حجتالاسلام فضلالله نجفی، معاون امور طلاب مرکز مدیریت حوزههای علمیه لرستان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)، گفت: ایشان پـس از انبیای بزرگ الهی و معـصومان(ع)، از کمنظیرترین و ممتازترین شخصیتهای تاریخ بشریت است که با اندیشههای بلند الهی و تلاشهای صادقانه خویش مسیر تاریخ را دگرگون کرد و سر منشأ تحولات عظیمی در ایران و جهان شد.
جامعیت علمی در اجتهاد
وی عنوان کرد: جامعیت علمی امام(ره) را میتوان در آثار علمی بر جای مانده از ایشان به نیکی مشاهده کرد که اغلب در سنین جوانی به نگارش در آمدهاند و از مهمترین این آثار میتوان به «شرح دعای سحر»، «مصباح الهدایة الی الخلافه و الولایة»، و همچنین «سرالصلوه»، «چهل حدیث»، «حدیث جنود عقل و جهل»، «المکاسب»، «الطهاره»، «الرسائل»، «البیع»، «تحریر الوسیله کشفالاسرار»، «حکومت اسلامی» و «ولایت فقیه» اشاره کرد.
حجتالاسلام نجفی سختکوشی و تلاش در راه مطالعه و تدریس را از دیگر ویژگیهای امام(ره) بیان کرد و گفت: دختر ایشان در این زمینه میگوید: مطالعه ایشان بسیار زیاد بود؛ بهگونهای که وقتی وارد اتاق میشدم، میدیدم در کتاب گم شده است، ایشان مینشست و یک میز جلویش و پیرامون او نیز به بلندی یک متر کتاب بود.
بعد عرفانی زندگی امام(ره)
معاون امور طلاب مرکز مدیریت حوزههای علمیه لرستان با بیان اینکه امام خمینی(ره) تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش میدید، ادامه داد: امام خمینی(ره) موحدی بود که با اتصال به خداوند متعال دیگر قدرتها را خُرد میدید و از این بابت هیچ نگرانی به خود راه نمیداد.
حجتالاسلام نجفی در رابطه با بُعد اخلاقی و رفتاری امام خمینی(ره) گفت: ایشان نگاه حقارتآمیز به بندگان خدا و ناچیز شمردن اعمال مردم را از مظاهر عجب و باعث هلاکت انسان میدانست و خود نیز در برخورد با انسانها و حتی کودکان، به کرامت انسانی آنها احترام بسیار مینهاد.
وی با بیان اینکه رعایت حقوق دیگران نیز در همه برخوردهای امام دیده میشد، ادامه داد: امام هیچگاه از کسی تقاضای شخصی نمیکرد و از محول کردن انجام امور خود به دیگران نیز خودداری میکرد در تمام مدت تدریس، در برابر شاگردان دو زانو و مودب مینشست، در سلام گفتن بر همه سبقت میگرفت و پیش از نشستن همسر بر سفره، هرگز دست به غذا نمیبرد.
سادهزیستی امام(ره)
حجتالاسلام نجفی سادهزیستی را از دیگر ویژگیهای مهم امام(ره) بیان کرد و گفت: سادهزیستی و قناعت ایشان در ایجاد جاذبه میان طلبهها و سایر اقشار نقش بسزایی داشت.
معاون امور طلاب مرکز مدیریت حوزههای علمیه لرستان رهبری و مدیریت در هر سطحی را مستلزم رعایت نظم و انضباط در امور دانست و افزود: حضرت امام(ره) در رعایت نظم و انجام منظم برنامهها بهگونهای عمل میکرد که نزدیکان از طریق انجام هر برنامه توسط ایشان زمان را تشخیص میدادند.
حجتالاسلام نجفی با بیان اینکه رعایت نظم هم در کارهای سیاسی و اجتماعی و هم در مسائل عبادی و حتی ورزشی امام وجود داشت، افزود: اقامه منظم نماز شب و پیادهروی روزانه برای مدت پنجاه سال بدون هیچگونه تغییری شاهد این مدعاست.
