توجه به اخلاق عملی؛ امری لازم برای امامان جماعت
کد خبر: 3313158
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲
یک استاد حوزه بیان کرد:

توجه به اخلاق عملی؛ امری لازم برای امامان جماعت

گروه اندیشه: استاد سطوح عالی حوزۀ علمیه قم، توجه به اخلاق عملی را امری لازم برای امامان جماعت دانست و گفت: یکی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی می‌گوید در دوران طلبگی ما ۱۰۰ نفر در حرم حضرت علی(ع) در قنوت نماز شبشان دعای ابوحمزۀثمالی می‌خواندند که ما نیز باید دنباله‌رو آن‌ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله جواد مروی، استاد سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم شب گذشته، 20 خردادماه در مراسم گردهمایی امامان جماعت مشهد که در حسینیۀ امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه سمت امامت جماعت از دو حیثیت تبلیغ و امامت از محوریت برخوردار است، بیان کرد: هر کدام از این دو جهتِ امام جماعت ویژگی‌هایی را می‌طلبد و همانگونه که در فقه شیعه آمده است برخلاف مکتب خلفا، امام جماعت باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد.

وی با اشاره به اینکه علمای قدیم مانند میرزا علی اکبر نوقانی که به عنوان امام جماعت منصوب می‌شدند، به مقام اجتهاد رسیده بودند، تأکید کرد: ما امامان جماعت باید بدانیم به جای چه کسانی تکیه زده‌ایم؛ این جایگاه را ساده محسوب نکنیم و با علو همت در این مسیر گام برداریم. همچنین علوم لازم را فرا گرفته و به مردم منتقل کنیم.

بیان ارتباط قرآن با اهل بیت(ع) امری ضروری است

وی در ادامۀ سخنان خود پس از بیان احادیثی در اهمیت ماه مبارک رمضان، خطاب به امامان جماعت گفت: محور مباحث در ماه مبارک رمضان باید قرآن و عترت باشد و باید در حوزه‌های قرائت، تدبر در قرآن و نیز تفسیر قرآن نیز اقداماتی صورت گیرد.

آیت‌الله مروی با بیان اینکه با توجه به تهمت‌های داعش علیه شیعه، کار در زمینۀ ارتباط قرآن با اهل بیت(ع) امری ضروری است، افزود: یکی از تهمت‌های داعش به شیعه، جدایی شیعه از قرآن است که باید امامان جماعت به این موضوع توجه داشته باشند و در این موضوع تلاش کنند.

این استاد سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم با بیان این نکته که افتخار ما شیعیان این است که به قرآن و عترت در کنار هم توجه داریم، پس از بیان تفاسیر بعضی از اهل سنت در رابطه با آیۀ 79 سوره واقعه «لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، که جز پاک‌‏شدگان بر آن دست ندارند»، بیان کرد: بعضی در تفسیر این آیه گفته‌اند هیچ کس نمی‌تواند قرآن را مس کند مگر اینکه با وضو باشد، اما فخر رازی که مغز تعقل اهل سنت است نظری مخالف با این تفسیر دارد.

وی ادامه داد: فخر رازی به این تفسیر اعتراض می‌کند و می‌گوید منظور از مطهّرون کسانی هستند که از سوی خدا تطهیر شده باشند اما در ادامه می‌گوید این افراد فرشتگان هستند چون از ابتدا تا انتهای عمرشان معصومند.

آیت‌الله مروی در پاسخ به سخن فخررازی تأکید کرد: قرآن خودش را تفسیر می‌کند و خود قرآن در آیۀ «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا، خدا و فرستاده‌‏اش را فرمان برید، خدا فقط مى‏‌خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند»(احزاب/33)، فرموده است که مطهّرون چه کسانی هستند.

این مدرس سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم در ادامۀ سخنان خود ضمن اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب در رابطه با خطر تشیع انگلیسی، بیان کرد: باید این سخن رهبری که با دلسوزی بیان شده است، توضیح داده شود، ما باید ببینیم شیخ مفید، علامۀ حلی و ... تشیع را با چه روشی جلو برده و چه کارهایی در این زمینه انجام داده‌اند.

وی با اشاره به این حدیث که «انّ امامتنا بالرّفق و التّألّف و الوقار و التقیة و حسن الخلطة، امامت ما با نرمی، الفت با همدیگر و وقار، تقیّه و خوش برخوردی همراه است»(وسائل الشیعه/ج 5)، تأکید کرد: خود اهل بیت(ع) روش را برای ما بیان کرده‌اند و شیعه نیز با احساس، فکر و اندیشه ترویج می‌شود زیرا این گونه بود که جوزف شکور، اندیشمند مسیحی هم شعر می‌گوید و در آن برای امام حسین(ع) روضه می‌خواند.

وی در پایان سخنان خود با یادآوری سیره و زندگانی علمای گذشته توجه به اخلاق عملی را امری لازم برای امامان جماعت دانست و اضافه کرد: یکی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی می گوید در دوران طلبگی ما 100 نفر در حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) در قنوت نماز شبشان دعای ابو حمزۀ ثمالی می خواندند که ما نیز باید دنباله رو آنها باشیم.

captcha