گزارش ایكنا از اختتامیه دومین جشنواره سراسری «شهود قدسی»
کد خبر: 3663958
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷

گزارش ایكنا از اختتامیه دومین جشنواره سراسری «شهود قدسی»

گروه فرهنگی: مراسم اختتامیه دومین جشنواره سراسری قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی 2» با معرفی نفرات برگزیده در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم اختتامیه دومین جشنواره سراسری قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی 2» با معرفی نفرات برگزیده امروز، 24 آبان‌ماه در مجتمع آموزشی جهاد دانشگاهی فارس برگزار شد.

این جشنواره ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر كشور و به‌همت جهاد دانشگاهی فارس و با همكاری سازمان قرآنی دانشگاهیان كشور در سال جاری اجرا شد.

مسعود رستگار، رئیس جهاد دانشگاهی فارس در مراسم اختتامیه این جشنواره، قرآن را جلوه‌ای بی‌بدیل از هنر دانست و گفت: دومین جشنواره قرآن و هنر برای این برگزار شده است تا بتوانیم با استفاده از هنرمندی جوانان خود، هم یكی از راه‌های ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی را برای آنان به منصه ظهور برسانیم و هم معرفت و اندیشه دینی جوانان خود را تعمیق بخشیم.

رئیس جشنواره سراسری «شهود قدسی 2» با بیان اینكه این جشنواره در سال جاری با محوریت زندگی برگزار شده است، گفت: از پاییز سال گذشته فراخوان این جشنواره اعلام شد كه تا 20 اردیبهشت‌ماه قریب 4 هزار اثر را در 4 رشته هنری از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر كشور دریافت كردیم.

وی با بیان اینكه داوری آثار طی دو مرحله انجام شد، اظهار كرد: نمایشگاه‌هایی از آثار برگزیده‌ مرحله‌ اول در رشته‌های نقاشی، عكس، گرافیك و خوشنویسی خرداد ماه امسال در ۶ گالری برپا شد كه مورد استقبال علاقه‌مندان، صاحب‌نظران و منتقدان قرار گرفت.

رستگار گفت: از كل آثار دریافت شده ۵۵۴ اثر مربوط به بخش نقاشی، ۴۷۵ اثر مربوط به بخش خوشنویسی، یك هزار و ۲۳۶ اثر مربوط به بخش عكس و یك هزار و ۳۲۸ اثر مربوط به بخش گرافیك بود.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس با تصریح اینكه مطلوبیت كیفی آثار، كار داوران را دشوار كرده بود، گفت: داوران علی‌رغم تمام دشواری‌ها، ۳۴ اثر در بخش نقاشی، ۳۶ اثر در بخش خوشنویسی، ۳۲ اثر در بخش عكاسی و ۹۴ اثر در بخش گرافیك را برای حضور در بخش نمایشگاهی پذیرفتند.

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم گروه تواشیح شمیم بهشت حسینی از آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) به اجرای برنامه پرداختند و سپس هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس به سخنرانی پراخت و گفت: قرآن دلیل و راهنما و كامل و جامع است اما متأسفانه ما قرآن را برای زنده‌ها به كار نگرفتیم و نخواستیم بلكه گمان كردیم كه قرآن برای آمرزش ارواح اموات باید در مصیبت‌ها و غم‌ها تلاوت كنیم و بسیاری از نوجوانان ما كه مطالعه و شناختی ندارند چهره قرآن را در مرگ و مصیبت می‌بینند اما این در شرایطی است كه زیبایی‌ها كه در قرآن است، كمتر بیان شده است.

وی با بیان اینكه كارهای هنری قرآنی نباید تنها مختص مراكز فرهنگی، علمی و هنری باشد، بلكه باید مردم كوچه و بازار هم از آن‌ها بهره ببرند، خطاب به هنرمندان قرآنی شركت كننده در این جشنواره گفت: خداوند به شما نعمت هنر قرآنی را داده است لذا این هنر را به جامعه ارائه كنید.

پژوهش جهرمی، ارائه هنرهای قرآنی به جامعه را از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین كارها در شرایط امروز جامعه دانست و گفت: گاهی اوقات به دلیل عملكرد بد، قرآن‌گریزی یا و دین‌گریزی ایجاد می‌شود اما ما می‌توانیم به وسیله هنر قرآنی و بیان زیبایی‌های قرآن به زبان هنر این مشكلات را برطرف كنیم.

این گزارش می‌افزاید، در ادامه این مراسم بهمن فیزابی، مدرس دانشگاه شیراز و همچنین یكی از داوران این جشنواره ضمن برشمردن زیبایی‌های قرآن، به قرائت بیانیه هیئت داوران این دوره از جشنواره پرداخت.

یادآور می‌شود، پایان‌بخش این برنامه معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده در 4 رشته خوشنویسی، عكس، نقاشی و گرافیك بود.

captcha