خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان عشایری؛ بالاترین مصداق توسعه عدالت آموزشی
کد خبر: 3592749
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان عشایری؛ بالاترین مصداق توسعه عدالت آموزشی

گروه اجتماعی: رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری لرستان با اشاره به تحصیل سه هزار و 500 دانش‌آموز عشایری لرستان در دوره ابتدایی، 583 دانش‌آموز در دوره متوسطه اول و 413 دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه گفت: خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان عشایری بالاترین و عینی‌ترین مصداق توسعه عدالت آموزشی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سومین نشست هم‌اندیشی استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام، همدان و کرمانشاه با حضور معاون دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور با هدف انسداد مبادی بیسوادی دانش‌آموزان عشایری روز یک‌شنبه، سوم اردیبهشت به میزبانی استان لرستان در شهر خرم‌آباد برگزار شد.
در این نشست، باقر توکلی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به تحصیل چهار هزار و 496 دانش‌آموز در مدارس عشایری لرستانف، گفت: در فصل کوچ عشایر 26 دانش‌آموز از استان همدان در قالب پنج کلاس  چندین ماه را در استان لرستان سپری می‌کنند و لرستان هم عهده‌دار تحصیل و تامین معلم این دانش‌آموزان در مدت اقامت در استان لرستان است.  
وی افزود: 388 دانش‌آموز از استان لرستان هم در قالب 45 کلاس در فصل کوچ به استان خوزستان عزیمت می‌کنند و در این مدت آموزش و پرورش خوزستان عهده‌دار تامین معلم و کلاس آنهاست .
توکلی در ادامه به مشکلات تامین نیروی انسانی دانش‌آموزان کوچ‌رو اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد تا مرکز برنامه‌ریزی وزارت با نگاه جامع نسبت به تامین و اختصاص معلم موردنیاز این استان‌ها با هماهنگی دفتر امور عشایر اقدام کند .
وی در پایان افزایش پوشش تحصیلی و انسداد مبادی بی‌سوادی را یک سیاست محوری برشمرد و تاکید کرد: با توجه به نقشی که عشایر در تولید و خودکفایی کشور دارند باید مسائل و مشکلات آن‌ها هم به‌صورت ویژه و خاص دنبال شود .
نصراله بازگیران، رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری استان لرستان هم به تحصیل سه هزار و 500 دانش‌آموز عشایری در دوره ابتدایی، 583 دانش‌آموز در دوره متوسطه اول و 413 دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه لرستان، گفت: خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان عشایری بالاترین و عینی‌ترین مصداق توسعه عدالت آموزشی است. بازگیران به وجود دانش‌آموزان مستعد و توانمند در مناطق عشایری اشاره کرد و افزود:  ما  وظیفه داریم که  بستر مناسب را برای  پرورش بیش از پیش این استعدادها فراهم کنیم.
وی با تقدیر از حضور فعالانه و ایثارگرانه معلمان عشایری  و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مناطق محروم کم‌برخوردار افزود: تدریس در این مناطق نمونه بارز ایثار و فداکاری است و این کار جز با عشق و علاقه و انگیزه درونی قوی امکان‌پذیر نیست.
بازگیران در پایان به حضور بانشاط خیرین در مناطق عشایری اشاره کرد و گفت: با مشارکت خیرین امکانات بسیار خوبی در مدارس عشایری و بین دانش‌آموزان این مناطق توزیع شده است که ما را به بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزشی نزدیک‌تر می‌کند .
تحصیل 182 هزار دانش‌آموز عشایری در کشور
صفرعلی یازرلو، معاون دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور هم در این نشست هم‌اندیشی، گفت: 182هزار و  200دانش‌آموز عشایری در سراسرکشور مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: 31 هزار دانش‌آموز عشایری در پنج استان لرستان، خوزستان، ایلام، همدان و کرمانشاه مشغول به تحصیل است که 600 نفر از آن‌ها در فصل ییلاق و قشلاق عشایر و فصل کوچ عشایر چند ماه از سال را مهمان استان‌های هم‌جوار هستند. 
یازرلو هدف از برگزاری نشست هم‌اندیشی این پنج  استان را بررسی راهکارهای مؤثر برای پیگیری تحصیل این دانش‌آموزان در فصل کوچ عنوان کرد و ادامه داد:  آموزش و پرورش عشایری کشور به‌عنوان متولی تحصیل این دانش‌آموزان به‌دنبال فراهم کردن بستر مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان عشایری است و از ظرفیت استان‌های همجوار هم استفاده می کند تا خللی در تحصیل آن‌ها به وجود نیاید . 
معاون دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور اظهارکرد: با توجه به این‌که معلمان این دانش‌آموزان در فصل کوچ محدودیت‌هایی برای حضور در استان‌های هم‌جوار دارند با هماهنگی این پنج استان بحث پیگیری تحصیل آنان توسط استان‌های مقصد پیگیری و حل خواهد شد.
یادآور می‎شود، در این نشست علاوه‌بر کارکنان ستادی معاونت آموزش ابتدایی استان و آموزش و پرورش عشایری حجت مؤمنی مشاور اجرایی آموزش و پرورش لرستان، ذبیح‌الهی عصمتی، رئیس اداره امور تربیتی و علی قربانی، رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان نیز حضور داشتند.
captcha