ضرورت فرهنگ‌سازی برای برگزاری آداب و رسوم جشن ملی نوروز
کد خبر: 3576353
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
آیت‌الله عاملی تأکید کرد:

ضرورت فرهنگ‌سازی برای برگزاری آداب و رسوم جشن ملی نوروز

گروه اجتماعی: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با اشاره به فرا رسیدن عید نوروز و دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم، بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای برگزاری آداب و رسوم این جشن ملی تأکید کرد و گفت: امنیت، ایجاد هزینه و آداب و رسوم سه شاخصه عید نوروز است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل روز گذشته یکم اسفندماه در دهمین جلسه این شورا با قدردانی از اقدامات و تلاش‌های انجام یافته برای برگزاری همایش نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و احیای هویت ایرانی، گفت: در کنار محققان و اندیشمندان شیعی باید از محققان و صاحب نظران اهل سنت هم برای حضور در این همایش دعوت شود.
وی با تاکید براینکه ماهم باید مثل ترکیه که به سلاطین عثمانی حساس هستند و از هر فرصتی برای تبلیغ آن‌ها استفاده می‌کنند، نسبت به خاندان صفویه حساس باشیم ، اظهار کرد: باید در این همایش عصر صفویه و اقدامات انجام یافته در این عصر و دوره طلایی را برجسته کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل حضور محققان و صفویه شناسان کشورهای ترکیه و آذربایجان را نیز در این همایش مفید و موثر خواند و بر ایجاد دبیرخانه دایمی همایش در شهر اردبیل تاکید کرد.
وی با اشاره به تحریفات تاریخی از دوران صفویه گفت: تفکر اشتباهی بین مسلمانان منطقه از دوران صفویه درباره تفکیک و یا تحمیل مذهب صورت گرفته در حالی که مستندات عمیق و دقیق زیادی مهیاست که شاه اسماعیل به تمامی مذاهب اسلامی ارج مینهاد و به دنبال اتحاد بین آنها بود.
آیت الله عاملی بیان کرد: برگزاری چنین همایشی در تقویت مکتب اهل بیت و برجسته کردن نقش اردبیل در احیای هویت ایرانی تاثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره حضور خود در ستاد برگزاری همایش نظامی گنجوی، افزود: این همایش به صورت بین المللی و در سال جاری میلادی که شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی و انتخاب شده است، با عظمت و شکوه در تبریز برگزار می شود.
آیت الله عاملی در بخش دیگر مطالب خود ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه، اثبات عصمت حضرت زهرا از طریق اهل سنت از جمله کارهای مهم در تثبیت حقانیت و عصمت آن حضرت است و در این راستا، مسابقه کتابخوانی در این ایام با انجام فراخوان عمومی برگزار می شود.
 وی ضمن دعوت دستگاههای اجرایی استان برای مشارکت در اجرای این کار ارزشمند فرهنگی، با اشاره به فرا رسیدن عید نوروز و دغدغه ها و نگرانی‌های مردم، بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای برگزاری آداب و رسوم این جشن ملی تاکید کرد و گفت: امنیت، ایجاد هزینه و آداب و رسوم سه شاخصه عید نوروز است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به خرید شب عید و سنت حسنه صله ارحام افزود: امنیت و احساس آرامش همراه با شادی خواست اول مردم در چنین ایامی است و مردم بایست برای آداب و رسوم خود متحمل هزینه های زیادی و اضافی نشوند.
نماینده ولی فقیه در استان، تشریفات و چشم هم چشمی را از معضلات و گرفتاری های عید نوروز خواند و با تاکید براینکه نباید بین کارمندان و کارکنان دستگاههای اجرایی استان در اعطای هدایای نوروزی تبعیض شود، گفت: صله رحم که مورد تاکید قرآن و اسلام است، بیش از هرچیز دیگر باید در جشن های نوروز مورد توجه قرار گیرد.
captcha