نزول دفعی قرآن در شب قدر، تمام شبهات را پاسخ داد/ لزوم پرهیز از تشبیه تجربه‌های عرفانی با وحی
کد خبر: 3325834
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
حدادیان:

نزول دفعی قرآن در شب قدر، تمام شبهات را پاسخ داد/ لزوم پرهیز از تشبیه تجربه‌های عرفانی با وحی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی شبهات درباره قرآن مبنی بر تاریخ‌گرایی این کتاب و اینکه تفکرات خود پیامبر(ص) است، گفت:‌ نزول دفعی قرآن در شب قدر تمام این سخنان گزاف را پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در شب 21 ماه مبارک رمضان، مراسم شب قدر و همچنین سالروز فرا رسیدن شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) در محل مجتمع فرهنگی ـ مذهبی شلمچه به‌‌همت سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حدادیان، مدرس حوزه و دانشگاه از قم در این مراسم نورانی با بیان اینکه شب 21 رمضان از جهت جهت باید مورد توجه و مراقبه شدید اهل معرفت قرار گیرد، گفت: این شب، شب قدری است که دربهای آسمان به روی زمین باز است و تا زمان صبح بر عرش اعلا هنگامه‌ای برپاست و ملائکه در عرش بر قلب وجود مقدس ولیعصر(عج) نازل می‌شوند و مقدرات انسان‌ها را در این شب نورانی تسلیم وجود مقدس آن حضرت می‌کنند.
وی ابراز کرد: شب قدر، شب بسیار باعظمتی است که از یک طرف شب نزول قرآن صامت است و از طرف دیگر شب صعود قرآن ناطق است یعنی هم آیات نورانی قرآن مجید به‌صورت دفعی بر قلب وجود مقدس پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ع) نازل می‌شود و هم انسان کامل و قرآن ناطق صعود می‌کند.
حجت‌الاسلام حدادیان با بیان اینکه نزول قرآن در شب قدر به صورت لفظی، صوتی، لسانی، زبانی و لهجه‌ای نبود، گفت: این قرآن نازل شده به‌صورت دفعی و امر و بی‌صوت و بی‌زبان در شب‌ قدر، در ظرف 23 سال در شأن نزول‌های مختلف با لفظ و زبان عربی، به تدریج بر قلب پیامبر(ص) نازل شد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه در شب قدر، حقیقت قرآن از لوح محفوظ بر قلب وجود مقدس پیامبر(ص) نازل شد که یک حقیقت مجرد، بی لفظ و بی زبان است، گفت: قرآن کریم در دو مرحله بر قلب پیامبر(ص) نازل شد یکی نزول دفعی و دیگری نزول تدریجی بود.
وی خاطرنشان کرد: در نزول دفعی، حقیقت قرآن نازل شد و هیچ زبانی اعم از عربی و غیر عربی دخیل نبود و این نقطه ثقل حقیقت نزول قرآن است که به لطف الهی اثبات شده است و بزرگان دینی ما نظیر علامه طباطبایی و آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی درباره نزول دفعی قرآن تحقیقات فراوانی انجام داده و آن را اثبات کرده‌اند و نزول تدریجی نیز همان نزولی است که در قالب شأن و اسباب نزول در مناسبت‌های مختلف بر قلب پیامبر(ص) نازل شد که کاتبانی داشت و یکی از کاتبان آن حضرت علی(ع) بود.

اشاره به اندیشه‌های دشمنان قرآن و پاسخ به آنان
حجت‌الاسلام حدادیان عنوان کرد: توطئه‌هایی از طرف دشمنان قرآن و یک عده به ظاهر روشن‌فکر مرتجع که سخن از بسط تجربه نبوی می‌زنند و نزول وحی قرآنی و وحی لسانی را به تخیلات، تشبیهات، استعارات و خیال‌پردازی‌های یک عده شاعر تشبیه می‌کنند، صورت می‌گیرد به طوری که مقاله‌هایی می‌نویسند تحت عنوان پیامبرنامه و وحی قرآن را به یک تجربه دینی و عرفانی تشبیه می‌کنند و صریحاً می‌گویند برای دیگران هم بابی از نبوت باز شد به عنوان مثال برای حافظ نیز بابی از نبوت با آن اشعار باز شده است.

