به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش لرستان، جلسه شورای قرآن، عترت و نماز ادارهکل آموزش و پرورش لرستان با تأکید بر نقش مؤثر مدیران، معلمان و عناصر پنجگانه برنامه درسی یعنی تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق با حضور جمعی از مدیران امروز، هفتم خردادماه برگزار شد.
در این جلسه، سیدعیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر ضرورت اجرای دقیق و متوازن پنج عنصر اصلی برنامه درسی گفت: اگر این پنج عنصر بهدرستی در بطن نظام تعلیم و تربیت قرار میگرفت، امروز نیازی به طرحها و برنامههای جانبی برای جبران کاستیها نداشتیم.این مؤلفهها ستونهای اصلی رشد و تعالی دانشآموزان هستند.
وی با تشریح کارکردهای این عناصر، افزود: تعقل، قدرت تفکر و تحلیل را در دانشآموز تقویت میکند؛ ایمان، عمق اعتقادی و هویت دینی را نهادینه میکند؛ علم، دانش و آگاهی مورد نیاز برای زندگی شایسته را فراهم میسازد؛ عمل، مهارت بهکارگیری آموختهها را در بستر زندگی ممکن میسازد و اخلاق، زیربنای تعاملات سالم اجتماعی و تربیت شهروند مسئولیتپذیر است.
سهرابی ادامه داد: مشکل نظام آموزشی ما این بوده که صرفاً بر آموزش تمرکز کردهایم، در حالی که اگر این پنج مؤلفه بهطور متوازن دنبال میشد، بسیاری از چالشها و ناهنجاریها بروز نمیکرد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به نتایج برخی پژوهشهای انجام شده در حوزه تربیتی، گفت: بین دینداری دانشآموزان و عوامل متعددی رابطه معنادار وجود دارد. مهمترین آنها، نقش خانواده در دینداری فرزندان، جذابیت و نشاط فضای تربیتی و محتوای دینی و همراستایی خانه، مدرسه و محیط اجتماعی است. اگر این سه ضلع به درستی هماهنگ شوند، تربیت دینی مؤثرتر و پایدارتر خواهد بود.
وی با تأکید بر اهمیت نقش مدیر و معلم در نهادینهسازی فرهنگ نماز، افزود: اگر قرار است فرهنگ نماز توسعه یابد، باید تحلیلها و برنامهریزیها تا سطح مدرسه و کلاس درس پیش برود. مربی پرورشی باید راهبر و هدایتگر باشد، اما کار تربیتی فقط بر عهده او نیست. یک مربی موفق، معلم فیزیک و ریاضی را نیز در کنار خود برای فعالیتهای فرهنگی و دینی پای کار میآورد. فرهنگسازی واقعی زمانی اتفاق میافتد که تمام ارکان مدرسه نسبت به موضوع پرورش احساس مسئولیت کنند.
در این جلسه، حجتالاسلام محمدجواد چراغی، مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان با اشاره به جایگاه کلیدی نماز در تربیت نسل آینده، گفت: نماز نباید فقط در حد برنامهای نمادین در مدرسه بماند. باید از شیوههای نوین، محتوای جذاب و مشارکت فعال معلمان و دانشآموزان بهره برد تا نماز بهعنوان یک رفتار درونی و نیاز قلبی در نسل جدید نهادینه شود.
انتهای پیام