حدیث سلسله الذهب شناسنامه شیعه است
کد خبر: 3351195
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶

حدیث سلسله الذهب شناسنامه شیعه است

گروه اندیشه: امام جمعه سرایان با اشاره به اینکه امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب توحید را با امامت گره دادند، گفت: در واقع می توان بیان کرد که این حدیث شناسنامه شیعه است.


حجت‌الاسلام احمد نجمی‌پور، امام جمعه سرایان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: در طول مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه به خراسان اتفاقات متعددی رخ داد که قابل تأمل و بررسی است.



وی اظهار کرد: در طول حرکت امام رضا(ع) عده بسیاری جذب حضرت شده و با ایشان همراه می‌شدند که نشان از خلق‌وخوی نبوی هشتمین امام دارد و در حقیقت اخلاق رضوی چیزی جدای از سیره نبوی(ص) نیست.



امام جمعه سرایان بیان کرد: عده بسیاری از علاقمندان و دوستداران حضرت رضا(ع) نیز در طول سفر به استقبال ایشان می‌آمدند و از محضر ایشان تقاضای توصیه و ارشاد می‌کردند که یکی از این ارتباطات گسترده میان مردم و حضرت در شهر نیشابور افتاد.



نجمی‌پور ادامه داد: در نیشابور از حضرت رضا(ع) تقاضا کردند که برای مردم حدیثی نقل کنند که ایشان فرمودند که پدرم از پدر و اجدادشان نقل کرده‌اند که پیامبر(ص) فرمود روزی جبرئیل گفت که خداوند می‌فرماید: کلمه لا إلهَ إلّا اللّهُ دژ و حصار من خدا است پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت.



وی با اشاره به اینکه در آن جلسه هزاران قلم به دست این حدیث را نوشتند، افزود: بعد از نقل این حدیث امام رضا(ع) فرمود البته حصار و امن بود دژ لا إلهَ إلّا اللّهُ شرایطی دارد و من از جمله شرایط آن هستم و در حقیقت توحید را با امامت گره زدند.



امام جمعه سرایان گفت: در این حدیث که به سلسله الذهب مشهور است امام رضا(ع) خود را از جمله شروط توحید واقعی دانستند و در حقیقت بر ایه نکته تأکید داشتند که امامت را نیز باید تمام پذیرفت در حالی که در آن زمان بسیاری فقط شش امام را قبول داشتند.



نجمی‌پور با بیان این نکته که از حدیث متواتر سلسله الذهب اصول متعدد دین چون توحید، نبوت و امامت برداشت می‌شود، بیان کرد: می‌توان اینگونه مطرح کرد که این حدیث در واقع شناسنامه شیعه است.



وی یادآور شد: از این جهت به این حدیث، سلسله الذهب می‌گویند که راویان آن به صورت رنجیره‌وار از سلسله پاکان و معصومان هستند که به ارزش و اهمیت حدیث می‌افزاید و علمای بسیاری در کتب خود آن را نقل کرده‌اند.

captcha