خیانت در امانت و پیمان‌شکنی؛ از انواع بیماری‌های اجتماعی
کد خبر: 3462897
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
بیرانوند مطرح کرد:

خیانت در امانت و پیمان‌شکنی؛ از انواع بیماری‌های اجتماعی

گروه اجتماعی: امام‌جمعه اشترینان خیانت در امانت و پیمان‌شکنی را نوعی بیماری اجتماعی دانست که باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر می‌شود، لذا قرآن کریم مردم را به امانت‌داری و رعایت عهد و پیمان فراخوانده است تا اعتماد عمومی به‌وجود آید و سلامت مردم در روابط اجتماعی نیز تأمین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی بیرانوند، امام جمعه اشترینان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در ادامه بحث بیماری‌های اجتماعی گفت: یکی از بیماری‌های اجتماعی که باعث مشکلاتی در جامعه بشری می‌شود فسادهای اجتماعی است.

وی ادامه داد: فساد فردی و اجتماعی بنای جامعه را سست و سپس، آن‌ را ویران می‌کند اما قرآن کریم با دستورهای پیشگیرانه از این فضای اجتماعی جلوگیری کرده است و در آیه 104 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و باید از میان شما گروهى مردم را به نیکى دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند».
بیرانوند تصریح کرد: براساس آیه بالا امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان راه‌کارهای مبارزه با فساد و جهت سالم‌سازی محیط مورد سفارش قرآن‌کریم است، نهی از منکر نوعی مبارزه با فساد است چنان‌که قوانین جزایی اسلام نیز همین نقش را دارد، از این جهت امر به معروف نیز جامعه را در راستای اهداف عالی رشد می‌دهد و سلامت را تداوم می‌بخشد.
امام‌جمعه اشترینان بیان کرد: قرآن‌کریم اعلام می‌کند که خداوند فساد را دوست ندارد و جزای فسادگران مرگ است تا بدین روی جامعه‌ای سالم و محیطی مساعد برای رشد و بالندگی شخصیت انسان فراهم شود.

زن‌ستیزی یکی از بیماری‌های اجتماعی است

وی با اشاره به این‌که زن‌ستیزی یکی دیگر از بیماری‌های اجتماعی است، اظهار کرد: در آیات 8 و 9 سوره مبارکه تکویر می‌خوانیم؛ «وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ(8) بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ(9)؛ پرسند چو زان دخترک زنده به‏‌گور(8)؛ به کدامین گناه کشته شده است(9)»، بنابراین آزار بانوان و پایمال کردن حقوق آنان پیشینه‌ای طولانی در تاریخ دارد، همچنین عرب جاهلی به زنان ارث نمی‌دادند بلکه گاه زنان را به‌عنوان ارث نیز تقسیم و دختران را نیز زنده ‌به‌گور می‌کردند.
بیرانوند عنوان کرد: هنوز هم در جهان آزار زنان و شکستن حریم آنان به گونه‌هایی دیگر ادامه دارد، اما قرآن کریم با وضع قوانین مختلف از حقوق زنان دفاع کرده، به این‌گونه که با زنده‌به‌گور کردن دختران مخالفت کرده و حق ارث برای آنان قرار داد و حق مهریه و هزینه زندگی آنان را به رسمیت شناخت.

خیانت در امانت و پیمان‌شکنی؛ نوعی بیماری اجتماعی

امام‌جمعه اشترینان خیانت را یکی دیگر از بیماری‌های اجتماعی دانست و افزود: قرآن کریم با سفارش به امانت‌داری و رعایت عهد و پیمان با این درد جامعه بشری به مبارزه برخواسته است، به این گونه که در آیه 34 سوره مبارکه اسراء و آیه 8 سوره مبارکه مؤمنون به وفای به عهد و پیمان تأکید دارد و می‌فرماید: به پیمان خود وفا کنید زیرا از پیمان پرسش خواهد شد.
وی تصریح کرد: خیانت در امانت و پیمان‌شکنی نوعی بیماری اجتماعی است که باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر می‌شود، به‌همبن جهت قرآن کریم مردم را به امانت‌داری و رعایت عهد و پیمان فراخوانده است تا اعتماد عمومی به وجود آید و سلامت مردم در روابط اجتماعی نیز تأمین گردد.

خشونت و جنگ؛ از دیگر بیماری‌های اجتماعی

بیرانوند بیماری خشونت و جنگ را یکی دیگر از انواع بیماری‌های اجتماعی برشمرد و عنوان کرد: قرآن کریم با فراخوان به صلح و پرهیز از جنگ، جز در موارد ضروری به مبارزه با این بیماری پرداخته و در آیه 61 سوره مبارکه انفال می‌فرماید: «وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ؛ و اگر به صلح گراییدند تو نیز بدان گراى و بر خدا توکل نما که او شنواى داناست».
امام‌جمعه اشترینان تأکید کرد: جنگ و ستیز یکی از بلاهای اجتماعی است که در طول تاریخ بشر را آزار داده است، از این‌رو قرآن کریم انسان‌ها را به صلح فرامی‌خواند تا بشریت از این بلای اجتماعی مصون بماند، البته در موارد ضروری دفاع از خود و جامعه جایز است و دفاع اسلامی نیز در همین راستاست.

نظر شما
captcha