کد خبر: 4293183
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۴
مدرس حوزه و دانشگاه تبیین کرد

استخاره و طلب خیر در کلام امام سجاد(ع)

حجت‌الاسلام محمدرضا اعوانی با بیان اینکه دعای سی‌وسوم صحیفه سجادیه با محتوای طلب خير از خداوند است، گفت: استخاره برای خروج از شک و دودلی است، خدای متعال دوست ندارد مؤمن در شک و دودلی باقی بماند زیرا شک و سرگردانی از ناحیه شیطان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا اعوانی، مدرس حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا اعوانی، مدرس حوزه و دانشگاه امروز، 17 تیرماه در سلسله نشست‌های آشنایی با معارف تربیتی صحیفه سجادیه که از سوی معاونت فرهنگی ـ تبلیغی مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان لرستان ویژه طلاب لرستانی و به‌صورت مجازی برگزار شد، در شرح دعای سی‎‌وسوم صحیفه سجادیه با بیان اینکه در این دعا این حضرت در طلب خير از خداوند متعال است، گفت: از آنجا كه انسان صلاح و مصلحت خود را به درستى تشخيص نمى‌دهد چه بسا آنچه به مصلحت او است بد مى‌شمارد و آنچه بر زيان او است را محبوب مى‌دارد.

وی با اشاره به اینکه استخاره به معنای طلب خیر کردن از خداست، افزود: مرحوم علامه مجلسی در جلد 91 بحارالانوار صفحه 223 روایتی را نقل می‌کند که امام صادق(ع) فرمودند: «پدرم همان‌طور که به من سوره‌ای از قرآن کریم را یاد می‌داد استخاره را هم یاد می‌داد و توصیه به استخاره می‎کرد» از جابر انصاری هم روایت است که فرمودند: پیامبر اکرم(ص) به ما استخاره را تعلیم می‌کرد همانگونه که سوره‌ای از قرآن کریم را به ما تعلیم می‌کرد.»

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه انسان گاهی اوقات برای انجام دادن یا انجام ندادن کاری سر دو راهی قرار می‎گیرد که در این هنگام می‎تواند با استخاره کردن تکلیف خود را مشخص کند، ادامه داد: انسان هر کاری که می‌خواهد انجام دهد به‌ویژه امری که برایش اهمیت دارد باید اول از خدا طلب خیر کند و با این طلب خیر در واقع به این موضوع اقرار می‎کند که تمام امور به ید قدرت خداست.

اعوانی با بیان اینکه استخاره برای خروج از شک و دودلی است این در حالی است که خدای متعال دوست ندارد مؤمن در شک و دودلی باقی بماند زیرا شک و سرگردانی از ناحیه شیطان است و در قرآن کریم نیز سفارش شده در چنین مواقعی از نماز و صبر کمک بگیریم، اظهار کرد: خداوند متعال چون خودش مظهر خیر است پس برای بنده‌اش نیز خیر را می‎خواهد.

این مدرس حوزه علمیه به بند اول دعای سی‌و‌سوم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اقْضِ لِي بِالْخِيَرَةِ» اشاره کرد و افزود: امام سجاد(ع) در این بند از دعا فرموده است: «خدایا! به سبب دانشت که محیط بر همه چیز است، از تو درخواست خیر دارم؛ پس بر محمد و آلش درود فرست و به خیر و نیکی در حقّ من حکم فرما» کمااینکه در بعضی روایات آمده است که هر وقت خواستید از خدا طلب خیر کنید ابتدا دو رکعت نماز بخوانید، بعد از آن دعای طلب خیر را بخوانید و حمد خدا را به‌جا آورید و در پایان بر پیامبر اکرم(ص) و آل طاهرینش سلام و صلوات بفرستید بعد آن کار را انجام دهید که امام سجاد(ع) نیز در این دعا پیامبر اکرم(ص) را به‌عنوان کسی که به درگاه خدای متعال آبرو دارد را یاد می‌کند.

