اختتامیه جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشهد برگزار شد/رونمایی از کتاب «اطلس مسلمانی»
کد خبر: 3566023
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
همزمان با آغاز رسمی برنامه‌های مشهد2017 ؛

اختتامیه جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشهد برگزار شد/رونمایی از کتاب «اطلس مسلمانی»

گروه فرهنگی: مراسم اختتامیه پنجاه‌ و پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «بینالود» با حضور رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری و هنرمندان پیشکسوت کشور با بوسه احمد توکلی، هنرمند به چادر مادر شهید خاوری و اجرای رضا یزدانی به همراه رونمایی از کتاب «اطلس مسلمانی» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم اختتامیه پنجاه‌ و پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «بینالود»، شب گذشته، چهارم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور، هنرمندانی همچون داریوش ارجمند و محمود پاک‌نیت و... برگزار شد.
در ابتدای مراسم، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، افشین تحفه‌گر، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اعلام کرد: مجموع آثار رسیده به جشنواره 420 اثر است که 226 اثر در بخش استانی، 109 اثر در حوزه مستند، 48 اثر در حوزه تجربی و 37 اثر در حوزه پویانمایی به دبیرخانه ارسال شده است در بخش فیلم 52 اثر به جشنواره راه یافته که 21 اثر مربوط به مستند، 15 اثر مربوط به آثار تجربی و هشت اثر به بخش پویانمایی مربوط می‌شود.
براساس گزارش وی، در بخش عکس نیز 90 مجموعه از 90 عکاس ارسال شده است که شش مجموعه عکس از شش عکاس برگزیده شده است؛  اما در بخش فیلمنامه 353 اثر ارسال شده که 316 اثر مربوط به بخش آزاد و 37 اثر مربوط به بخش اقتباسی است که از این تعداد 13 اثر به جشنواره راه یافتند که 10 اثر در بخش آزاد و 3 اثر در بخش اقتباسی بوده است.
تحفه‌گر همچنین اضافه کرد: در طول این سه روز سعی کردیم کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه عکس و کارگاه نقد و بررسی فیلم را نیز برگزار کنیم.
در ادامه، سیدجواد حسینی، معاون سیاسی_ امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ضمن ابراز خرسندی از همزمانی آغاز برنامه‌های مشهد ۲۰۱۷ با برنامه‌ای هنری و‌ سینمایی، اظهار کرد: شب گذشته ‌وقتی ساعت سه شب به استقبال معاون دبیرکل آیسسکو رفتم، برای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی تشکر کردم ایشان گفتند، این افتخار برای ماست چراکه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، بوده و خواهد بود و این برای ما و آیسسکو افتخار است که بر آن مهر تایید زدیم.
مشهد مرکز تولید فضیلت، اخلاق و عدالت است
حسینی با اشاره به موضوع جایگاه مکان در فرهنگ پرداخت و‌ بیان کرد: برخی مکان‌ها ظرفیت بی‌بدیلی در برخورداری از عناصر فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز دارند؛ این مکان‌ها در جهان به کره مذاب مشهور می‌شوند که هرچیزی را به خود جذب می‌کند در عنصر فرهنگی ذوب می‌کند؛ بدون تردید مشهد مقدس نیز به دلیل برخورداری از فرهنگ رضوی و وجود مضجع و پناه همه انسان‌های جهان مرکز تولید فضیلت، اخلاق و عدالت است.
وی در همین راستا اضافه کرد: مشهد ۲۰۱۷ فرصتی است تا این ظرفیت فرهنگی را به جهانیان بشناسانیم و چه راهی بهتر از هنر و سینما که انسانیت انسان و رنج بشر را به تصویر می‌کشد و انسان را در مسیر تکامل خود به هویت خویش نزدیک و او را شکوفا می‌سازد.
بوسیدن چادر مادر شهید خاوری
در بخش بعدی برنامه تقدیر از آمنه رضایی، مادر شهید محمدرضا خاوری، شهید مدافع حرم بود که احمد توکلی، هنرمند پیشکسوت زانو زد و چادر مادر شهید را بوسید.
فرهنگی خبرکلی/اختتامیه جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشهد برگزار شد/برنامه‌ای متفاوت با بوسه هنرمند به چادر مادر شهید و اجرای رضا یزدانی
اجرای رضا یزدانی
رضا یزدانی، خواننده برجسته کشور نیز در این برنامه دو اجرا داشت که اولین اجرا مربوط به یک کار سینمایی، قدیمی و دومین کار ملی میهنی بود؛ وی پیش از اجرا بیان کرد: خیلی خوشحالم امسال نیز در مشهد در کنار شما هستم؛ خدا را شکر هر برنامه سینمایی و تئاتری که در این شهر اجرا می‌شود، لطف دارند و من را دعوت می‌کنند.
