بهداشت روان زندانیان می‌تواند ظرفیت اصلاح آنان را ارتقاء بخشد
کد خبر: 3554063
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
محبی:

بهداشت روان زندانیان می‌تواند ظرفیت اصلاح آنان را ارتقاء بخشد

گروه اجتماعی: مدیرکل زندان‌های استان ایلام با بیان اینکه نشاط، احیاء زندگی و تزریق امید، رسالت فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی است، گفت: تأثیر کار فرهنگی و به بیانی دیگر بهداشت روان و اصلاح رفتار زندانی می‌تواند رفتار زندانیان را کنترل و ظرفیت اصلاح و تربیت را در آنان ارتقاء بخشد.

اکبر محبی، مدیر کل زندان های استان ایلام، امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از ایلام، اظهار کرد: احیاء زندگی به چالش رفته زندانیان و کنترل بحران روحی و روانی آن‌ها در بدو ورود به زندان کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است که بر عهده زندانبانان و بخصوص مسئولان فرهنگی و مددکاری است.
وی افزود: ترغیب کردن فرد زندانی به شرکت در فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی و تشویق وی برای پر کردن اوقات فراغتش با برنامه‌های مفید در قالب ورزش، هنر، قرآن و … قسمت اعظم اقدامات بازپرورانه را شامل می‌شود که در بطن فعالیت‌های مذکور نهفته است.
محبی عنوان کرد: رسالت فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در سطح زندان‌ها، ایجاد نشاط و امید به زندگی در زندانیان است چرا که زمینه بازسازی شخصیتی زندانیان در ضمن اجرای هدفمند و کارشناسانه اقدامات مذکور است و توجه به این بخش می‌تواند مسیر برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را بیش‌ازپیش هموارتر سازد.
مدیرکل زندان‌های استان گفت: اگرچه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی سیر صعودی را دنبال می‌کنند اما نباید به آن بسنده کرد و باید به دنبال تقویت و اثربخشی آن بوده و کیفیت اجرای آن‌ها را ارتقاء دهیم.
محبی بابیان اینکه برای تقویت روحیه دینی زندانیان، لازم است به مناسبت‎های مختلف مراسمات مذهبی برگزار شود، چراکه فضای حاکم بر این مراسم‎ها تأثیر بسزایی در ایجاد آرامش فردی و جمعی زندانیان دارد افزود: ایجاد آرامش، نشاط و شادابی در مددجویان از اهداف مهم و زمینه‎ساز کاهش آسیب رفتارهای پرخطر است که همواره باید مسئولین فرهنگی زندان‎ها به این نکات توجه داشته باشند.
وی اضافه کرد: گرچه توجه به امنیت باید به‌ عنوان یک مقوله مهم در زندان‌ها مورد توجه باشد اما تأثیر کار فرهنگی و به بیانی دیگر بهداشت روان و اصلاح رفتار زندانی می‌تواند رفتار زندانیان را کنترل و ظرفیت اصلاح و تربیت را در آنان ارتقاء بخشد.
محبی افزود: اصلاح رفتار و بهداشت روان اصل و ریشه کار اصلاح و تربیت است و کار فرهنگی باعث می‌شود زمینه رشد و بالندگی اخلاقی در مددجویان فراهم آید و آسیب‌های رفتاری را در وی کاهش دهد.
captcha