کد خبر: 4295541
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۲
مدرس حوزه و دانشگاه تبیین کرد

مفاهیمی برگرفته از تقسیم‌بندی آیات سوره صف

حجت‌الاسلام صبوحی با بیان اینکه در روایات آمده که سوره مبارکه صف سوره ظهور است، گفت: دسته اول آیات سوره صف می‌گوید خدا بی‌نیاز است، دسته دوم توبیخ به خاطر شعار توخالی درباره جهاد و دسته سوم شناخت صهیونیسم جهانی است که سنت آنها از فسق شروع شده و با ظلم ادامه داشته و به دشمنی رسیده است و دسته چهارم آیات مربوط به رغبت به جهاد و رسیدن به مقام انصارالله است.

حجت‌الاسلام علی صبوحی، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی صبوحی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز ۳۰ تیرماه، در جلسه تبیینی و تدبری «میثاق فتح» که با موضوع سوره صف برگزار شد، با اشاره به اینکه در اتفاقات اخیر ۱۲ روز پر افتخار را پشت سر گذاشتیم، گفت: ملت ایران در این رویارویی و نبرد آزمون خوبی پس داد، اما هنوز آن نبرد نهایی که انتظار آن را می‌کشیم دست نداده که پایان آن نابودی کامل استکبار جهانی و همه کسانی است که دنیا را متعلق به خودشان می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه این نبرد وقتی به جایی می‌رسد که ظرفیت‌های ما به فعلیت برسد و آنجاست که رهبری مستقیم این میدان را امام زمان(عج) برعهده می‌گیرند و این جنگ به نتیجه خواهد رسید، تصریح کرد: این جنگ قطعی است چون خدا در آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید فرمودند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِی عَزِيزٌ؛ همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازو [ی تشخیص حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به عدالت بر خیزند، و آهن را که در آن برای مردم قوت و نیرویی سخت و سودهایی است، فرود آوردیم و تا خدا مشخص بدارد چه کسانی او و پیامبرانش را در غیاب پیامبران یاری می‌دهند؛ یقیناً خدا نیرومند و توانای شکست‌ناپذیر است.»

صبوحی با اشاره به اینکه برای ایجاد عدل و داد در دنیا به دو سلاح نیاز است، اول ایمان قوی، دوم داشتن تسلیحات نظامی تأکید کرد: در حال حاضر نظامیان ما به فکر قوی کردن سپر نظامی هستند و ما نیز باید کاری کنیم که فکر و قلب ما قرآنی‌تر شود که بتوانیم قوی‌تر در مقابل دشمن بایستیم.

وی با اشاره به اینکه یک سوم سوره‌های قرآن مانند بقره، آل عمران، احزاب، نسا، فتح، محمد(ص) و ... با موضوع جنگ هستند، گفت: در قرآن آیات و سوره‌های زیادی در رابطه با جنگ و جهاد داریم، قرآن کتاب ارتباط با خداست و ارتباط با خدا در پرتو توحید یعنی عدالت و عدالت ثمره توحید است. نماز و روزه و ذکر اگر کنار ظلم قرار بگیرد، ارزشی ندارد، چراکه خروجی توحید ظلم نکردن و با ظلم مبارزه کردن است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این همه بحث جنگ در قرآن آمده به این معنی است که اگر خدا را می‌خواهی باید با دشمن خدا بجنگی، همانگونه که خداوند در آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا؛ محمد(ص) فرستاده خدا است و كسانی كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند، پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود مي‏بينی، آنها همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند، نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است، اين توصيف آنها در تورات است، و توصيف آنها در انجيل همانند زراعتی است كه جوانه‏‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته، تا محكم شده، و بر پای خود ايستاده است، و به قدری نمو و رشد كرده كه زارعان را به شگفتی وا می‌دارد! اين برای آن است كه كافران را به خشم آورد، خداوند كسانی از آنها را كه ايمان آورده‏‌اند و عمل صالح انجام داده‌‏اند وعده آمرزش و اجر عظيمی داده است.» یعنی مسلمانان از نماز اشداء علی‌الکفار، مرگ بر آمریکا و اسرائیل و خط اباعبدالله(ع) را گرفتند، خدا از ما صرفاً قرآن و نماز خواندن نمی‌خواهد، بلکه عمل به دستورات آن را نیز می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه ما به آخرالزمان نزدیک هستیم و جلسات تبیینی قرآن کریم مانند جلسات غنی‌سازی است، بیان کرد: هرچه از نظر موشکی قوی باشیم اگر از نظر ذهنی، بصیرت و آگاهی قوی نباشیم از این سلاح کاری بر نمی‌آید، دشمن بنا داشت کشور را به زانو درآورد، اما مردم ما بصیر بودند و اجازه ندادند، اما آزمون‌های بعدی در راه است. بناست آنقدر این تمرین‌ها را انجام دهیم تا امام زمان(عج) خود رهبری را به دست گیرد.

صبوحی تأکید کرد: تدبر در قرآن رمز بصیرت است و خداوند در آیات ۸۲ نساء، ۶۸ مؤمنون، ۲۹ ص، ۲۴ محمد(ص)، در رابطه با تدبر در قرآن صحبت کرده که دو تا از آنها در فضای جنگ است، یعنی جنگ تدبر و بصیرت می‌خواهد که با تدبر در قرآن به دست می‌آید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تدبر؛ روش مطالعه قرآن است، بیان کرد: نویسنده هر کتابی هدفی دارد نویسنده قرآن نیز هدفی دارد، هر سوره در قرآن حامل یک پیام مشخص است، اینطور نیست که یک سری آیه در سوره‌ای باری به هر جهت باشد، ما معمولاً قرآن را برای ثوابش مطالعه می‌کنیم در صورتی که انسان با قرآن انسان شده است، فطرت ما خود قرآن است.

وی ادامه داد: مطالعه سوره‌های قرآن دارای چندین مرحله است، مرحله اول فهمیدن آیه‌های سوره، مرحله دوم مقایسه آیه‌ها با یکدیگر و پاراگراف‌بندی آن سوره، مرحله سوم جمع‌بندی هر پاراگراف و کشف موضوع و هدف هر پاراگراف و مرحله چهارم ارتباط پاراگراف‌ها با یکدیگر است.

صبوحی با بیان اینکه در روایات آمده که سوره صف، سوره ظهور است، تصریح کرد: دسته اول آیات سوره صف می‌گوید خدا بی‌نیاز است، دسته دوم توبیخ به خاطر شعار توخالی درباره جهاد و دسته سوم شناخت صهیونیسم جهانی که سنت آنها از فسق شروع شده و با ظلم ادامه داشته و به دشمنی رسیده است، و دسته چهارم آیات مربوط به رغبت به جهاد و رسیدن به مقام انصارالله است.

انتهای پیام
captcha