علم و معنويت؛ سلاح بانوان طلبه در مواجهه با تهاجمات فرهنگي
کد خبر: 3499579
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷

علم و معنويت؛ سلاح بانوان طلبه در مواجهه با تهاجمات فرهنگي

گروه اندیشه: مدیر حوزه علمیه خراسان، گفت: بانوان به عنوان تأثیرگذارترین افراد در جامعه اسلامی، باید امروزه بيشترين نقش را در دفاع از تهاجمات و شبهات فرهنگی ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، در مراسم افتتاحیه اردوی مشعل‌داران هدایت ویژه طلاب پایه پنجم مدارس علمیه بانوان استان‌های خراسان رضوی و شمالی، بیان کرد: علم باید نافع، کارساز، ماندگار و عميق باشد.
وی با بیان اینکه عرصه تعلیم و تربیت عرصه ویژه‌ای برای بانوان است، تصریح کرد: این عرصه فراتر از نقشی که آقایان می‌توانند داشته باشند، برای بانوان نقش پذیر و تأثیرگذار است.
مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به شأن و شخصیت زنان از نگاه اسلام، بیان کرد: زمینه‌های تربیتی و نقش تاثیرگذاری زنان در شکل پذیری حضرت رسول اکرم(ص) باعث شد، ایشان به معراج روند و برترین انسان در عالم قرار گیرند.
وی با بیان اینکه نقش تربیتی بانوان در پیشرفت و ارتقای جامعه مؤثر است، یادآور شد: تربیت جامعه به عهده زنان است و در عرصه تعلیم و تربیت، نقش بانوان پررنگ‌تر و تعيين كننده‌تر از مردان است، در نتیجه برای ساختن جامعه الهی، تربيت صحيح ديني زنان بی‌تردید تأثیرگذار و تعیین کننده است.
حجت‌الاسلام عاملی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) که فرمودند از دامن زن مرد به معراج می رود، افزود: با توجه به شرایط روز که جنگ فرهنگ‌ها به صورت شدید و ظالمانه در سطح جهان اتفاق افتاده است، بانوان در حفظ کیان اسلامی از راه تعلیم و تربیت فعالیت بیشتری داشته باشند.
مدیر حوزه علمیه خراسان، به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص مقابله با فعالیت‌های فرهنگی که امروزه غرب بر جامعه اسلامی دارد، اشاره و مطرح کرد: شبیخون ظالمانه‌ای در عرصه فرهنگ امروز، نظام و اسلام را هدف گرفته است و جلوه‌های بیشتر این تهاجمات در زنان جامعه اسلامی ظهور پیدا کرده است لذا بانوان طلبه به عنوان سربازان امام زمان(عج) و نظام اسلامی، باید در مقابل شبیخون‌های فرهنگی ایستادگی و دفاع کنند.
وی تاکید کرد: زنان به عنوان تأثیرگذارترین افراد در جامعه اسلامی، باید امروزه بيشترين نقش را در دفاع از تهاجمات و شبهات فرهنگی ایفا کنند که نیازمند بایستگی و الزامات قابل توجهی است.
حجت‌الاسلام عاملی با بیان اینکه لازمه ایفای نقش زنان در جامعه به عنوان سربازان نظام و اسلام، سلاح است، ابراز کرد: سلاح ما علم و معنویت به شمار می رود.
وی در ادامه ساز و كار دریافت علم و معنویت را تشریح و بیان کرد: علم باید نافع، کارساز و ماندگار باشد و اين در گرو علم عمیق قرار گیرد.
مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به دعای «خدایا به تو پناه می‌برم از علمی که نافع نباشد و سودی نرساند نه به خودم و نه جامعه» ادامه داد: تعلم بی‌تفکر ارزشی ندارد و ماندگار نخواهد بود و نفعی برای ما، مخاطب و جامعه نمی رساند.
وی یادآور شد: علم عمیق همراه با تفکر باید باشد تا بتواند هم به خود طالب علم و هم به مخاطبان آن سود رساند.
حجت‌الاسلام عاملی با اشاره به «النظر الی العالم عبادة؛ نگاه کردن به عالم عبادت است» ابراز کرد: فلسفه‌ای خاص در نگاه کردن به عالم وجود دارد و یکی از آن‌ها آداب کلاس است.
وی با توجه به فضای مجازی قابل دسترس در زمان حاضر، گفت: فناوری امروز، از یک نظر تنوع و امکان و تفریح است ولی از نظر دیگر، تهدیدی برای جامعه اسلامی از جمله بانوان است.
مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه کسانی‌که در تاریخ، بزرگترین نقش علمی را داشتند، بیشترین تلاش را در عرصه یادگیری و تهذیب کشیدند، گفت: با تلاش و اضافه‌کردن علم و عقل دیگران به علم و دانش خود، بايد علم عمیق را در خود به‌وجود آورد.
وی با تأکید بر اینکه سعی کنیم به هر صورتی شده است اهميت به درس و بحث را در خود و دیگران ماندگار کنیم، افزود: مباحثه، بزرگترین نقش در ماندگاری درس و علم دارد.
حجت‌الاسلام عاملی با بیان اینکه با تلاش و متوسل شدن به ائمه اطهار(ع)، سطوح علمی را می‌توان به شايستگی طی كرد، خطاب به طلاب گفت: حرف بدون پشتوانه علمی بی‌فایده است و نه برای خود فرد علاج دارد و نه معالجه کننده دیگران است.
وی خطاب به طلاب بانوی دو استان خراسان، عنوان کرد: در تعلیم و تعلم مشتاقانه راه را ادامه دهید و دیگران را هم در این امر تشویق کنید، ما هم ظرفیت ها را افزایش می دهیم.
مدیر حوزه علمیه خراسان، در پایان با وجود اینکه با بررسی اجمالی در امور بانوان طلبه، آن‌ها به سمت دوره های کوتاه مدت و میان مدت از جمله سفیران هدايت بیشتر سوق دارند و در نظام بلند مدت جذب بانوان با استقبال کمی مواجه شده است، تبیین کرد: مدیریت حوزه تلاش می‌کند تا حدی که امکان دارد در امر آموزشی توسعه ایجاد كرده و تسهیلات را ارتقا دهد و برنامه‌های متنوعی را به مرحله اجرا درآورد.
captcha