کار؛ رکن اساسی اقتصاد جامعه/ شغل نباید انسان را خوار و ذلیل کند
کد خبر: 3473196
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

کار؛ رکن اساسی اقتصاد جامعه/ شغل نباید انسان را خوار و ذلیل کند

گروه اجتماعی: نماینده ولی ‎فقیه در لرستان با بیان این‌که شغل باید سودرسانی داشته باشد و برای فرد و جامعه مصلحت و نفع به‌دنبال داشته باشد، گفت: شغل باید آبرو و شخصیت انسان را حفظ و موجب آبرو و حیثیت و شخصیت فرد شود.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن‌ مجتبی(ع) در رابطه با شغل، درآمد و کسب و کار، گفت: امام علی(ع) در این نامه فرموده است شغل و درآمد و کسب و کار اگر همراه با عفت و پاکی باشد بهتر از بی‌نیازی با گناهان است، هر فردی برای کسب و کارش سزاوارتر از خودش کسی نیست چه‌بسا افرادی تلاش می‌کنند در آن‌چه به ضررشان است.
وی با بیان این‌که انسان به ناچار باید دنبال کسب و کار برود و کسب و کار برای تأمین معیشت، نیازها و ضرورت‌های زندگی بسیار مهم است، اضافه کرد: از نظر اسلام مشاغل به پنج دسته مشاغل حرام، مکروه، مستحب، مباح و واجب تقسیم می‌شوند.
این مفسر نهج‌البلاغه با بیان این‌که شغل باید سودرسانی داشته باشد و برای فرد و جامعه مصلحت و نفع به‌دنبال داشته باشد، گفت: شغل باید آبرو و شخصیت انسان را حفظ و موجب آبرو و حیثیت و شخصیت فرد شود هرکاری که انسان دنبال آن برود و آن‌ را انجام دهد باعث شود فرد عرق شرم بریزد و یا خجالت بکشدآن شغل مناسب و در شأن انسان نیست.
وی با یادآوری این‌که شغل نباید انسان را ذلیل کند، افزود: آنچه امام علی(ع) به آن تأکید دارد شغل واجب و مستحبی است که همراه با عفت و پاکی باشد لذا از این مبحث نتیجه می‌گیریم مسأله کار و شغل در اسلام یک موضوع مهم است.
نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان این‌که رکن اساسی اقتصاد جامعه کار است، بیان کرد: کار عنصر تعیین کننده برای اقتصاد و فعالیت کاری سالم است و در روایت داریم کسی‌که برای تامین مایحتاج زندگی خودش و جامعه کار می‌کند مثل رزمنده و مجاهد در راه خداست.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که کار در اسلام عبادت است، گفت: در روایت امده است اگر انسان هیزمی را که دارای خار است به پشت خود حمل کند و برای فروش ببرد و پول دربیاورد بهتر از این است که دست نیاز به‌سوی دیگری دراز کند و دیگری پول به او بدهد تا زندگی‌اش را بگذراند.
وی در رابطه با اهمیت کسب و کار در اسلام افزود: ملاک‌هایی در اسلام برای کسب و کار تعیین شده است که اولین ملاک شغل این است که پاک و حلال باشد انسان نباید حرام را به زندگی خود بیاورد.
نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان این‌که در روایت آمده است شغل نباید مستلزم فعل حرام باشد و انسان را در معرض حرام قرار دهد، ادامه داد: در شغل باید توجه داشت شغل حلال باشد و حرام نباشد، شغل دربردارنده مصلحت و فایده‌ و سودرسانی داشته باشد.
این مفسر قرآن کریم در ادامه با بیان این‌که حفظ اسرار از دیگر مباحثی است که در نامه امام علی(ع) به فرزندش مورد توجه قرار گرفته است، در رابطه با اهمیت رازداری و تاکید بر این‌که شخص باید خودش اسرارش را حفظ کند، اظهار کرد: امام صادق(ع) در این رابطه فرموده است «اسرار تو به منزله خون توست، خونت را در رگ‌های دیگری جریان نده».
captcha