مهدی امید، کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به اینکه مهمترین رسالت رسانهها در ایجاد و تأمین امنیت روانی جامعه در هنگامه بحرانها، آگاهیبخشی دقیق و اثربخش همراه با صحت، دقت و سرعت است تا در این مسیر بتوان سرمایههای اجتماعی را تقویت و اعتماد اقشار مختلف جامعه را به دست آورد، اظهار کرد: انسجام و همبستگی و تقویت هویت ملی و جمعی و ایجاد روحیه نشاط، شادابی و امیدآفرینی و امیدبخشی از مهمترین کارکردهای رسانههاست که ظرفیت تابآوری اجتماعی را بالا برده و باعث تقویت و بالا رفتن امنیت روانی جامعه میشود.
وی با اشاره به اینکه وظیفه دیگر رسانه آموزش و همگنسازی اقشار گوناگون جامعه در راستای مقابله با عوامل مخل و مخرب امنیت روانی جامعه است، تصریح کرد: مسئولان در رسانهها بهطور مکرر بیان میکنند که در زمینه اقلام و کالاهای اساسی کمبودی وجود ندارد و انبارها مملو از ذخایر کالایی هستند، در صورتیکه فقط بسنده کردن به این مسئله کافی نیست بلکه باید برای ایجاد آرامش گامهایی از سوی مدیران و مسئولان برداشته شود. لازم است مدیریت کارآمد در شرایط بحران، قاطعیت در تصمیمگیریها، مبارزه و برخورد جدی با برهم زنندگان امنیت اقتصادی و آموزش همگانی در رسانهها در زمینه عدم احتکار و خرید کالاها و اقلام مازاد بر مصرف انجام شود.
امید با اشاره به اینکه براساس تحلیل واقعیتهای موجود فضای رسانهای کشور و نظام بینالملل و اطلاعات موجود در این زمینه، کشور ما با یک جنگ رسانهای، روایتها و اطلاعاتی با نظام سلطه دست به گریبان است و در این جنگ نابرابر چارهای جز ارائه روایت نخست از طرف ما نمیماند، بیان کرد: ۱۷ هزار شبکه دیداری ـ شنیداری رسانهای نظام سلطه به صورت ۲۴ ساعته علیه گفتمان جمهوری اسلامی ایران پمپاژ خبری و تولید محتوا میکنند و چارهای نداریم جز اینکه با امکاناتی که در اختیار داریم و افراد متخصص روایت اول را انجام دهیم تا منبع خبری افراد جامعه رسانههای داخلی باشد نه رسانههای خارجی.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: فیسبوک با یک میلیارد و 200 هزار عضو، سومین شبکه اجتماعی آمریکایی پس از چین و هند است و رسانهها و شبکههای اجتماعی ما در جنگ تحمیلی 12 روزه عملکرد قابل قبولی در مواجهه با این غولها داشتند و نسبت به گذشته تا حدود زیادی توانستند روایت اول را انجام بدهند که این مسیر باید با حمایتهای مالی و معنوی مسئولان ادامه یابد.
وی تصریح کرد: همانگونه که مشهود است اسرائیل تهدیدات خود را با تشکیل پیمانهایی با کشورهای هم مرز یا مرزهای غربی ایران، قفقاز، ناحیه آسیای مرکزی، خلیجفارس، ائتلافهای اسرائیل، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ائتلاف با ترکیه و اردن، و همکاری با آمریکا و اروپا با هدف مقابله با محور مقاومت ایران، انجام داده است اما این جنگ تحمیلی 12 روزه، مقاومت ملت و رهبری و نمایش قدرت و توانمندیهای نظامی، سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را نشان داده و باعث شد کشورهایی که با اسرائیل پیمان دارند و به نوعی نیابتی این رژیم هستند، متوجه شوند که جمهوری اسلامی در رابطه با امنیت ملی خود مماشات نخواهد داشت.
امید با اشاره به اینکه دکترین «امنیت برای همه یا هیچکس» در منطقه، به اطلاع همه شرکای رژیم غاصب اسرائیل رسانده شده است، بیان کرد: با توجه به فروپاشی که در آینده نزدیک برای این رژیم غاصب پیشبینی میشود کشورهای نیابتی آن در منطقه در همکاری با رژیم غاصب تجدید نظر خواهند کرد، چراکه جمهوری اسلامی ایران در مسئله امنیت ملی خود با این کشورها مماشات ندارد.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آموزش رسانهای و بالا بردن سطح سواد رسانهای افراد جامعه نقش بسیار مهمی در ایجاد آرامش روانی جامعه دارد، گفت: این آموزشها در دو سطح مخاطبان عام و فعالان حوزه رسانهای و مجازی، جوانان، دانشجویان، دانشآموزان و ... میتواند تا حد بالایی منجر به کاهش انتشار اخبار جعلی و شایعات شود.
وی با اشاره به اینکه از زاویهای دیگر برخورد قاطع و شدید با نشردهندگان اخباری که با روح و روان افراد جامعه بازی میکنند راهکاری برای مدیریت این فضاست، اظهار کرد: حضور مسئولان کشور و دولت به صورت منظم در رسانه ملی و سایر رسانهها و در میان گذاشتن مسائل جامعه با مردم به جهت همفکری و هماندیشی و مقابله با شایعات اقدام مهم دیگری است.
امید در پایان تصریح کرد: با توجه به وجود ثبات سیاسی در ایران، همبستگی مردم و مسئولان بهویژه در دوران پسا جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و افزایش فروش نفت و سایر منابع، اقتصاد ایران ظرفیت تابآوری و امکان بازسازی و رشد را داراست و افق پیشروی اقتصاد ایران افقی مثبت است و شرکای ایران مانند چین، روسیه و اعضای پیمانهای شانگهای و بریکس در صورت همکاری لازم روند رو به رشد اقتصاد ایران را تسریع خواهند کرد.
انتهای پیام