اندیشه و سیره سیاسی امام(ره)
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) استراتژی مدیریتی خویش را با الهام از تکلیفگرایی قرآن و سیدالشهداء(ع) اتخاذ کرده و توجیه قواعد عرفی «نادرستی مبارزه اقلیت در برابر اکثریت» را به شدت رد میکردند، ابراز کرد: در دوران قبل از انقلاب در مقابل دیدگاه غالب مبارزه مسلحانه با رژیم، استراتژی ایشان آگاهی دادن به تودههای مسلمان و خیزش عمومی و یکپارچه بود، امام خمینی بهخوبی میدانست که اگر آگاهیهای اسلامی و سیاسی مردم بالا برود آنان خود کار را تمام خواهند کرد.
حجتالاسلام نجفی با بیان اینکه استقلال امام و امتیاز و تفاوتی که در اندیشه و عمل نسبت به دیگر رهبران انقلابی و رجال سیاسی داشت، در واقع، برخاسته از شناخت او نسبت به اسلام و ایمان وی به حقانیت و کارآیی این مکتب بود، اضافه کرد: امام(ره) در اسلام ذوب شده بود و در نتیجه همان استقلال و تشخص و تفردی که در اسلام بهعنوان یک دین و مکتب، وجود دارد در وجود او نیز متجلی شده بود.
معاون امور طلاب مرکز مدیریت حوزههای علمیه لرستان افزود: آنچه برای امام خمینی(ره) اصل بود مخالفت با دیگران نبود، بلکه وفاداری به اسلام و موافقت و متابعت از اصول و ارزشها و آرمانهای اسلام برای او اصل بود و اگر در این وفاداری و متابعت، بعضی آراء او با آراء دیگران موافق میافتاد باکی نداشت، چنانکه اگر مخالف هم میافتاد هیچگونه وحشتی از این حیث به دل راه نمیداد.
رهبری و مدیریت امام خمینی(ره)
وی در رابطه با رهبری و مدیریت امام(ره) بهعنوان یکی از ابعاد شخصیتی ایشان، اظهار کرد: امام خمینی(ره) با تمسک به ایمان قوی الهی و تمسک به سیره ائمه معصومین(ع) عناصر و شالودههای مدیریتی را بهکار گرفته و از این اصول هرگز غفلت نمیورزید؛ موضوع برنامهریزی، برای امام بسیار مهم است و در کار پیشبرد اهداف و تحقق آرمانهای خود، بیتردید برنامهای حساب شده را در پیش داشت.
وی با بیان اینکه مطالعه حرکت مبارزاتی امام، از آغاز تا فرجام، نشان میدهد که وی به روند جریان نهضت کاملاًً احاطه داشت، گفت: امام خمینی(ره) در آغاز به نقد دولتهای جائرمیپردازد و سپس متوجه عناصر اصلی رژیم گذشته و حتی عوامل خارجی آنها میشود؛ لذا به تربیت و تعلیم کادر لازم برای آینده میپردازد و آنان را در صحنه علم و عمل، کار آزموده میسازد و با تدوین نظریه ولایتفقیه، مبانی نظری برنامه و حرکت خویش را به جامعه علمی و اسلامی ارائه میدهد.
نجفی بیان کرد: امام(ره) در مرحله بعد، نیروها و امکانات را شناسایی کرده و با تناسب قدرت و توانشان مسئولیت را به آنان واگذار کرده و نیروهای انقلابی را سازمان میبخشد و در کار گزینش نیروها و تفویض اختیار به آنان، دقیقترین ملاکها را بهکار میگیرد.
معاون امور طلاب مرکز مدیریت حوزههای علمیه لرستان با بیان اینکه نظارت امام(ره) بر کار مسئولان نظام، پس از تشکیل حکومت، از فردی در شرایط سنی و توان جسمی او، کاری شگفت و اعجابانگیز بود، گفت: امام خمینی(ره) آنچنان در جریان مسائل حضور داشت که بارها و بارها، دیگران به هنگام گزارش تازهترین خبرهای خود به ایشان، در مییافتند که وی قبلاً خبر را دریافت کرده است.