به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با مطالعه قرآن کریم، متوجه میشویم که همیشه قوی بودن در قرآن به عنوان یک عامل مثبت و امتیاز، ارزیابی شده است، بهطور مثال وقتی بنیاسرائیل انتخاب «طالوت» را از سوی پیامبرشان «اسماعیل» به عنوان رهبر، مورد انتقاد قرار میدهند، وی در پاسخ میگوید: «اٍنَّ اللهَ اصْطَفیهُ عَلَیْکٌمْ وَزادَهٌ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ: خداوند او را بر شما برگزیده و قدرت علمی و جسمی وی را از شما افزونتر قرار داده است»(آیه 247 بقره)
همچنین در رابطه با لزوم تقویت بنیه رزمی و نظامی در آیه 60 سوره مبارکه انفال میفرماید: «وَاَعِدّوُا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ: در برابر آنها (دشمنان) آن چه توانایی دارید از «نیرو» آماده سازید».
البته این «نیرو» تنها شامل نیروهای نظامی و رزمی نبوده، بلکه میتواند تواناییهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خلاصه هر چیزی را که میتواند ما را در پیروزی بر دشمن یاری دهد، دربرگیرد. یکی از مصداقهای «قوّه» در آیه مذکور، موهای سفید را به وسیله رنگ، سیاه کردن است، یعنی اسلام حتی رنگ موها را که به سرباز بزرگسال، چهرة جوانتری میدهد تا دشمن مرعوب گردد، از نظر دور نداشته است واین نشان میدهد که چه اندازه مفهوم «قوه» در آیه فوق وسیع است.
وقتی قرآن سرگذشت حضرت موسی(ع) را بیان میفرماید، او را مردی نیرومند وقوی معرفی میکند و در آیه 15ر سوره مبارکه قصص میفرماید:«فَوَکَزَهُ موسی فقَضی عَلیه: موسی تنها یک مشت به آن مرد زد و او درگذشت» و در آیه 26 سوره مبارکه قصص نیز میفرماید: «یا اَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقویُّ الاَمینُ:(دختر حضرت شعیب خطاب به وی گفت: ای پدر! موسی را استخدام کن، همانا بهترین کسی که میتوانی استخدام کنی، کسی است که نیرومند و امین باشد».
همچنین هنگامی که حضرت هود(ع) میخواهد یکی از نعمتهای خدا بر قوم را برشمارد، میگوید: «وَزادَکُمْ فِی الْخَلقِ بَصْطَةً:و به جسم شما فزونی داد» و هم از آیات قرآنی و هم از تواریخ بر میآید که آنها مردمی درشت استخوان، قویپیکر و نیرومند بودند. از قول آنها میخوانیم: «مَنْ اَشَدُّ مِنّا قٌوَّةً: چه کسی ازما نیرومندتر است؟»
5. خداوند متعال در آیات متعدد، از جمله 165 سوره مبارکه بقره، «اَنَّ القُوَّةَ لِلّهِ جَمیعاً :تمامی قدرت و توانایی از آن خداوند است»، آیه 15 سوره مبارکه فصلت: اَوَلَمْ یَرَوُا اَنَّ اللهَ الّذی خَلَقَهُمْ هُوَ اَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً : یا آنها نداستند، خدا که آنها را خلق فرموده بسیار از آنان تواناتر است؟»، آیه 3 سوره مبارکه کهف:«لاقُوَّةَ اِلّا بِاللهِ : جز قدرت خدا قوّهای نیست »، آیه 58 سوره مبارکه ذاریات:« اِنَّ اللهَ هًوَ الرَّزاقُ ذُولْقوَّةِ الْمَتینُ : همانا روزی بخشنده (خلق) تنها خداست که صاحب قوت و اقتداری سخت استوار است» و ... خود را «قوی» نامیده است.
حجتالاسلام حسن ترابی، امام جمعه بروجرد در این خصوص به خبرنگار ایکنا گفت: انسانیکه از توانمندی و سلامت کامل برخوردار باشد میتواند وظایف محوله را به خوبی ایفا کند.
وی با بیان اینکه سلامت جامعه مسئله بسیار مهمی است، افزود: ورزش و تحرکات بدنی، کسالت را از انسان می زداید و به او نشاط و شادابی میبخشد.
امام جمعه بروجرد ادامه داد: با ورزش روحیه شجاعت، فداکاری و حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم در افراد تقویت میشود.
حجتالاسلام ترابی با بیان اینکه ورزش توان رزمی و دفاعی افراد را در مواقع خطر افزایش میدهد، تصریح کرد: ورزش موجب تقویت توان جسمی و اراده قوی افراد در برابر موانع و مشکلات میشود و در بخش سلامت نیز نقش اساسی دارد.
وی تصریح کرد: نقش ورزش در درمان بیماریهای جسمی بسیار زیاد بوده و همچنین ورزش بر سلامت روح و روان آدمی تاثیرگذار است.
امام جمعه بروجرد بیان داشت: تربیت متربیان و ارتقاء سلامت روحی توسط مربیان ورزش باید مورد اهتمام ویژه قرار گرفته و مربی موفق است که در کنار تربیت جسم بر تربیت روح متربیان توجه دارد.
وی با بیان اینکه آنچه ورزش جمهوری اسلامی را از دیگر کشورهای دنیا متمایز ساخته اخلاقمداری است، افزود: کسب مدال طلای جهانی در مسابقات کار سختی نیست بلکه پهلوان کسی است که اخلاق و معنویت را در ورزش رعایت کند.
وی تصریح کرد: پهلوان اصلی کسی است که انسان به تمام معنا تربیت کرده و تحویل جامعه اسلامی دهد.
حجتالاسلام ترابی نقش ورزش را در ایجاد وحدت وهمبستگی بین افراد نقشی بسیار مهم عنوان کرد و افزود: ورزش میتواند بر احساس مسئولیت، ایجاد وحدت و مودت در افراد تاثیر داشته باشد و این هدف اصلی ورزش است.
وی با بیان اینکه پهلوان اصلی افرادی هستند که بر هواهای نفسانی خویش غلبه کنند، تصریح کرد: اگر ورزش به سمت پهلوان پروری برود این یک ورزشی اسلامی است که باید به آن دست پیدا کنیم.