عملیاتی نشدن پژوهش‌های کتابخانه‌ای؛ مهم‌ترین معضل فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 2617912
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۸
بحرالعلوم عنوان کرد:

عملیاتی نشدن پژوهش‌های کتابخانه‌ای؛ مهم‌ترین معضل فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن کشور با تأکید براینکه پژوهشگران قرآنی به نسبت ممارستی که در امر پژوهش دارند، باید اهتمام بیشتری برای عملیاتی کردن نتایج تحقیقات خود داشته باشند، افزود: امروزه پژوهش‌های کتابخانه‌ای، معضل اصلی فعالیت درحوزه پژوهش‌های قرآنی شده است.


محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی اظهار کرد: در تعالیم اسلامی به علم، علم‌آموزی، تحقیق و بررسی علوم و ارائه نتایج آن تأکید فراوانی شده است و محققان و پژوهشگران هم براین اساس همیشه با مطالعه و تحقیق بر روی مسائل مختلف در جامعه تلاش می‌کنند تا اصول زندگی بهتر و سعادتمندتر را به مردم عرضه کنند.



وی ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید زیادی بر اهمیت علم و تولید آن و به عبارت دیگر، جنبش نرم‎افزاری دارند تا این پژوهش‌ها به منصه ظهور برسد و تلاش پژوهشگران عملی شود.



اقدام شایسته‌ای برای عملیاتی کردن نتایج پژوهش‌ها صورت نگرفته است

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن کشور با بیان اینکه در بخش پژوهش هنوز در خصوص اجرایی شدن مشکل وجود دارد و ارزش آن زمانی مقبول است که پژوهش‌‎های انجام شده اجرایی و عملی شود، افزود: در کشور هنوز اقدام شایسته‌ای برای امر پژوهش در زمینه‌‎های مختلف انجام نشده و به تبع آن حوزه قرآن نیز از این بی‎توجهی‎‏ها مستثنی نیست.



بحرالعلوم با اشاره به اینکه مؤسسات مردمی و دولتی به امر پژوهش باید توجه جدی و عمیق داشته باشند، گفت: رفع مشکلاتی پژوهشی در کشور و حصول نتایج کاربردی، نیازمند اهتمام مدیران نهادهای قرآنی به این امر است؛ پژوهشگران حوزه دین و قرآن هم باید به نسبت ممارستی که در امر پژوهش دارند، اهتمام بیشتری برای عملیاتی کردن نتایج تحقیقات خود داشته باشند؛ چراکه امروزه پژوهش‌های کتابخانه‌ای، معضل اصلی فعالیت درحوزه پژوهش‌های قرآنی شده است.



وی تغییر دیدگاه‌ها در حوزه پژوهش با اجرایی کردن و جلوه‌گر شدن نتایج آن درجامعه، حمایت‎های مالی از پژوهشگران و توجه بیشتر کمسیون پژوهش وزارت علوم به این عرصه را در رفع این مشکلات مؤثر دانست.



پژوهش در خصوص رسم‌الخط‌های قرآنی و مدل‌های ساختاری در قرآن

بحرالعلوم همچنین به پژوهش‎هایی که تاکنون در آن سازمان انجام شده اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین این تحقیقات، پژوهش در خصوص رسم‌الخط‌های قرآنی و مدل‌های ساختاری در قرآن است که حتی تألیفاتی هم دراین زمینه تهیه شده است.



وی افزود: طرح سند قرآن و فضای مجازی هم در حال حاضر اتمام شده و برای اجرایی کردن آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب ارسال شده است و در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی قرآن نیز مقرر است که دوره‌ای جهت آموزش مفاهیم و ارتقای حفظ برای حافظان قرآن برگزار کنیم.



معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن همچنین تألیف کتاب‏‌های قرآنی در بخش کودکان و بزرگسالان، تدوام برگزاری جلسات سبک زندگی قرآنی، تولید نرم‌افزاری در زمینه حفظ با استفاده از استادان برتر حفظ کشور و... را از مهمترین برنامه‌های آن سازمان تا پایان سال جاری عنوان کرد.



بحرالعلوم از تدوین نرم‌افزار روان‌خوانی جدید از سوی سازمان دارالقرآن کریم خبر داد و اظهار کرد: تاکنون سه مورد تألیف کتاب در بخش کودکان با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی در 18 جلد انجام شده که از این تعداد 12 جلد چاپ و بقیه نیز تا آخر سال منتشر خواهد شد.

captcha