چه تدابیری برای خوراک فکری نسل جوان در شبکه‌های اجتماعی اندیشیده‌ایم؟
کد خبر: 2817864
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰

چه تدابیری برای خوراک فکری نسل جوان در شبکه‌های اجتماعی اندیشیده‌ایم؟

گروه فضای مجازی: کارشناسان دینی نه‌تنها باید در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه حضور داشته باشند بلکه باید در این فضا تولید محتوا کرده و در واقع مولد باشند، البته صرف حضور هم نتایج مثبتی دارد از جمله اینکه درمی‌یابند خوراک فکری امروز نسل جوان چه چیزهایی است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، اغراق نیست اگر بگوییم هر سال که می‌گذرد ابزارها و امکانات جدیدی برای ارتباط آسان‌تر در دسترس انسان‌ها قرار می‌گیرد. اگر روزی افراد برای ارتباط با عزیزی در یک شهر همجوار با مشکل روبه‌رو بودند، امروزه به راحتی و در عرض کمتر از یک دقیقه می‌توان به فرد آن‌سوی کره خاکی ارتباط برقرار کرد و همین است که جهان را به دهکده جهانی مبدل کرده است.



اما هر زمان که ابزار جدیدی در دسترس انسان قرار می‌گیرد و وارد جامعه می‌شود، عده‌ای به مخالفت شدید با آن پرداخته و برخی نیز بدون در نظر گرفتن برخی جوانب آن را صددرصد می‌پذیرند و بدون آگاهی لازم قدم در وادی استفاده از این ابزار جدید می‌گذارند.



شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به‌عنوان آسان‌ترین وسیله ارتباطی عصر حاضر از این قاعده مستثنی نیست. سؤالی که اکنون در ذهن برخی از افراد شکل گرفته است این است که آیا می‌توان از این ابزار نسبتاً جدید برای تبلیغ ارزش‌های اخلاقی و مفاهیم دینی بهره برد؟ و یا نه به دلایلی بهره است از سایر امکانات بهره بجوییم. اگر پاسخ به این سؤال مثبت است بایدها و نبایدهای استفاده از این امکانات در مسیر تبلیغ دین چیست؟



حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: این نکته که از ابزارهای روز باید برای تبلیغ و ترویج ارزش‌های دینی استفاده کنیم قطعاً درست است اما باید چگونگی این استفاده را نیز مدنظر قرار دهیم.



مخاطب‌شناسی و داشتن اطلاعات کافی؛ لازمه تبلیغ دین در شبکه‌های اجتماعی



وی افزود: مسائلی که در تبلیغ دین در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه باید مراعات کنیم همان بایدها و نبایدهایی است که در تبلیغ ارزش‌ها در فضای حقیقی باید مدنظر قرار گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به مخاطب‌شناسی و داشتن اطلاعات کافی اشاره کرد.



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: نکته مهم دیگری که در فضای مجازی ضرورت دارد مراعات شود مستند بودن مطالبی است که نشر می‌دهیم و نباید به صرف این که حدیثی یا مطلبی در دسترس ما قرار گرفته است آن را نشر دهیم.



نخعی‌پور اظهار کرد: اگر نسبت به مستند بودن مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بی‌توجه باشیم موجب سطحی شدن مباحث ارزشی خواهیم شد در حالی که باید درصدد ترویج مضامین عمیق دینی باشیم و ذائقه مردم را به این سمت تغییر دهیم.



چه میزان از شبکه‌های اجتماعی در ترویج اخلاق استفاده می‌کنیم؟



 وی عنوان کرد: درباره اینکه چه میزان از شبکه‌های اجتماعی در ترویج اخلاق و ارزش‌های دینی استفاده می‌کنیم باید افراد صاحب نظری که در این زمینه تحقیق کافی را انجام داده‌اند پاسخ دهند اما به‌عنوان یک شهروند می‌توانم بگویم هنوز استفاده مطلوبی و کافی از این ابزار نکرده‌ایم.



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی یادآور شد: برای پیشگیری از آسیب‌هایی که در استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه رخ می‌دهد در وهله اول باید مدیریت زمان را مدنظر قرار دهیم و دیگر اینکه والدین نیز در این زمینه آموزش‌های لازم را فراگرفته باشد تا بدانند و بفهمند فرزندشان چگونه از این ابزار استفاده می‌کند.



حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان نیز در این‌باره گفت: هر چند رسانه‌های سنتی تبلیغ مانند منبر هنوز جایگاه خود را حفظ کرده‌اند اما یک مبلغ دین باید برای ارتباط بیشتر با جوانان باید از رسانه‌هایی که جوانان بیشتر در آن حضور دارند مانند شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه باید استفاده کند.



امام جمعه درمیان اظهار کرد: کسی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به تبلیغ دین می‌پردازد مانند فضای حقیقی باید ذائقه و سلیقه مخاطب را بداند و به نوع نگاه و عقاید آنان احترام بگذارد و از روش تعامل استفاده کند.



لزوم بهره‌گیری از مؤیدات علمی و جذابیت‌های هنری در فضای مجازی 



حسینی افزود: باتوجه به اینکه در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه اصل بر این است که مخاطب ما از نسل جوان بوده، بهتر است در تبلیغ دین در فضای مجازی از مؤیدات علمی و جذابیت‌های هنری و ادبی نیز استفاده کنیم.



وی بیان کرد: برخی به علت سوء استفاده‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه رخ می‌دهد ممکن است با استفاده از این ابزارها مخالف باشند که به این افراد باید گفت سوء استفاده دلیل محکمی برای استفاده نکردن از این ابزار نیست.



امام جمعه درمیان ادامه داد: ما از قرآن مقدس‌تر در اعتقاداتمان نداریم اما مگر از قرآن توسط گروه‌هایی که برداشت عمیقی از آیات قرآن نداشتند، سوء استفاده نشده است؟ مگر از عبا و لباس روحانیت سوء استفاده نشده است؟ پس به نظر می‌رسد که عمیق‌تر باید به موضوعات نگاه کرد.



وی گفت: هنر این است که از ابزارهایی که ساخته شده دست کشورهای بیگانه است در جهت منافع خودمان استفاده کنیم و البته این مطلب را مدنظر داشته باشیم که شرایط آرمانی است که شبکه‌های اجتماعی با امکانات ساخته و طراحی شده توسط مهندسان کشورمان داشته باشیم.



مراعات دو نکته در شبکه‌های اجتماعی



حسینی عنوان کرد: کارشناسان دینی نیز نه تنها باید در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه حضور داشته باشند بلکه باید در این فضا تولید محتوا کرده و در واقع مولد باشند، البته صرف حضور هم نتایج مثبتی دارد از جمله اینکه در می‌یابند خوراک فکری امروز نسل جوان چه چیزهایی است.



وی ادامه داد: البته فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه لازمه مراعات دو نکته است، در وهله اول اینکه باید مدیریت زمان داشته باشیم و مانند اینترنت و بازی های رایانه‌ای و..در حد اعتدال از آن استفاده کنیم و برای وقت و زمانمان برنامه‌ریزی داشته باشیم.



امام جمعه درمیان یادآور شد: در وهله دوم نگذاریم استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و غرق شدن در فضای مجازی ما را از حلاوت و شیرینی ارتباط مستقیم و رو دررو با دوستان و آشنایان غافل کند و آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

captcha