شناخت مخاطب، اقناع و گفتمان‌سازی؛ مراحل جریان‌شناسی رسانه
کد خبر: 4028943
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
مدرس سواد رسانه‌ای بیان کرد:

شناخت مخاطب، اقناع و گفتمان‌سازی؛ مراحل جریان‌شناسی رسانه

مدرس سواد رسانه‌ای شناخت مخاطب، اقناع و گفتمان‌سازی را مراحل جریان‌شناسی رسانه دانست و گفت: نخستین خشت جریان‌شناسی رسانه شناخت مخاطب یا جامعه هدف است.

کورش سوری، مدرس سواد رسانه‌ایکورش سوری، مدرس سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به ضرورت شناخت محتوا و جریان‌شناسی رسانه، اظهار کرد: رسانه ابزاری است که به‌وسیله آن پیام‌ها انتقال داده می‌شود، اما سواد رسانه‌ای درک مبتنی بر مهارت در آنالیز پیام‌های رسانه است.

وی کلیدی‌ترین راه سواد رسانه را جریان‌شناسی رسانه‌ای دانست و با اشاره به اینکه جریان‌شناسی رسانه هدف خاصی را در طی چند مرحله دنبال می‌کند، ادامه داد: از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی که امروز بخش مهمی از انتقال پیام‌ها را بر عهده دارد، رایگان بودن، تعاملی بودن، دسترسی آسان و وسعت فعالیت آن است.

سوری اولین خشت در جریان‌شناسی رسانه را شناخت مخاطب یا جامعه هدف دانست و با بیان اینکه اگر درک مخاطب را نشناسیم در جریان‌شناسی رسانه با مشکل مواجه می‌شویم، اظهار کرد: مرحله دیگر جریان‌شناسی رسانه اقناع مخاطب است کمااینکه در این زمینه می‌توان به موضوع حق‌آبه اصفهان اشاره کرد که به شکلی جامعه را اقناع کرده بودند که با یک پیامک همه جمع شدند.

این مدرس سواد رسانه‌ای مرحله دیگر جریان‌شناسی رسانه را ایجاد شوک بزرگ خبری دانست و با بیان اینکه در جریان‌شناسی رسانه بعد از شوک خبری، به دنبال گفتمان‌سازی هستند، اضافه کرد: مرحله پایانی جریان‌شناسی رسانه تثبیت و اجرای جریان است.

وی با بیان اینکه در جریان‌شناسی رسانه امنیت در تمام ابعاد نباید آسیب ببیند و باید نسبت رسانه با حاکمیت را بشناسیم، اضافه کرد: رسانه‌های بیگانه با بزرگ‌نمایی خطر هسته‌ای ایران و ایجاد شکاف بین شیعه و اهل سنت به دنبال آسیب زدن به امنیت ملی هستند که با بصیرت و جریان‌شناسی رسانه توسط مردم، این حربه‌ها از بین می‌رود.

سوری با اشاره به اینکه طاغوت رسانه‌ای بدون در نظر گرفتن اصول و اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای فقط به دنبال این است که عقیده خود را گسترش دهد، ادامه داد: بخش مهمی از ماهواره‌ها در اختیار رژیم صهیونیستی و طاغوت است که در این شرایط باید روش‌ها و اهدافی که توسط رسانه با آن درگیر هستیم را بشناسیم که نمونه آن تلاش برای یک قطبی کردن جهان، شایعه‌سازی ترور شخصیت رهبران، ایجاد گسست بین مردم و حکومت و از بین بردن وحدت فرماندهان و مخدوش کردن اعتماد مردم به حکومت است.

این مدرس سواد رسانه‌ای با تأکید بر اینکه رسانه هر چند بر صاحبان قدرت اثر دارد اما از آنان خط می‌گیرد و در یک معنا رسانه قدرت‌آفرین است، گفت: کشورهایی که اطلاعات دارند قدرتمندتر هستند کمااینکه رسانه ابزار مؤثری در هدایت و کنترل اطلاعات است تا خواسته حاکمیت محقق شود.

انتهای پیام
captcha