نزول قرآن تجربه نبود 
وی با تأکید بر اینکه تشبیه شعر و شاعری و تجربه‌های دینی و عرفانی به وحی قرآن کفر محض است، گفت: نزول قرآن تجربه نبود بلکه از سوی خداوند به قلب وجود مقدس پیامبر(ص) نازل شد اما عده‌ای قرآن را ساخته‌هایی از باطن پیامبر می‌دانند و می‌گویند او فرد نخبه، بزرگ و مصلح بود و در دوران خود برای اصلاح جامعه و متمدن کردن مردمان خود تخیلاتی و خیال قوی داشت و در این خیال خود یکسری قوانینی ساخت و برای اصلاح جامعه یک هزار و 400 سال پیش این آیات را از خود ابداع کرد و منشأ قرآن داخلی است یعنی قرآن از باطن خود پیامبر جوشید نه اینکه خداوند آن را نازل کرده است.

نزول دفعی قرآن در شب قدر، تمام سخنان گزاف درباره قرآن را پاسخ داد
حجت‌الاسلام حدادیان تأکید کرد: این در حالی است که نزول دفعی قرآن در شب قدر تمام این سخنان گزاف آنان را نقش بر آب می‌کند که علمای بزرگ دین ما این نزول دفعی را اثبات کرده‌اند.
این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد:  برخی از این روشنفکران داخلی و خارجی دشمن قرآن سخن از تجربه می‌زنند و ر نهایت امر آن‌ها اثبات یک قاعده به نام تاریخ‌گرایی است که می‌گویند قرآن تاریخی است یعنی همان نکته‌ای که می‌گفتند پیامبر(ص) طبق مصلحت‌اندیشی خود در 1400 سال احکام و قوانینی می‌گفت و این قرآن مانند هر واقعه و انسان تاریخی دیگر دارای یک شناسنامه و یک تاریخ تولد است که بعد از رحلت پیامبر(ص)، این کتاب نیز می‌میرد و تاریخی شده و احکام او نیز منسوخ شده است!
وی با تأکید بر اینکه وظیفه ما دفاع از ساحت مقدس قرآن کریم است، افزود:‌ قرآن یک کتاب جاودانه و آسمانی و نسخه نجات و رستگاری برای تمام بشریت تا روز قیامت است اما باید مقداری دل خود را صیقل بزنیم همانطور که خداوند نیز در آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره بر این نکته تأکید دارد که قرآن مایه نجات و دستگیری برای اهل تقوا است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه قرآن کریم در طول 1400 سال همواره انسان‌ها را به مبارزه طلبید که اگر کسی می‌تواند یک آیه مانند او بیاورد، گفت: هنوز که هنوز بعد از گذشت این همه سال هیچ‌کس موفق به چنین کاری نشده است زیرا کلام خداوند است.

