تغییر سبک زندگی مستلزم ایجاد تحول فرهنگی است
کد خبر: 1400094
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
کارشناس امور اجتماعی استانداری لرستان:

تغییر سبک زندگی مستلزم ایجاد تحول فرهنگی است

گروه اجتماعی: تغییر سبک زندگی مستلزم ایجاد یک تحول فرهنگی است که تحقق این مهم همراهی مردم و مسئولان را می‌طلبد، سبک زندگی کنونی جامعه به‌دلیل الگوگیری نامناسب از سبک زندگی غربی، تا حد قابل توجهی با سیره اهل بیت(ع) زاویه دارد.

فرهاد طهماسبی، کارشناس امور اجتماعی استانداری لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با سبک ایرانی ـ اسلامی، گفت: سبک زندگی کنونی جامعه به‌دلیل الگوگیری نامناسب و تأثیرپذیری منفی از سبک زندگی غربی، تا حد قابل توجهی با آموزه‌های دینی و سیره اهل بیت(ع) زاویه دارد؛ لذا مقام معظم رهبری تغییر مقوله سبک زندگی را مطرح کرده الزامات این تغییر گرایش را تلاش و جدیت متولیان فرهنگی جامعه اعم از رسانه‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه  تمام نهادهایی که با اقشار مردم در ارتباط هستند، دانسته است.

وی ادامه داد: از زمانی که منویات مقام معظم رهبری در رابطه با نهادینه‌شدن سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در جامعه مطرح شده است، عملاًً اقدامات چشمگیر و ثمربخشی صورت نگرفته است و صرفاً با برخوردهای شعاری و تشریفاتی با این مهم مواجه شده‌ایم؛ لذا به‌دلیل عدم ارائه برنامه‌های مدون  از جانب مسئولان برای آموزش، اطلاع رسانی و تبلیغ سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، تغییر در گرایش‌های مردم نیز مشاهده نمی‌شود.

لزوم معرفی الگوهای ایرانی ـ اسلامی به‌واسطه ابزرار قدرتمند هنر و رسانه

طهماسبی ضمن تأکید بر لزوم معرفی الگوهای ایرانی ـ اسلامی به‌واسطه ابزار قدرتمند هنر و رسانه، اظهار کرد: امروز در ظاهر ما به‌صورت مدرن زندگی می‌کنیم ولی رفتار ما سنتی است در حالی‌که می‌توان در عین بهره‌گیری از زندگی‌های نوین تکنولوژی‌های روز آداب و مناسک دین را نیز به جای آورد.

فاصله گرفتن از احکام دین؛ از مهم‌ترین آسیب‌های سبک زندگی

این مدرس مراکز آموزش عالی لرستان فاصله گرفتن از فلسفه، مضامین والا و معانی رفیع احکام دین، درست انجام ندادن کارها و وظایف محوله و ریاکاری را از مهم‌ترین آسیب‌های سبک زندگی امروز جامعه دانست و افزود: برخی از افراد در ظاهر به سبک زندگی ایرانی و اسلامی زندگی می‌کنند ولی در واقع به آن مقید نیستند به همین دلیل در خفا اعمال و گناهانی را مرتکب می‌شوند که در شأن یک مسلمان نیست و بلاه‌خره مردم به شکل‌های مختلف باطن این افراد را کشف می‌کنند که حاصل این ریاکاری دین‌گریزی، بدبینی و بی‌اعتمادی مردم خواهد بود.

طهماسبی با اشاره به اینکه عملکرد رسانه ملی در حوزه‌های فرهنگی چندان رضات‌بخش نبوده است، گفت: امروز جامعه ما به‌واسطه رسانه‌های غربی مورد تهاجم استکبار و بدخواهان انقلاب قرار گرفته که با ساخت برنامه‌ها و سریال‌های مستهجن، مبتذل و غیر اخلاقی درصدد ترویج فساد و انحرافات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما هستند که متأسفانه به علت کیفیت نه چندان مطلوب رسانه‌های داخلی اکثر جوانان به رسانه‌های بیگانه که مطابق ذوق و قریحه قشر جوان طراحی می‌شوند گرایش پیدا کرده‌اند.

