ایجاد خرده‌نظام‌های مورد نیاز انقلاب؛ بزرگترین خدمت اجتماعی حوزه
کد خبر: 3574662
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع مطرح کرد:

ایجاد خرده‌نظام‌های مورد نیاز انقلاب؛ بزرگترین خدمت اجتماعی حوزه

گروه معارف: معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه برای حوزه در بعدهای مختلف از جمله بعد اجتماعی باید رسالتی تعریف شود، افزود: بزرگترین خدمت اجتماعی که حوزه می‌تواند در حق مردم انجام دهد، ایجاد خرده‌نظام‌های مورد نیاز نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی‌ارفع، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: تحول در حوزه به این معنی است که با پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، دین وارد یک عرصه جدیدی به نام حکومت دینی شد، آن هم دینی که تا قبل از پیروزی انقلاب متکفل امور فردی انسان‌ها بود و بعد از انقلاب آرزوی دیرین همه انبیا و اولیای الهی محقق شد و حکومت دینی شکل گرفت.
وی افزود: لازمه تحقق حکومت دینی و به تبع آن بعد اجتماع دینی این است که نگاه حوزه علمیه به فقه، فراتر از حوزه فردی و متوجه مسائل حکومتی و اجتماعی باشد و با  این نگاه باید مجموعه مسائل دنبال شود.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با بیان اینکه رسالت حوزه قبل از انقلاب نمی‌تواند رسالت حوزه بعد از انقلاب باشد، گفت: حوزه‌ای که به تعبیر مقام معظم رهبری قاعده نظام اسلامی به شمار می‌رود باید از انقلاب پشتیبانی کند و اگر ما می‌گوییم «حکومت اسلامی» و «نظام اسلامی» این‌ها تعابیری هستند که توسط مقام معظم رهبری و امام(ره) مطرح شده و مبتنی بر یک گفتمان اعتقادی هستند.
معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: لازمه تحقق حکومت و تمدن اسلامی، تحول در حوزه است و حوزه باید نظام اسلامی را پشتیبانی کند چرا که نظام اسلامی نیازمند یک سری خرده نظام‌ها است.
وی ضمن اشاره به این که در راس نظام، ولایت فقیه قرار گرفته است این سئوال را مطرح کرد که آیا ابزارهای نظام اقتصادی، حقوقی و تربیتی کشور، اسلامی و الهی است؟ گفت: تولید علم دینی را که رهبری روی آن تاکید داشتند و دارند چه کسی باید محقق کند؟
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع ادامه داد: اگر حوزه علمیه بخواهد نقش خودش را مثل نقش قبل از انقلاب ایفا کند منزوی خواهد شد چون مطالبه مردم مطالبه بعد از انقلاب است، لذا مردم ما حکومت اسلامی ایجاد کردند که همه ابزارهای جامعه، ابزارهای حکومت اسلامی باشد.
معاون آموزش حوزه علمیه خراسان نقش حوزه را در خصوص ایجاد ابزارهای مورد نیاز جامعه براساس حکومت اسلامی پررنگ دانست و تصریح کرد: اگر حوزه متحول شود و سطح فعالیت خود را گسترش بدهد قطعا تاثیرگذارتر خواهد بود.
وی با عنوان اینکه گفتمان «انقلاب اسلامی» و «حوزه انقلابی» تعابیر مقام معظم رهبری است، اذعان کرد: ما باید به فکر این باشیم که در بعد فکری، سیاسی، امور معنوی و خدمات اجتماعی، برای حوزه رسالتی تعریف کنیم که این رسالت‌ها دارای یک کف و سقف است.
حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع افزود: علاوه بر اینکه کف رسالت‌هایی که بر عهده حوزه است باید تقویت شود، سقف موضوعات هم باید در نظر گرفته شود که در همین خصوص بزرگترین خدمت اجتماعی که حوزه می‌تواند به مردم کند ایجاد خرده نظام‌های مورد نیاز نظام اسلامی است.
وی در پایان اظهار کرد: طلبه انقلابی، طلبه‌ای است که دغدغه انقلاب اسلامی و تمدن سازی دارد که اگر طلبه در اندیشه معتقد به این‌ها نبوده و نگاه فردی به همه موضوعات برایش مهم باشد، طلبه سکولار خواهد بود. این درحالی است که رسیدن به تمدن اسلامی هدف غائی ماست.
captcha