تشکیل مجمع ارتباطات فرهنگی میان دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی
کد خبر: 3496827
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰

تشکیل مجمع ارتباطات فرهنگی میان دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی

گروه اجتماعی: مدیر دفتر ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینكه سازمان ارتباطات اسلامی به‌دنبال تشکیل یک مجمع برای ایجاد ارتباطات فرهنگی میان دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی است، عنوان کرد: اساسنامه این مجمع در حال تدوین است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از خوزستان، نشست گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب(فرصت‌ها و چالش‌ها)‏، با تأکید بر نقش این نشست‌ها در پیوستگی جامعه ایران و جهان عرب و اسلام و تشکیل یک مجمع برای ایجاد ارتباطات فرهنگی میان دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی جهت بهره‌گیری از ظرفیت اساتید در تلطیف فضای سیاسی‏، امروز 21 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در این نشست که در سالن جلسات ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد‏، با اشاره به اهمیت ارتباط فرهنگی ایران و جهان عرب اظهار کرد: در ارتباط فرهنگی ما با کشورهای جهان عرب یک خلاء احساس میشود که امیدواریم با برگزاری این نشستها‏، ایجاد تشکل‌های فرهنگی و تداوم گفت‌وگوهای فرهنگی این خلاء پر شود.

وی افزود: در گذشته فراز و نشیبهای بسیاری در ارتباطات ایران و جهان عرب وجود داشت به همین دلیل باید تلاش مضاعفی داشته باشیم که این فراز و نشیب‌ها را برطرف کنیم و به یک تعامل سازنده‌ دست یابیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به اتفاقات جاری در منطقه‏، تصریح کرد: متأسفانه اکنون افراط و خشونت را در جهان اسلام شاهد هستیم. گفت‌وگو نباید به گسترش تنفر و خشونت منجر شود بلکه باید به افزایش سطح تعامل و همکاری بیانجامد.

قنواتی با تأکید بر لزوم آشنایی و معرفی فرهنگ‌های ایرانی و جهان عرب‏، گفت: جهان عرب با واقعیت‌های امروز ایران و توانایی‌های فرهنگی آن آشنایی کمتری دارد؛ در مقابل ما نیز اطلاع کمتری نسبت به شعراء، اندیشمندان و پژوهشگران جهان عرب داریم و این عدم آشنایی دو طرفه است که باید برای افزایش آشنایی فرهنگ‌های ایران و جهان عرب تلاش کنیم.

وی عنوان کرد: روابط ایران و جهان عرب نیازمند برگزاری این نشست‌ها و گفت‌وگوهای فرهنگی است. امیدوارم با تعمیق تعامل‌ها و باورهای فرهنگی، پیوستگی جامعه ایران و جهان عرب و اسلام بیشتر شود.

همچنین در این مراسم دکتر کریم لویمی‌مطلق مدیر دفتر ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به اهداف برگزاری این نشست اظهار کرد: هفته گذشته پیشنهادی از سوی سازمان ارتباطات اسلامی مبنی بر استفاده از ظرفیت این سازمان برای توسعه ارتباطات این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور با مراکز فرهنگی سازمان در کشورهای اسلامی ارائه شد.

وی افزود: سازمان ارتباطات اسلامی دارای 70 تا 80 مرکز فرهنگی در کشورهای اسلامی است که می‌توان از این ظرفیت به‌خوبی استفاده و از طریق این سازمان با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کرد.

مدیر دفتر ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری میان این دانشگاه و معاونت پژوهشی سازمان ارتباطات اسلامی، گفت: در قالب این تفاهم‌نامه سازوکار ارتباط دانشگاه با مراکز فرهنگی سازمان ارتباطات اسلامی تعیین می‌شود. بیشترین تمرکز بر مرکز ارتباطات دانشگاهی، مرکز ارتباطات فرهنگی و مرکز نشر و ترجمه این سازمان است که می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

لویمی‌مطلق با بیان این‌که سازمان ارتباطات اسلامی به‌دنبال تشکیل یک مجمع برای ایجاد ارتباطات فرهنگی میان دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی است، عنوان کرد: اساسنامه این مجمع در حال تدوین است و نشست این مجمع عصر امروز در دانشگاه برگزار می‌شود. دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، تربیت مدرس، دانشگاه شهید چمران اهواز و تعداد دیگری از دانشگاه‌های کشور و همچنین برخی دانشگاه‌های تونس، بغداد، قطر و چند کشور اسلامی دیگر عضو این مجمع هستند.

وی بیان كرد: دانشگاه شهید چمران اهواز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و توانایی موجود در آن، ظرفیت دبیری این مجمع را دارد‏؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود دبیرخانه این مجمع در دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل شود تا بتوان از ظرفیت اساتید دانشگاه برای تلطیف فضای سیاسی استفاده کرد که اقدامی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

captcha