ مسئول امور استان‌های دبیرخانه شورا صورت گرفت و سپس منتخب نمایندگان به بیان مسائل و گزارش عملكرد منتخب نمایندگان شورای قرآنی استان‌ها پرداخت.
بخش دوم این نشست نیز از ساعت 13:30 مجدداً در همان سالن اجتماعات دفتر امام جمعه شیراز آغاز شد كه آغازگر آن تلاوت آیات وحی توسط سعید مسعودی، قاری پیشكسوت استان فارس بود و در ادامه انجم‌شعاع، سلامت‌پناه و حسن محمدی، نائب رئیس كمیته تخصیص صندوق و همچنین عزیززاده، مدیركل دبیرخانه كمیسیون تبلیغ و ترویج، گزارشی از آخرین وضعیت واگذاری اعتبارات سال 95 و 96 شوراهای استانی همراه با تصویب پیش‌نویس شیوه‌نامه سال 97 را ارائه دادند.
كارگاه آشنایی با مدیریت راهبردی امور قرآنی، ابعاد آمایش سرزمینی توسط سلامت‌پناه ادامه دهنده این بخش بود و در ادامه انتخابات نمایندگان شورای قرآنی استان‌ها در كمیسیون‌ها و مجمع مشورتی همراه با تصویب شرح وظایف برگزار شد كه در آن حجت‌الاسلام سعیدی از استان البرز، حجت‌الاسلام یعقوبی از استان اصفهان و امیرحجت مرادی از گیلان حائز بیشترین تعداد آرا شده و به عنوان نمایندگان این شورا انتخاب و معرفی شدند.
سلامت‌پناه، معاون برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه این بخش گفت: یکی از علت‌های برگزاری این جلسات ایجاد مرابطه با یکدیگر بوده است و اگر بتوانیم طرح‌ها، پیشنهادات، یافته‌ها و تجارب اعضای شورای استان‌ها را در قالب صفحات خاصی در اختیار آنان قرار داده تا هم به عنوان اسناد پشتیبان شورا منتشر كنیم و هم اینكه شاید بعد از آن در قالب یك كتاب مناسب قابل ارائه شوند.
در این نشست، استان سمنان به عنوان میزبان نشست آتی (ششمین) مجمع نمایندگان شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌ها در اردیبهشت‌ماه سال 97 انتخاب شد.
علیرضا شعبانی‌فرد، كارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا به جمع‌بندی نهایی نشست مذكور پرداخت و گفت: سابقه تشكیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی به بیش از یك دهه بر می‌گردد كه جلسات آن به‌صورت منسجم دارد تشكیل می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت شورای استان‌ها ذیل شورای اصلی افزود: با ساماندهی كه از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفت، قرار شد كه این شوراها از دبیرخانه منسجم و یك مركزیت برای هماهنگی برخوردار شوند.
شعبانی‌فرد با یادآوری اینكه طی یكسال و نیم گذشته پنج نشست شورای استان‌ها را برگزار كردیم، گفت: افزایش تعامل و هماهنگی بین ستاد و صف یعنی هماهنگی میان دستگاه‌هایی كه دارند در سطح كلان كار می‌كنند و می‌خواهند در سطح استان‌ها هم حركت كنند، از اهداف این نشست‌هاست و انصافاً طی این مدت تا حدودی هم توانستیم تغییری ایجاد كنیم كه شوراهای استانی كاركردشان قوی‌تر شود منتها ما در مسیر تغییر هستیم یعنی هنوز خیلی فاصله داریم زیرا تغییر دادن بروكراسی به راحتی انجام شدنی نیست یعنی تا تحقق این هدف هنوز فاصله داریم.
وی با اشاره به مصوبات این نشست گفت: یكی از اهدافی كه در این نشست توانستیم به تصویب برسانیم، پیشنویس شرح وظایف نمایندگانی بود كه قرار است سه نفر از مجمع نمایندگان استان‌ها در جلسات كلان شورای توسعه فرهنگ قرآنی و كمیسیون‌های آن شركت كنند و این افراد هم مطالبات پایین را به بالا انتقال می‌دهند و هم انتظارات ما را از بالا به پایین بیان می‌كنند و با استان‌های مختلف نیز ارتباط برقرار می‌كنند.
شعبانی‌فرد اظهار كرد: دستاورد دیگری كه در این نشست داشتیم بحث تعیین تكلیف اعتبارات مختصری است كه در سال 95 برای استان‌ها در نظر گرفته شده بود كه شیوه‌نامه برای آن تصویب شد و مشكلات و روند تخصیص آن با حضور مسئولان مربوط در وزارت ارشاد، دبیرخانه شورای توسعه و كمیته تخصیص مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی در عین حال این نكته را یادآور شد: تأكید این موارد بر تصویب اسناد راهبردی بود كه اسناد راهبردی خودش دستاورد دیگری بود و قرار شد استان‌ها روالی كه قبلاً وجود داشته را چابك‌تر كرده و به زودتر به نتیجه برسانند و هر استانی اقداماتی كه می‌خواهد با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف انجام دهد را در سند راهبردی خودشان بیاورند كه سند برخی از استان‌ها تدوین شده و برخی دیگر هم در مسیر تدوین است.
شعبانی‌فرد با ابراز امیدواری از اینكه این حركت زمینه‌ای شود تا حركت ما را به سمت تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم در كشور را تسریع بخشد، گفت: از دستاورد دیگر این جلسه، سند راهبردی بود و قرار شد كه اعتبارات بر اساس سند راهبردی انجام شود.

captcha