جهاددانشگاهی نظامی اعتقادی است/ رسیدگی به مستمندان؛‌ رسالت جهاددانشگاهی
کد خبر: 3584555
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲

جهاددانشگاهی نظامی اعتقادی است/ رسیدگی به مستمندان؛‌ رسالت جهاددانشگاهی

گروه معارف: سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با بیان اینکه اگر در مجموعه جهاد دانشگاهی مرتب یادمان باشد که در یک نظام واقعاً اعتقادی کار می‌کنیم بیش از پیش مراقب رفتارمان خواهیم بود، گفت: رسیدگی به مستمندان یکی از رسالت‌های ما در جهاددانشگاهی است که این امر در حوزه رسانه‌های ایسنا و ایکنا با ارسال گزارش‌های خبری در این زمینه از گذشته تاکنون محقق شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، سید علیرضا علوی، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در مراسم پایان سال با تجلیل از فعالیت های خبرنگاران خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا که امروز 25 اسفندماه برگزار شد، اظهار کرد: فارغ از جایگاه سازمانی تعلق خاطر زیادی به خبرگزاری‌ها دارم و سختی‌های آن را با تمام وجود درک کرده‌ام.

وی بیان کرد: قطعاً مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی خوزستان در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌هایی داشته است اما بیش از آنکه نگاهم به گذشته باشد تلاش می‌کنم به آینده فکر کنم. در مجموعه جهاددانشگاهی با دو خبرگزاری در استان خوزستان و سه خبرگزاری(ایکنا، ایسنا و سیناپرس) در کشور مواجه هستیم که مأموریت‌های این خبرگزاری‌ها با یکدیگر متفاوت است.

تدوین برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی خوزستان

علوی با بیان اینکه همه آنچه که باید در مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی خوزستان صورت گیرد باید از سوی دوستان بیان شود، گفت: در حال تدوین برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی خوزستان هستیم که برای تصمیم گیری در حوزه فرهنگی به پیشنهاد معاون فرهنگی 7 نفر برای تدوین برنامه فرهنگی معرفی و حکم آنها صادر شده که با عنوان کارگروه فرهنگی در حال تدوین برنامه فرهنگی هستند. باید از ظرفیت خبرگزاری‌ها در کارگروه تدوین برنامه فرهنگی استفاده شود. در سازمان ظرفیت‌های فکری خوبی وجود دارد که می‌تواند به این کارگروه کمک کنند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با تصریح براینکه مقرر شده از ابتدای تیرماه همه مبادلات در مجموعه اداری جهاددانشگاهی خوزستان بر اساس این برنامه تنظیم شود، افزود: برنامه مورد اشاره دارای دو بخش است. 

ویژگی‌های انسان مومن در حدیث امام محمدباقر(ع)

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به روایتی از امام محمدباقر(ع)، ویژگی‌های انسان مومن را برشمرد و افزود: جهاددانشگاهی و رسانه‌های آن باید این ویژگی‌ها را رعایت کنند؛ اولین ویژگی که امام در این حدیث فرمودند «زیاد به یاد خدا بودن» است. اگر در مجموعه جهاد مرتب یادمان باشد که در یک نظام واقعا اعتقادی کار می‌کنم بیش از پیش مراقب رفتارهامان خواهیم بود و یکی از رموز موفقیت جهاد و خبرگزاری‌های این سازمان تلاش بر رعایت این نکته بوده است.

علوی با بیان اینکه ویژگی دوم انسان مومن در این حدیث «راستگویی» است، عنوان کرد: امام می‌فرماید: «شیعه نیستید مگر اینکه راستگو باشید». کار ما در رسانه آن است که واقعیت‌ها را منعکس کنیم حتی اگر مورد پسند عده‌ای نباشد اما اینکه چگونه آن خبر را منعکس کنیم بستگی به تکنیک‌های خبری دارد. در این میان باید صادقانه به اشتباهات اعتراف کرد و اگر فضای صادقانه و دوستانه‌ای در میان ما باشد قطعا نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.

در جهاد آموختیم که شورایی رفتار کنیم

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با اشاره به اینکه دیگر ویژگی مومن از سوی امام محمدباقر(ع)، «خضوع و فروتنی» است، گفت: افراد لایق و شایسته غرور و تکبر ندارند و برای افکار دیگران احترام قائلند. ما در جهاد آموختیم که شورایی رفتار کنیم؛ در شورای سردبیری جهاددانشگاهی خوزستان که در دهه 80 برگزار می‌شد، تصمیمات با خردجمعی صورت می‌گرفت. اگر خاضع باشیم برای تفکر دیگران احترام قائلیم و باید تلاش کنیم در مجموعه خبرگزاری‌ها و فرهنگی بیش از گذشته این موضوع انجام شود.

وی با تاکید براینکه رسیدگی به مستمندان یکی از رسالت‌های ما در جهاددانشگاهی است که با ارسال گزارش‌های خبری در این زمینه از گذشته تاکنون این رسالت محقق شده است،‌ادامه داد: تلاش کردیم به دور از سیاه‌نمایی واقعیت‌های افرادی که صدایشان به گوش مسئولان نمی‌رسد را بیان کنیم. این باید در مجموعه ما تداوم یابد و یکی از وظایف و مأموریت‌های ماست. بخش پزشکی جهاددانشگاهی در دهه 80 به نام آزمایشگاه تشخیص طبی مستضعفان به راه افتاد که خدمات پزشکی را به این قشر ارائه دهد.

علوی افزود: در حال حاضر طی قراداد صورت گرفته بین بنیاد برکت و جهاددانشگاهی، افرادی که توانمند نیستند تا سقف 50 میلیون ریال در بخش پزشکی رایگان درمان می‌شوند. مسئولیت و رسالت اجتماعی ما در جهاددانشگاهی همین است و باید در برنامه ششم پررنگ‌تر شود.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان عنوان کرد: با «زبان خوب و لَیِن سخن گفتن» آخرین نکته‌ای است که امام(ع) درباره ویژگی‌های مومنان برشمرده است؛‌ این نکته همان است که در قرآن کریم آمده و خداوند متعال به  «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» سفارش فرموده است؛ با زبان نرم با هم صحبت کنید و این باید در مجموعه‌ ما ساری و جاری باشد.

یادآور می شود، همچنین در این مراسم جلیل بیت‌مشعل معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با ارائه خلاصه گزارشی از حوزه  معاونت فرهنگی به ویژه خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، از تلاش‌ها و حمایت‌های سرپرست سازمان در مدت کوتاه از تصدی وی قدردانی کرد.

در این مراسم همچنین از محمدرضا روستایی، معاون اسبق فرهنگی و عضو هیئت ‌علمی جهاد دانشگاهی خوزستان که در سال 95 به افتخار بازنشستگی نائل آمد، تجلیل شد.

همچنین در این برنامه از تمامی نیروهای معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و خبرنگاران ایسنا و ایکنا به پاس تلاش‌ها و زحمات یک ‌ساله با اهدای لوح و هدایا تقدیر شد.

captcha