سید صادق موسوی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران سخنران دیگر این مراسم بود که ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره در استان خراسان رضوی و شهر مشهد، ابراز کرد: افتخار بزرگی است در جوار حرم امام رضا(ع) و در این شهر که برکت ایران اسلامی است در خدمت شما باشم؛ من به همه چیز این سرزمین، به امام رئوف، به آتش نشانان، به مدافعان حرم به همه افتخار می‌کنم، جوان ایرانی در عرصه فیلم کوتاه، آینده این سرزمین پرافتخار است؛ امیدوارم قدم‌های محکم و سازنده در این راه برداریم که اثرش برای سال‌ها ماندگار شود.
وی ضمن تقدیر از بوسیدن چادر مادر شهید خاوری توسط احمد توکلی، هنرمند پیشکسوت به خوانش این غزل از حافظ پرداخت و در پایان نیز به روح همه شهدای سرزمین، شهدای جنگ تحمیلی تا شهدای آتش‌نشان و شهدای حرم صلوات هدیه کرد:
شاه شمشاد قدان خسرو شیرین دهنان
که به مژگان شکند قلب همه صف شکنان
مست بگذشت و نظر بر من درویش انداخت
گفت ای چشم و چراغ همه شیرین سخنان
تا کی از سیم و زرت کیسه تهی خواهد بود
بنده من شو و برخور ز همه سیمتنان
کمتر از ذره نه‌ای پست مشو مهر بورز
تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ زنان
بر جهان تکیه مکن ور قدحی می‌داری
شادی زهره جبینان خور و نازک بدنان
پیر پیمانه کش من که روانش خوش باد
گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان
دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل
مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان
با صبا در چمن لاله سحر می‌گفتم
که شهیدان که‌اند این همه خونین کفنان
گفت حافظ من و تو محرم این راز نه‌ایم
از می لعل حکایت کن و شیرین دهنان
سخنران بعدی مراسم، داریوش ارجمند، هنرمند پشکسوت سینما و تلویزیون بود، با اشاره به سختی‌های کار هنری و سینمایی در گذشته، به بیان خاطرات خود پرداخت و ابراز کرد: در همین مشهد اما نه با این شکوه، با بدبختی و وام یک دوربین هشت میلی متری تهیه کردیم؛ سینمای آزاد آن موقع با تلویزیون بود و سینمای جوان مال وزارت فرهنگ و هنر بود که امروز متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، چه در مشهد و چه در شهرستان‌های دیگر آدم‌های بزرگی از همین مجمع کوچک ما بیرون آمدند که فکر می‌کنم این جوانان دنباله آن تلاش‌های گذشته‌اند.
انحصار هنر در این نیم‌قرن شکست
وی در همین راستا در رابطه با بهبود وضعیت هنر در نیم‌قرن اخیر و دوران انقلاب اسلامی، ادامه داد: کار هنری در زمان قدیم خیلی دشوار بود، آن زمان به جرم اینکه فیلم برای آن‌ ور تهیه می‌کنیم و می‌خواهیم به کشور خیانت کنیم و از این اتهام‌ها، در خیابان با دوربین ما را گرفتند؛ امروز باید اشک شوق بریزیم چراکه در این نیم قرنی که گذشت و به ویژه در سی‌ و خورده سال پس از انقلاب، اتفاق بزرگی در این مملکت افتاد و استعدادهای پنهان و گمشده که دیده نمی‌شدند، دیده شدند به تعبیری انحصار شکست و هنر متعلق به عده‌ای خاص نشد. 
ارجمند با اشاره به استعدادهای جوان برتر حوزه سینما، ادامه داد: تلاش‌های صورت گرفته در سازمان‌های عهده‌دار امر سینما باعث شد ما ارزش جوانانمان را ببینیم؛ جوان‌هایی که جوایز جهانی گرفتند و ما خیلی‌هاشان را نمی‌بینیم؛ ابوالفضل عطار کجاست که گفت سوژه نیست! چی بسازیم؟ گفتم برو سعدی بخوان؛ گفت خواندم چیزی ندیدم؛ گفتم چرا، یک سوژه قشنگ هست، داستان مردی که کفشش را دم در مسجد دزدیدند؛ خیلی بدو بی‌راه به زمین و زمان گفت اما وقتی چند قدم از مسجد دور شد، مردی را دید که نشسته و پا ندارد، آن‌ وقت خدا را شکر می‌کند که پا دارد؛ این جوان قصه را به شکل دیگری تغییر داد و براساس «کهن جامه خویش پیراستن» به صورت قصه زیبایی درآورد و تمام جوایز اروپا را برد.
