برگزاری نماز جماعت در مدارس کشور پیگیری شود
کد خبر: 1383306
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
حجت‌الاسلام قرائتی:

برگزاری نماز جماعت در مدارس کشور پیگیری شود

گروه اجتماعی: رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: دبیران ستادهای اقامه نماز استان‌ها باید ضمن بازدید از دبیرستان‌ها پیگیر وضعیت برگزاری نماز جماعت در این مکان‌ها باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور امروز، چهاردهم اسفند در نشست سالانه دبیران ستادهای اقامه نماز کشور در همدان اظهار کرد: مدیران ستادهای اقامه نماز نباید در دفتر خود بنشیند زیرا اگر اینگونه باشد مانند کتاب بسته‌ای می‌شوند، بلکه آنها باید ضمن بازدید از دبیرستان‌ها پیگیر وضعیت برگزاری نماز جماعت در این مکان‌ها باشند.

وی افزود: امروز می‌بینیم متأسفانه در برخی مناطق مانند پردیسان قم 10 هزار طلبه و در عسلویه شش هزار مهندس هستند ولی در آنجا ستاد اقامه نمازی وجود ندارد، ما نباید با مقوله نماز اداری رفتار کنیم، دبیران در طول روز ساعت‌های طولانی پشت میز خود ننشینند بلکه به جاهای مختلف استان برای بررسی وضعیت برگزاری نماز سرکشی کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: مسئله دیگر بحث مطالعه است از دبیران انتظار می‌رود در این حوزه مطالعات گسترده‌ایی داشته باشند و قبل از اینکه کتاب‌های منتشره ستاد را در استان معرفی کنند خود به خوبی آنها را مطالعه کرده باشند.

حجت‌الاسلام قرائتی ابراز کرد: در کشور 200 میلیارد تومان بودجه زکات است اما آیا از این مبلغ یک میلیارد تومان صرف نماز می‌شود؟ مشکل ما این است که پشت میز نشین و اداری صرف شده‌ایم در حالیکه بیش از این می‌توان کار و فعالیت در حوزه نماز انجام داد به طور مثال با استانداران جلساتی برگزار شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: متأسفانه کمتر اتفاق افتاده که دبیری برای پیگیری برگزاری نماز از سوی ادارات به ما مراجعه و از ما کمک و پیگیری بخواهد، تشکر و توبیخ مرده است، حرکت در استان‌ها خیلی ضعیف است امروز برای نسل جدید نیاز به حرکت نو داریم.

تبلیغ در حوزه نماز تخصصی‌تر صورت گیرد

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز گفت: لازم است تبلیغ در حوزه نماز تخصصی‌تر شود که البته با ایجاد مرکز تخصصی نماز در قم آغاز شده اما نیاز به گام‌های زیادی دارد، تازه اول راه هستیم و امیدواریم این کار هرچه بهتر، علمی‌تر و دانش بنیان‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه مردم منتظر یک حرکت خاص هستند که اگر ما آن را تولید کنیم، استقبال خوبی صورت می‌گیرد، بیان کرد: تجربه نیز این را نشان داده است، باید تولیدات نو در حوزه مکتوب داشته باشیم، هشتاد اثر به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان در حوزه نماز منتشر شده که یک جهش خوب را نشان می‌دهد این آثار برای استان‌ها ارسال می‌شود تا آنها به خوبی معرفی شوند.

حجتالاسلام کلباسی افزود: در حوزه توسعه اطلاع‌رسانی نیز چند سایت علمی، فرهنگی و هنری در عرصه نماز راه‌اندازی شده که باید فعال‌تر باشند، همچنین وبلاگ‌نویسی نیز از سیاسیت‌های این حوزه است که در اصفهان و چهارمحال بختیاری دنبال شده است امروز در عرصه مجازی می‌طلبد که ستاد اقامه نماز فعالیت زیادی داشته باشد زیرا بسیار مؤثر است.

بازسازی ساختار نیروی انسانی ستادها

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور حیات این ستاد را در گرو بازسازی ساختار نیروی انسانی ستادها دانست و گفت: هیچ ارگان و نهادی بدون بازسازی نیروهای خود نمی‌تواند به حیاتش ادامه دهد و باید به این مسئله توجه جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بازسازی نیروهای ستاد به معنای نادیده گرفتن نیروها نیست، ادامه داد: ارزیابی نیروهای ستادهای استانی آغاز شده و مسئولان باید مصلحت نماز و ستاد را به دیگر امور ترجیح دهند، باید توان واقعی نیروها را بسنجیم و با ساماندهی، آموزش و تقویت به دنبال ارتقا عملکرد نیروها باشیم.

کلباسی با تأ‍‍‌کید بر اینکه حیات ستاد به بازسازی نیروها وابسته بوده و این امر گریزناپذیر است، افزود: ابتدا آموزش نیروها در اولویت است تا از این طریق نیروها خود را ارتقا دهند اما در صورتی که با این امر به هدف خود نرسیدیم باید تغییر را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه یاوران نماز در جامعه و نهادینه کردن امر دعوت به نماز از برنامه‌های جدی ستاد اقامه نماز کشور است، اظهار کرد: نباید به روزمرگی دچار شده و تنها به فعالیت‌های ترویج نماز با مشارکت دستگاه‌ها اکتفا کنیم، یاوران نماز می‌توانند ارتباط بهتری با بدنه جامعه در زمینه دعوت به نماز داشته باشند.

یادآور می‌شود، در ادامه نشست سالانه دبیران ستادهای اقامه نماز کشور در همدان دبیران به بررسی دیدگاه‌ها و برنامه‌های اجرایی استان‌ها در سال 92 و برنامه‌های سال 93 پرداختند.

captcha