این مدرس سواد رسانه با یادآوری اینکه استخاره یعنی اینکه وقتی از خدا طلب خیر می‎کنیم اگر چیزی پیش آمد که مورد پسند ما نیست و یا آن‌طور که دوست داریم پیش نرفت نباید نسبت به خدا بدبین شویم، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در بند دوم دعا «وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الِاخْتِيَارِ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ ذَرِيعَةً إِلَى الرِّضَا بِمَا قَضَيْتَ لَنَا وَ التَّسْلِيمِ لِمَا حَكَمْتَ فَأَزِحْ عَنَّا رَيْبَ الِارْتِيَابِ، وَ أَيِّدْنَا بِيَقِينِ الُْمخْلِصِينَ» می‎فرماید: «و شناخت انتخاب کردن و برگزیدن را به ما الهام کن و آن الهام را برای ما وسیله خشنودی به آنچه که برای ما مقرر کردی و تسلیم به آنچه در حق ما حکم فرمودی، قرار ده؛ پس آلودگی شک و دودلی در تقدیرت را از دل ما پاک کن و ما را به یقین مخلصان تقویت فرما» همچنین در بند سوم دعا «وَ لَا تَسُمْنَا عَجْزَ الْمَعْرِفَةِ عَمَّا تَخَيَّرْتَ فَنَغْمِطَ قَدْرَكَ، وَ نَكْرَهَ مَوْضِعَ رِضَاكَ، وَ نَجْنَحَ إِلَى الَّتِي هِيَ أَبْعَدُ مِنْ حُسْنِ الْعَاقِبَةِ، وَ أَقْرَبُ إِلَي ضِدِّ الْعَافِيَةِ» این‌گونه از خدا طلب می‎کند: «و داغ ناتوانی معرفت را نسبت به آنچه برایمان اختیار کردی، بر پیشانی ما نزن؛ تا بزرگی و عظمتت را سبک انگاریم و جایگاه خشنودی‌ات را ناپسند شماریم و به چیزی که از حسن عاقبت دورتر و به ضد عافیت و سلامت همه جانبه نزدیک‌تر است، مایل شویم.»

وی گفت: امام سجاد(ع) در بند چهارم این دعا «حَبِّبْ إِلَيْنَا مَا نَكْرَهُ مِنْ قَضَائِكَ، وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا مَا نَسْتَصْعِبُ مِنْ حُكْمِكَ» فرموده است: «آنچه را از داوری‌ات نمی‌پسندیم، محبوب ما قرار ده و آنچه را از حکم تو سخت می‌پنداریم، بر ما آسان‌ساز»، گفت: در روایت است که هر وقت از خدا طلب خیر می‎کنید پشت سر آن از خدا طلب عافیت نیز بکنیم کما اینکه در آیه 216 سوره بقره در این رابطه آمده است: «وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ؛ و بسا چيزى را خوش نمى‏‌داريد و آن براى شما خوب است و بسا چيزى را دوست مى‏‌داريد و آن براى شما بد است، همچنین در آیه 19 سوره نساء «فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا» در این رابطه آمده است: «و اگر از آنان خوشتان نيامد پس چه بسا چيزى را خوش نمى‏‌داريد و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏‌دهد».

این مدرس حوزه علمیه به بند پنجم دعا «وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِيَادَ لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَيْنَا مِنْ مَشِيَّتِكَ حَتَّى لَا نُحِبَّ تَأْخِيرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ، وَ لَا نَكْرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لَا نَتَخَيَّرَ مَا كَرِهْتَ» اشاره کرد و افزود: امام سجاد(ع) در این بند از دعا فرموده است: «و گردن نهادن آنچه از مشیّت و اراده‌ات بر ما وارد کردی، به ما الهام کن؛ تا عقب انداختن آنچه را پیش انداختی و پیش انداختن آنچه را عقب انداختی، دوست نداشته باشیم و هر آنچه را دوست داری ناپسند نشماریم؛ و آنچه را ناپسند داشتی، انتخاب نکنیم.»

اعوانی با تأکید بر اینکه با توجه به این دعای امام سجاد(ع) باید از خدای متعال کمک بگیریم که چیزی که برایمان خیر است نه تنها راضی باشیم بلکه آن را زیبا ببینیم این در حالی است که امام سجاد(ع) در دعای ۳۳ چنين راهنمایى كرده و مى‌فرمايد: «خدایا آنچه كه از قضا و قدر تو بر ما مكروه و دشوار مى‌آيد محبوبمان ساز و هر حكمى از احكامت را كه ما صعب و دشوار مى‌دانيم بر ما آسان گردان»، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در بند ششم دعا «وَ اخْتِمْ لَنَا بِالَّتِي هِيَ أَحْمَدُ عَاقِبَةً، وَ أَكْرَمُ مَصِيراً، إِنَّكَ تُفِيدُ الْكَرِيمَةَ، وَ تُعْطِي الْجَسِيمَةَ، وَ تَفْعَلُ مَا تُرِيدُ، وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ» فرموده است: «و کار ما را به آنچه عاقبتش پسندیده‌تر و فرجامش برای انسان گرامی‌تر است، پایان بخش؛ همانا تو عطای نفیس می‌رسانی و نعمت بزرگ می‌بخشی و هر چه می‌خواهی انجام می‌دهی و تو بر هر کار توانایی.»

انتهای پیام
captcha