ضرورت ایجاد اتاق‌های فکر متشکل از نیروهای متدین در صدا و سیما

وی اضافه کرد: به‌منظور تولید برنامه‌هایی با محتوای غنی و سازنده باید فیلم‌سازان ما از بین نیروهای متدین، متعهد و وفادار به انقلاب اسلامی انتخاب شوند نه اینکه به‌واسطه رابطه‌سازی‌ها اشخاصی به وادی هنر و سینما و تلویزیون راه پیدا کنند که صلاحیت فعالیت در این عرصه را نداشته باشند.

طهماسبی اظهار کرد: تاکنون در راستای دستیابی به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی عملاً اقدامات چشم‌گیری مشاهده نشده و به‌صورت شعاری و تشریفاتی با این مهم برخورد شده کمااینکه رسانه‌ها و مطبوعات نیز در پیگیری مسائل فرهنگی از جمله سبک زندگی ضعیف عمل کرده‌اند.

کارشناس امور اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: در الگوگیری‌هایی که از سبک زندگی غربی می‌شود ما بیشتر جنبه‌های منفی فرهنگ غرب را دریافت کرده‌ایم به‌طور مثال می‌توان به فاصله گرفتن از ساده‌زیستی و روی آوردن به اصراف و تجمل‌گرایی اشاره کرد ولی از نقاط قوت و مثبت زندگی‌های غرب مانند قانون‌گرایی و نظم و انضباط اجتماعی که البته ریشه در صدر اسلام و تمدن غنی ایرانی دارد ولی بعدها اروپائیان آن‌ را از فرهنگ ما استنباط کرده و در جامعه خود پیاده کرده‌اند بهره نمی‌گیریم.

طهماسبی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی مستلزم ایجاد یک موج فرهنگی است، عنوان کرد: ایجاد یک تحول فرهنگی در جامعه همراهی مردم و مسئولان را می‌طلبد زیرا تا زمانی‌که مسئولان از زندگی‌های اشرافی و مجللی برخوردارند ولی مردم در فقر و سختی به سر می‌برند این شکاف و فاصله باقی مانده و اتحاد و هم‌دلی شکل نمی‌گیرد.

مسئولان آغازگر تغییر سبک زندگی باشند

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: اگر مسئولان از اتاق‌های دربسته خود خارج شوند، جلسات خود را به وقت غیر اداری موکول کنند و با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها از نزدیک با دغدغه‌ها و مشکلات مردم آشنا شوند و انتظارات و انتقادات آن‌ها را بشنوند و یا دولتمردان با برگزاری هرچه ساده‌تر جشن‌های ازدواج فرزندان خود برای جامعه الگو باشند قطعاًً می‌توانند مردم را با خود همگام کنند.

طهماسبی عنوان کرد: با تقویت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به‌واسطه حمایت‌های مادی و معنوی دولت و حضور مسئولان در این NGOها می‌توان حلقه واسط بین مردم و مسئولان را تقویت کرد؛ لذا وقتی این پیوند برقرار شود مردم با مسئولان همراه شده و گام مهمی در پیشبرد اهداف نظام و رشد و تعالی جامعه برداشته می‌شود.

وی گفت: مردم همواره در دفاع از ارزش‌های انقلاب و تبعیت از ولایت فقیه پیشتاز بوده‌اند؛ لذا مسئولان باید این باور را به مردم بدهند که نماینده امین و درست‌کار آ‌ن‌ها هستند تا این اتحاد و عزم ملی شکل گرفته و با پشتیبانی مردم در راستای ارتقای فرهنگ و دستیابی به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی گام بردارند.

captcha