منشأ بداخلاقی را باید در ضعف ایمان جست‌و‌جو کرد
کد خبر: 1425781
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲

منشأ بداخلاقی را باید در ضعف ایمان جست‌و‌جو کرد

گروه اجتماعی: مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه منشأ بداخلاقی را باید در ضعف ایمان جست‌و‌جو کرد، گفت: تندخویی موجب می‌شود که فرد جایگاه و محبوبیت خویش را از دست بدهد.


حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: تندخویی گسستگی روابط خانوادگی و اجتماعی را به همراه دارد.



وی با اشاره به اینکه اخلاق اصل جدایی‌ناپذیر زندگی همه انسان‌ها است، بیان کرد: اهمیت اخلاق به‌عنوان هدف بعثت پیامبر(ص) تا بدان جا است که می‌توان گفت اعمال دینی اگر اخلاق نیک را به همراه نداشته باشد ثمری برای آن‌ها وجود ندارد.



مسئول دفتر نهاد نمایندی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره ریشه بداخلاقی و تندخویی اظهار کرد: تندخویی علل مختلفی از جمله حسادت و تکبر دارد اما به‌طور کلی می‌توان گفت منشأ بداخلاقی را در ضعف ایمان باید جست‌وجو کرد.



تندخویی، گسستگی روابط خانوادگی را به همراه دارد



سیدی عنوان کرد: تندخویی تأثیر فراوانی در زندگی به همراه دارد و موجب می‌شود که فرد جایگاه و محبوبیت خویش را در خانواده و اجتماع از دست بدهد و در بعد معنوی نیز اخلاق نیک در قبولی اعمال مؤثر است.



وی در زمینه شیوه برخورد با افراد تندخو گفت: بر اساس تعالیم دینی و سیره اهل بیت(ع) باید در برابر این‌گونه افراد صبر و رفتار شایسته در پیش گرفت چنان‌که ائمه(ع) نیز با وجود توهین‌هایی که به آنان می‌شد، صبوری پیشه می‌کردند و نتیجه آن نیز پشیمانی شخص مقابل بود.



مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: خداوند نیز در سوره فرقان، آیه 63 می‌فرماید: «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ بندگان خدای رحمان کسانی هستند که در روی زمین به فروتنی راه می‌روند و چون جاهلان آنان را مخاطب سازند، به ملایمت سخن گویند»



سیدی بیان کرد: در زمان رسول خدا(ص) نیز بعد از اینکه ایشان یکی از صحابی خویش را دفن کردند مادر آن صحابی گفت بهشت گوارای تو باد که رسول الله(ص) پاسخ دادند با اطمینان سخن نگو که این فرد با خانواده‌اش تندخو بود.



وی گفت: تفکر در نتیجه رفتار، تمرین و مقابله با نفس، همنشینی با انسان‌های خوش خلق و ذکر خدا نقش زیادی در صبر بر تندخویی و درمان این رذیله اخلاقی دارد.

captcha