فرهنگی خبرکلی/اختتامیه جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشهد برگزار شد/برنامه‌ای متفاوت با بوسه هنرمند به چادر مادر شهید و اجرای رضا یزدانی
حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور نیز که پس از داریوش ارجمند برای ایراد سخن پشت تریبون رفت، با اشاره به برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و استقبال مشهدی‌ها از سینما، عنوان کرد: به عنوان کسی که فیلم‌های جشنواره فجر امسال را دیده است، عرض می‌کنم که فیلم‌های امسال واقعا مانند سال‌های گذشته درخشان است؛ در دهه ۹۰ اتفاق بزرگی افتاده و آن هم آمدن جوان‌ها به سینما با اندیشه‌های نو و جدید است، همان‌طور که نیمی از ۴۴ فیلمی که به جشنواره فجر امسال راه پیدا کرده‌اند متعلق به فیلم اولی‌ها و فیلم دومی‌ها می‌شود.
وی در همین راستا خطاب به داریوش ارجمند، هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر، ابراز کرد: این جوانانی که آینده ایران را رقم خواهند زد، ساخته و پرداخته شمایی هستند که با سختی‌های فراوان مو سفید کردید و فرهنگ و هنر کشور را به اینجا رسانده‌اید.
سینمای امروز کشور سفیر گویای فرهنگ و تمدن ایران شده است
ایوبی با بیان اینکه سینمای ایران برای بسیاری معما شده است، ادامه داد: هرجای دنیا که اسم ایران می‌آید، سعدی، خیام و... را می‌شناسند اما بلافاصله می‌گویند شما چه سینمایی دارید، سینمای امروز کشور سفیر گویای فرهنگ و تمدن ایران شده است، این در حالی است که بسیاری از کشورهای تازه به دوران رسیده با پول‌های فراوانی که دارند، می‌خواهند انجمن سینمای جوان داشته باشند و ۵۵ جشنواره محلی و منطقه‌ای برگزار کنند و خواستار این جایگاه هستند.
فرهنگی خبرکلی/اختتامیه جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشهد برگزار شد/برنامه‌ای متفاوت با بوسه هنرمند به چادر مادر شهید و اجرای رضا یزدانی
یادآور می‌شود، در مراسم اختتامیه پنجاه‌ و پنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «بینالود» رونمایی از کتاب «اطلس مسلمانی» و کتاب جشنوار پنجاه و پنجم سینمای جوان «بینالود» رونمایی شد.
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۰۲:۴۸
0
1
چه جشنواره ای شد . بیش از دو سوم جوایز به مشهد مقدس تقدیم کردند .فقط یک فیلم در جشنواره بود بنام گ . که متفاوت از بقیه بود .... از همه لحاظ شایسته دریافت جوایز بود . ولی حتی در یک بخش هم کاندید نشد . این داورها کاش می فهمیدند ، هنگام داوری فیلمها ، داوری آنها نیز داوری میشود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۱۰:۲۳
0
1
از یکی از بزرگان جشنواره پرسیدن چرا فیلم فلان که واقعا خوب بود هیچ جایزه ای نگرفت . گفت آخه کارگردانیش دیده نمیشد ، نور صحنش و حرکت های انتقالی نداشت . خوب باید اینا دیده میشدند . :
ولی ایشان نمی داند که همه فنون و متن و ... باید در خدمت فیلم باشد . در فیلمی که تصویربرداریش اغراق باشه . بزنه بیرون . کادر هایش اونقدر زیبا باشه که مخاطب همش از تصویرش بگه . این نه تنها قوت تصویربردار نیست بلکه ضعف تصویر برداریه و این قضیه به همه عوامل صدق میکنه .
عادل داوري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ۱۷:۳۶
0
0
از ۳۱ جايزه ۲۱ تاش مال بومي ها . از اينكه جشنواره سفارشي نشد و سالم برگزار گرديد بي نهايت مچچچكريم
داوران مچچكريم . داورا مچچكريم .
کلیشه ای
|
Germany
|
۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۱:۲۰
0
0
این جشنواره سینمای جوان بود ؟!
رهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۲۴
0
0
چرا اسامی برگزیدگان اعلام نشده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۱۴ - ۰۲:۴۱
0
0
مشهد راه صد ساله رو خواست یک شبه طی کند . یعنی فیلمسازان مشهدی اینقدر پیشرفت کردند . فیلمی از اردبیل بود بنام گلجک عالی بود ولی تو هیچ بخش کاندید نشد . چرا ؟؟؟
captcha