بدنه فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به برگزاری کرسی‎های نقد و نظریه‎پردازی حساس شود
کد خبر: 1458887
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
معاون فرهنگی دانشگاه لرستان:

بدنه فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به برگزاری کرسی‎های نقد و نظریه‎پردازی حساس شود

گروه اندیشه: برگزاری کرسی‎های نقد و نظریه‎پردازی در دانشگاه در حوزه اساتید مغفول مانده و تنها نسبت به برگزاری کرسی‎های آزاداندیشی در حوزه دانشجویی تمرکز شده که می‌طلبد بدنه فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به برگزاری کرسی‎های نقد و نظریه‎پردازی حساس شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، معاون فرهنگی دانشگاه لرستان جمعه، 18 مهر در نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه 2 کشور که طی روزهای 17 و 18 مهر به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد با بیان این‌که مهندسی فرهنگی واژه جدیدی بود که مقام معظم رهبری آن‌را به واژه‌های فرهنگی کشور افزودند، گفت: انتظار می‌رفت مهندسی فرهنگی بتواند فصل فرهنگی جدیدی را در کشور آغاز و مبدأ تحولات عمیقی در سطوح مختلف جامعه به‌ویژه دانشگاه‌ها شود اما مورد غفلت قرار گرفت.
وی از فرهنگ به‌عنوان شالوده جان انسان و جامعه نام برد که اگر این شالوده به فعلیت برسد به سمت شکوه و عظمت حرکت می‌کنیم و بیان کرد: ارزش‌های چند نسل در کنار هم فرهنگ ملی را شکل می‎دهند و در واقع این فرهنگ میوه و محصول بین نسلی است.
‌معاون فرهنگی دانشگاه لرستان با بیان این‌که هر حوزه تخصصی دارای فرهنگ خاص خود است، گفت: فرهنگ سازمانی فرهنگی است که از فرهنگ عمومی تأثیر می‎پذیرد و رفتار سازمانی در دانشگاه‌ها هم از این تأثیرپذیری مستثنی نیست.
حجت‌الاسلام خدایی به خلأ منابع فرهنگی به‌عنوان یکی از کمبودهای غرب اشاره کرد و افزود: خوشحال هستیم که در جامعه‌ای زندگی می‎کنیم که از حیث منابع فرهنگی به منبع وحی، قرآن، سنت و عقل وابسته به وحی متصل است.
وی از انضباط، اعتماد به نفس ملی و اعتزاز ملی به‌عنوان خلأ‎های مورد نظر مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ عمومی اشاره و عنوان کرد: ناامیدی امروز بین نسل جوان وجود دارد و با این حال رسالتی که بر عهده دولت است این است که نقش خود را در راستای امید‎بخشی به جامعه ایفا کند.
معاون فرهنگی دانشگاه لرستان گفت: برگزاری کرسی‎های نقد و نظر و نظریه‎پردازی در دانشگاه در حوزه اساتید مغفول مانده و تنها نسبت به برگزاری کرسی‎های آزاداندیشی در حوزه دانشجویی تمرکز شده است.
وی با تأکید بر این‌که باید بدنه فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به برگزاری کرسی‎های نقد و نظر و نظریه‎پردازی حساس شود، افزود: اگر چه برگزاری کرسی‎های نظریه‎پردازی کار دشواری است اما باید اساتید را نسبت به برگزاری این کرسی‎ها ترغیب کنیم. اگر می‎خواهیم که یک حاکمیت و مردم شنوایی داشته باشیم باید به کرسی‎های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بها بدهیم.
‌حجت‌الاسلام خدایی گفت: مشکلی که در برگزاری کرسی‎های آزاداندیشی وجود دارد این است که دانشجوی ما مطالعه لازم در خصوص موضوعات مطرح شده در کرسی‎ها را ندارد و با این حال ضرورت دارد که برای افزایش سطح آگاهی و تقویت عقبه معرفتی دانشجویان ایستگاه‌های مطالعه را در سطح دانشگاه‌ها افزایش دهیم.
وی انتشار بخشی از نظرات مطرح شده در کرسی‎های آزاداندیشی از طریق رسانه‎های محلی را به‌عنوان راه‌کاری برای انتقال نظرات دانشجویان به جامعه و مسئولان عنوان کرد و افزود: در این راستا دانشگاه لرستان تفاهم‎نامه‌ای را برای پوشش رسانه‎ای کرسی‎های آزاداندیشی با صدا و سیمای مرکز لرستان منعقد کرده است.
معاون فرهنگی دانشگاه لرستان گفت: خلائی که وجود دارد این است که نقدها و نظرات دانشجویان در کرسی‎های آزاداندیشی به گوش مسئولان اجرایی کشور نمی‎رسد و با این حال ضرورت دارد که وزارت علوم تدابیر لازم را برای انتقال این نظرات به دولتمردان بیاندیشد.
همچنین، کرم‎اللهی مدیر فرهنگی دانشگاه لرستان در این نشست اظهار کرد: نظارت فرهنگی جزء شاخصه‌های ارزیابی خوابگاه‌های خودگردان دانشجویی نیست و با این حال ضرورت دارد که این وظیفه نیز به لیست شاخصه‌های ارزیابی خوابگاه‌های خودگردان در کمیته‌های ناظر بر این خوابگاه‌ها اضافه شود.
وی افزود: یکی دیگر از معضلاتی که گریبان‌گیر خوابگاه‌های خودگردان دانشجویی است این است که ساختمان این خوابگاه‌ها متناسب با فضای خوابگاهی نیست.
مدیر فرهنگی دانشگاه لرستان به تدوین تقویم فرهنگی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این تقویم برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در اختیار خوابگاه‌های دانشگاه قرار گرفته است.
کرم‌اللهی به ضعف فعالیت‌های فرهنگی در خانه‌های فرهنگ خوابگاه‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: توسعه فعالیت‌های فرهنگی در خانه‌های فرهنگ خوابگاه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت فعالان فرهنگی از جمله برنامه‌هایی است که در سال‌ تحصیلی جدید در دانشگاه لرستان دنبال می‌شود.
وی برپایی کارگاه‌های پویایی سلامت در محل خوابگاه‌های دانشجویی را از دیگر اولویت‌های این دانشگاه در سال‌ تحصیلی جدید اعلام کرد و افزود: 80 درصد از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه لرستان از برپایی کارگاه‌های پویایی سلامت که در آن‌ها مسائل مربوط به مهارت‌های زندگی با حضور اساتید مجرب مطرح می‌شوند، ابراز رضایت کرده‌اند.
مدیر فرهنگی دانشگاه لرستان بر ضرورت تعیین یک روز به نام کرسی‌های آزاداندیشی در تقویم فرهنگی وزارت علوم تأکید کرد و گفت: هم‌زمان با این روز ضمن تجلیل از دانشجویان و افراد مؤثر در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی می‌توان اهمیت برگزاری این کرسی‌ها را به جامعه دانشگاهی نشان داد.

captcha