در قرآن کریم هر روز معجزه وجود دارد
وی با تصریح اینکه در قرآن کریم هر روز معجزه وجود دارد و هر کلمه و حروف آن دارای معجزه است، به فرمایشات امام راحل درباره قرآن کریم و نظرات ملاصدرا شیرازی اشاره کرد و گفت: کتاب شرح دعای سحر امام خمینی(ره) در اوج قله عرفان و سلوک و شهود قرار دارد و کسانی که طالب سلوک و نیل به مقام ولایت هستند باید با این کتاب انس بگیرند.
حجت‌الاسلام حدادیان ادامه داد:‌ با توجه به این کتاب، 4 مرتبه برای سالکان راه حق ترسیم شده است که دسته اول مجذوبان محضند، کسانی که همواره در حال جذب و شهود توحید و مقام ولایت هستند و دسته دوم سالکان و همان کسانی هستند که همواره در حال سلوک هستند و دسته سوم نیز مجذوبان سالک، کسانی هستند که جذبه آن‌ها مسبوق به سلکوشان است و اتفاقی در زندگی آنها رخ می‌دهد که متحول شده‌اند و گروه چهارم نیز سالکان مجذوب هستند که برترین و با ارزش‌ترین نوع سالکان الی‌الله همین افراد هستند و یک عمر با زیان‌های سلوک بدن نواختند و بندگی کردند مانند امام راحل و آیت‌الله‌العظمی بهجت.
این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ امام خمینی(ره) با چنین جایگاهی یک جمله را از ملاصدرا نقل می‌کند که وی گفته است قرآن با هزار حجاب نازل شده است اما ما هنوز اندازه عظمت همین حرف‌های قرآن را هم نمی‌توانیم بفهمیم تا چه رسد به لطائف و اشارات آن.

قرآن ناطق دارای 70 هزار حجاب است
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در مقابل این سخن ملاصدرا می‌فرماید که ملاصدرا درست گفته است اما من می‌گویم که خداوند دو قرآن صامت و ناطق دارد و که یکی همین قرآن نازل شده بر قلب پیامبر(ص) و دیگری قرآن ناطق و همان انسان کامل است که همین قرآن ناطق دارای 70 هزار حجاب است و در حقیقت قرآن ناطق آمده تا قرآن صامت را حمل کند و جان‌های انسان‌ها را از اسارت نفس نجات دهد و اگر یک جلوه آن بر ملائکه مقربین می‌‌تابید، همه عینیت و واقعیت آن‌ها متلاشی می‌شد.
حجت‌الاسلام حدادیان، حضرت علی(ع) را قرآن ناطق دانست و گفت: آن حضرت در میان مردم آمد تا به آن‌ها درس توحید دهد و به ولایت نزدیک کند اما متأسفانه مردم زمان او را نشناختند.

هشدار درباره تحریف شخصیت حضرت علی(ع) در زمان کنونی
این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به برخی از جنایات گروه‌های سلفی و تکفیری عنوان کرد: متأسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که این گروه‌ها که جنایات زیادی مرتکب می‌شوند و سر انسان‌های بیگناه را می‌برند، برخی می‌گویند که حضرت علی(ع) نیز چنین می‌کرد در حالی که جای بسی شگفت است، زیرا حضرت علی(ع) تنها با دشمنان خدا و کافران و منافقان می‌جنگید و در میدان نبرد آنان را می‌کشت.

وی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) همان شخصی است که در تاریخ می‌خوانیم حتی نسبت به قاتل خود دستور به رعایت عدالت می‌کند و زمانی که می‌فهمد یکی از سربازان او از پای یک زن یهودی خلخال بیرون آورده چنان غمگین می‌شود که می‌فرماید اگر از غصه چنین اقدامی دق کنم، جای شگفتی ندارد پس حضرت علی(ع) درس جوانمردی به جامعه داد اما امروز به نوع دیگر شخصیت آن حضرت را تحریف می‌کنند در حالی که  آن حضرت شخصی بود که تا سال‌های سال خرج زندگی خوارجی که در جنگ نهروان مقابل او جنگیدند و کشته شدند، را از پول بیت‌المال تأمین می‌کرد.
یادآور می‌شود، در این مراسم معنوی، حاج رسول مؤمنی و حجت‌الاسلام حدادیان دعاهای جوشن کبیر، دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت کردند و همچنین حاج حسین مومنی و حاج علی رضایی از مداحان اهل بیت(ع) نیز به روضه‌خوانی و عزاداری در سوگ شهادت مولای متقیان علی(ع) پرداختند.

captcha