اصول پزشکی مورد تأکید قرآن و سیره نبوی است
کد خبر: 1362374
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۳
مفتی اهل تسنن فارس:

اصول پزشکی مورد تأکید قرآن و سیره نبوی است

گروه اندیشه: اصول و قواعد پزشکی که شامل رعایت امور بهداشتی، سلامت و پیشگیری است مورد تأکید قرآن و سیره نبوی است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده، عضو شورای سیاستگذاری مدارس علوم دینی اهل تسنن کشور عصر چهارشنبه، 2 بهمن‌ماه در نخستین کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب که در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است، گفت: اصول و قواعد پزشکی که شامل رعایت امور بهداشتی، سلامت و پیشگیری است مورد تأکید قرآن و سیره نبوی است.



وی افزود: این مطلب به گونه‌ای است که در قرآن کریم به این 3 قاعده اشاره شده است و پاکیزگی را شرط وجوب بعضی از عبادات قرار داده است و در احادیث و روایات طهارت و پاکیزگی را نیمی از ایمان دانسته‌اند و تأکیدات فراوانی بر رعایت بهداشت فردی، عمومی، محیط نقل شده است.



شیخ قاضی‌زاده با بیان اینکه مجموعه احادیث پیامبر(ص) در طب‌النبوی قابل ملاحظه است، گفت: مؤلفات خاصی در این نوع طب بیان شده است.



مفتی اهل تسنن فارس عنوان کرد: اسلام همچنان که برای بیماری‌های شک، شبهه، نفاق، گناه و تخلفات و انحراف‌ها درمان دارد، به طب‌القلوب نیز معروف است و برای ناراحتی‌های جسمی و بیماری‌های آن نیز درمان دارد که به طب‌الأبدان شهرت دارد.



وی به درمان بیماری‌های روحی و جسمی اشاره کرد و گفت: درمان‌های جانی یا طب‌القلوب، درمان‌های معنوی و روحانی است که آغاز نسخه‌های این نوع درمان به دست پیامبران الهی بوده و سپس علمای دین به عنوان میراث‌بران دین و علم مردم را با روش‌های ایمانی، تقوا، خداشناسی و خداترسی درمان می‌کنند و این وظیفه در حال حاضر به دست علمای اسلام و روحانیان است.



شیخ قاضی‌زاده تصریح کرد: روش درمان بیماری‌های جسمی همان طب‌الأبدان است که بیماری‌های جسمی را مداوا و علاج می‌کند.



امام جمعه اوز با بیان اینکه قرآن کریم سه قاعده کلی برای درمان تمام بیماری‌ها بیان می‌کند، افزود: این اصول نیز در طب‌النبی مطابقت داده شده است که شامل رعایت امور بهداشتی و سلامت، پیشگیری و وقایت و نگه‌داری از آلودگی و استخراج موادی که وجود آن در بدن مضر است، می‌باشد.

captcha