به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجتالاسلام اکبر منتظرالمهدی، از اساتید دانشگاههای اصفهان، سهشنبه، 23 دیماه در کارگاه معرفتافزایی اساتید دانشگاههای علوم پزشکی لرستان که در سالن اجلاس معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خرمآباد برگزار شد، گفت: اسلام دینی جهانی و جاویدان است که برای جهانی شدن نیاز به فرهنگسازی و تمدنسازی داشته است.
نهادسازی فرهنگی
وی ادامه داد: از مهمترین اقدامات رسول خدا(ص) برای نهادسازی فرهنگی و ایجاد مدنیت در جامعه میتوان به رواج اخلاق اسلامی و تزکیهنفس، تعلیم و تربیت و ایجاد جامعهای زیبا، لطیف و آرمانی که انسانهای ان خدامحور و خوآگاه هستند.
حجتالاسلام منتظرالمهدی در زمان پیغمبر گرامی اسلام، مسجد بهسان دانشگاه، محل فراگیری علوم اسلامی و دانشهای کاربردی نیز بود و در بسیاری از روایات اسلامی برتری عالم بر عابد مشهود است؛ در زمان امام صادق(ع) بیش از 3 هزار و 280 نفر با ادیان و مذاهب مختلف از دستگاه علمی ایشان بهره میبردند.
نهادسازی اجتماعی
وی با اشاره به نهادهای اجتماعی تمدن نبوی، تصریح کرد: پیامبرگرامی اسلام(ص) بهواسطه ایجاد امت واحده اسلامی برای همبستگی وحدت مسلمانان، طرد نژادپرستی و قبیله گرایی (سوره حجرات آیه 13)، برقراری عدالت و مساوات اسلامی، فقرزدایی(بقره268)، امنیت عمومی در ابعاد گوناگون اجتماعی، نظامی و اقتصادی و رفاه عمومی به جهتدهی صحیح و ساماناندهی نهادهای اجتماعی پرداخت.
حجتالاسلام منتظرالقائم اضافه کرد: مبارزه با فساد اجتماعی و اخلاقی در قالب نظارت اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر، تبیین سبک زندگی مسلمانان و پرداختن به مسائلی مانند خانواده و ازدواج و ترغیب فرزند، سلامت و بهداشت، تغذیه، آداب معاشرت، تفریحات سالم و بازی، صلهرحم، بایدها و نبایدهای مسائل جنسی، نامگذاری و ارتباطات اجتماعی از دیگر اقدامات رسول خدا(ص) برای استحکام بخشیدن به پیوندهای درونی و ارتباطات اجتماعی مسلمانان و تضمین سلامت اجتماعی آنها انجام داد.
نهادسازی سیاسی
این استاد دانشگاه عنوان کرد: پس از هجرت پیامبراکرم(ص) به مدینه ایشان بهمنظور حفظ امنیت مسلمانان دولت و حکومت اسلامی را با شاخصههای نظام اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حاکمیت داخلی و خارجی، تعیین مأموران تبلیغی، مالی و سیاسی تشکیل داد و این حکومت از سایر شاخصههای لازم مانند داشتن سرزمین، جمعیت کافی، روابط خارجی، بهصورت همزیستی با اهل کتاب ولی برمبنای عدم سلطه و تبیین ادبیات مقاومت نیز برخوردار شد.
حجتالاسلام اکبر منتظرالقائم بیان کرد: پیغمبر گرامی اسلام قائل به ادبیات مقاومت بود یعنی امکانات و قدرتهای نظامی کشور را تقویت میکرد نه بهمنظور جنگطلبی بلکه برای دفاع از سرزمینهای اسلامی که دشمن بداند اگر قصد تجاوز داشته باشد، مسلمانان ساکت نخواهند ماند و نمود این تفکر در طول 8 سال دفاع مقدس مشاهده شد که ایستادگی جانانه ایران، اعتقاد ما به ادبیات مقاومت را به دنیا ثابت کرد.
نهادسازی اقتصادی
وی در رابطه با نهادسازی اقتصادی پیامبر(ص) گفت: عمران و آبادانی مدینه منوره، توجه به کشاورزی، ساخت و وقف بنیان بازار، مبارزه با رباخواری، راهاندازی کاروانهای تجاری، مبارزه با آسیبهای اقتصادی مانند احتکار و کمفروشی وغش در معامله، سرکشی به بازار و نظارت بر فروش کالا از مهمترین اقدامات پیامبر اکرم(ص) در رابطه با نهادسازی اقتصادی در تمدن نبوی بوده است.
حجتالاسلام منتظرالمهدی اظهار کرد: ادبیات مدینهالنبی به دنبال ایجاد شهر آرمانی عبودیت و بندگی، اخلاق انسانی و قدسی، عدالت، رفاه، فداکاری و ایثار و مقاومت و شهادت بود ولی ادبیات شهر قرشی که به حاکمیت اشراف عربی، نژادگرایی، بیعدالتی، فساد و تبعیض، دنیاپرستی و بریدن انسان از وحی و آسمان معتقد بود در مقابل ادبیات مدینهانبی ایستاد لذا رسول خدا(ص( برای مقابله با این تفکرات انحرافی، ادبیات تعیین امامت را انتخاب کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه اصفهان ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) به تشریح امامت الهی و موروثی به شرط علم و عصمت پرداخت لذا در روایت متعددی و همچنین خطبه غدیرخم امام علی(ع) را بهعنوان وصی و جانشین خود انتخاب کرد و در روایتی نیز فرمود: «در مورد عل شکایت نکنید، علی از من و من از علی هستم و او بعد از من ولی شماست» و روایات دیگری از این قبیل که مورد اتفاق شیعه و سنی هستند نیز بیان شده است.
حجتالاسلام اکبر منتظرالقائم در پایان اظهار کرد: اشرافیت که اعتقادی به ادبیات نبوی و علوی نداشتند به دگردیسی ارتجاعی و بازگشت به عصر جاهلی اصرار داشتند تا یزید خلیفه شود و آنها به اهداف دنیایی خود برسند لذا به طراحی و برنامهریزی، تشکیل سقیفه و اعلام اینکه رسول خدا(ص) از دنیا رفته و جانشینی برای خود باقی نگذاشته است و همچنین توسل به نیروهای نظامی قبیله اسلم و کودتا در مدینه و برانگیختن حسادتهای قبیلهای و جرح و قتل به مقابله با ادبیات مدینهالنبی پرداختند.