نشست هم‌اندیشی کمیته قرآن مشهد ۲۰۱۷، برگزار شد
کد خبر: 3561930
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
به میزبانی ایکنای خراسان رضوی؛

نشست هم‌اندیشی کمیته قرآن مشهد ۲۰۱۷، برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: نشست هم‌اندیشی کمیته قرآن پایتخت فرهنگی جهان اسلام(مشهد 2017)، با حضور مدیران مؤسسات قرآنی خراسان رضوی و به همت کمیته قرآن این رخداد فرهنگی و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، امروز، 22 دی ماه در جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست هم‌اندیشی کمیته قرآن پایتخت فرهنگی جهان اسلام(مشهد 2017)، با حضور مدیران مؤسسات قرآنی خراسان رضوی و به همت کمیته قرآن این رخداد فرهنگی و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، امروز، 22 دی ماه در جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.
بنابر این گزارش، در این جلسه که حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حمید غلامی، مسئول کمیته قرآن شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی، مشهد ۲۰۱۷ ، امید حسینی نژاد، قاری کشوری هشام برهمت، جانشین مسئول دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، علی صلاحی، نماینده مدیریت شهری و دبیرخانه ستاد مشهد 2017، جمعی از مدیران مؤسسات قرآنی مشهد و شهرستان‌ها حضور داشتند، چگونگی بهره‌مندی از فرصت رخداد مشهد 2017 در راستای معرفی ظرفیت‌های قرآنی این شهر مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدا حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه ما جامعه قرآنی مبلغ و مروج مفاهیم و فعالیت‌های قرآنی هستیم، ابراز کرد: از آن جهت که قرآن محور وحدت جامعه اسلامی است لذا بهترین امری که می‌شود در این بازه زمانی ارائه کرد، قرآن کریم است.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه خواستار شد: همچنین مؤسسات قرآنی تلاش کنند تا هر فعالیتی را که از امروز انجام می‌دهند یک پیوست قرآنی ۲۰۱۷ داشته و نگاه در این راستا باشد.
ارائه طرح‌های قرآنی ویژه سال ۲۰۱۷ توسط مؤسسات قرآنی
وی با بیان اینکه همچنین، خود مؤسسات نیز مجری طرح‌های قرآنی در این سال با رویکرد ۲۰۱۷ هستند، اضافه کرد: مؤسسات می‌توانند طرح‌های قرآنی خود را ویژه این سال ارائه کنند تا مصوب و اعتبار مورد نیاز جهت اجرا به آنها اختصاص پیدا کند و خود آن مؤسسه مجری باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تا سقف یک میلیارد تومان برای حوزه قرآن در رخداد مشهد ۲۰۱۷ و برای یک سال، اعتبار در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: این رخداد فرصتی برای فعالیت جدی‌تر و مصمم‌تر مؤسسات قرآن و عترت در سطح استان است که جذب اعتبارات مورد نیاز برای اجرایی کردن طرح‌ها نیز صورت گرفته است.
همچنین هشام برهمت، جانشین مسئول دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام با بیان اینکه نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که باید از فرصت مشهد 2017 به خوبی برای معرفی شهر مشهد، جمهوری اسلامی و جهان اسلام استفاده کنیم تا بتوانیم فرهنگ مشهد را به جهان معرفی کنیم، ابراز کرد: در این خصوص به بازشناسی فرهنگی و عمل به برجستگی‌های جهان اسلام و جمهوری اسلامی نیاز داریم، زیرا در سال ۲۰۱۷ باید زمینه‌ای برای بازآرایی سیمای فرهنگی مشهد برای جهان اسلام فراهم شود.
وی با بیان اینکه در این خصوص باید با نگاه به مختصات مشهد، برجستگی‌های فرهنگی را معرفی کنیم، تا بتوانیم در این زمینه موثر باشیم، ادامه داد: یکی از این ویژگی‌های مشهد، همین برجستگی‌ فعالیت‌های قرآنی است، زیرا سابقه مشهد در خصوص فعالیت‌های، شخصیت‌ها و برنامه‌های شاخص قرآنی، بی‌نظیر است.
جانشین مسئول دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، گفت: قرآن هم که فصل مشترک کشورهای اسلامی و زبان مشترک آنان است باعث اتحاد می‌شود، زیرا هیچ مسلمانی نمی‌تواند خودش را از آن جدا بداند.
وی با بیان اینکه در واقع هرچه در زمینه معرفی مفاخر قرآنی تلاش شود جای انجام کار بیشتر وجود دارد، عنوان کرد: علاوه بر این، ما یک سال فرصت داریم تا به معرفی ظرفیت‌های خود بپردازیم.
همچنین علی صلاحی، نماینده مدیریت شهری وبرنامه ریزی ستاد شهری در رویداد مشهد2017 با بیان اینکه در رابطه با بحث قرآن باید فعالیت‌ها با انسجام خاصی صورت گیرد، ابراز کرد: از همین رو همایش خادمین قرآن و عترت را در مسجد کرامت برگزار کردیم که جمعی از فعالان قرآنی در این مراسم حضور داشتند و ستاد شهری هم با توجه به توان خود از هر گونه فعالیتی در این زمینه دریغ نمی‌کند.
صلاحی ادامه داد: سال 2017 که شروع توجه به ظرفیت قرآنی شهر مشهد است، می‌تواند دستاورد خوبی داشته باشد و در نشستی که داشتیم، قرار شد تا این گونه کارها ادامه پیدا کند و با انسجام و هم‌افزایی ستاد شهری و ارشاد اسلامی برای معرفی ظرفیت‌های مشهد ورود پیدا کنند.
در ادامه حمید غلامی، مسئول کمیته قرآن شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی، مشهد ۲۰۱۷  نیز ابراز کرد: تشکیل هیئت علمی و تبیین آیین‌نامه برای این موضوع، همچنین مستندسازی جلسات قرآن سنتی مشهد، ایجاد یک شبکه قرآنی قوی، فراگیر و چندزبانه، برگزاری جلسات و محافل قرآنی در حاشیه شهر و ... را از جمله اقدامات در این راستا دانست.
همچنین در ادامه مدیران مؤسسات قرآنی استان به ارائه پیشنهادات خود در زمینه انجام فعالیت‌ها و اجرای طرح‌های قرآنی فاخر ویژه رخداد مشهد 2017 و در طول این سال پرداختند.
افزایش اتحاد بیشتر میان موسسات قرآنی با اجرای طرح‌های قرآنی، استفاده بهینه و سازمان یافته از شبکه‌های ارتباطی اجتماعی و فضای مجازی، برقراری ارتباط مستمر با فعالان قرآنی در خارج از کشور و دعوت از اندیشمندان و اسلام‌پژوهان برجسته جهان و برگزاری نشست‌های تخصصی در این زمینه و ... از جمله پیشنهادات در این زمینه به شمار می‌رود.
captcha