عید فطر؛ تولدی دوباره برای انسان
کد خبر: 4209782
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

عید فطر؛ تولدی دوباره برای انسان

حجت‌الاسلام محمد امیری با بیان اینکه عيد سعيد فطر از اعياد بزرگ مسلمانان است، گفت: در حقیقت انسان با یک ماه روزه‌داری شخصیت واقعی خویش را بازیافته و عید فطر یک تولد دوباره برای انسان است.

حجت‌الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستانحجت‌الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تبریک به مناسبت عید سعید فطر، از عيد فطر به عنوان يكی از بزرگ‌ترين و مهمترين اعياد و جشن‌های اسلامی یاد کرد و گفت: مسلمانان در سراسر جهان بعد از يک ماه بندگی و عبادت در نماز عيد فطر با صف‌های طولانی و به هم پيوسته وحدت، اتحاد، انسجام و يكپارچگی خود را به نمايش می‌گذارند.
 
وی عيد فطر را عيد بازگست به فطرت پاک دانست و افزود: مسلمانان روزه‌دار كه ماه رمضان را به روزه‌داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از كارهای مباح دیگر امتناع ورزیده‌اند، اكنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند متعال می‌‏طلبند، اجر و پاداشی كه خود خداوند به آنان وعده داده است.
 
امیری با بیان اینکه عيد سعيد فطر از اعياد بزرگ مسلمانان است كه بايد مراسم‌های اين روز باشكوه هرچه تمام‌تر برگزار شود، اضافه کرد: عید فطر دارای اعمال وعباداتی است كه در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است و از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می‎‏شود كه روز عید فطر، روز گرفتن مزد است لذا در این روز مستحب است كه انسان بسیار دعا كند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.
 
این کارشناس مذهبی عید فطر را روز ترک گناه و فاصله گرفتن از زشتی‌ها و پلیدی‌ها و رورز غلبه بر شیاطین دانست و با بیان اینکه عید به معنای «بازگشت» و فطر به معنی «فطرت و طبیعت» است، گفت: در حقیقت انسان با یک ماه روزه‌داری شخصیت واقعی خویش را بازیافته و عید فطر یک تولد دوباره برای انسان است.
 
وی افزود: در روز عید فطر گویی یک مسلمان از نو متولد می‌شود، چرا که طبق گفتار امام علی(ع)، روزه‌داران در شب عید فطر از تمام آلودگی‌ها و پلیدی‌ها پاک شده‌اند و کمترین پاداش خود را که پاکی و پاکیزگی است دریافت نموده‌اند.
 
امیری ادامه داد: حضرت امام علی(ع) چنین می‌فرماید: «واعلموا عباد الله! ان ادنی ما للصائمین والصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان: ابشروا عباد الله! فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون؛ ای بندگان خدا! بدانید که کوچک‌ترین چیزی که برای مردان و زنان روزه‌دار است، این است که فرشته‌ای در روز آخر ماه مبارک رمضان به آنها ندا می‌دهد: ای بندگان خدا! بشارتتان باد که [خداوند متعال] تمام گناهان گذشته شما را آمرزید، پس بنگرید که بعد از این چگونه عمل خواهید کرد».
 
وی در ادامه به اقامه نماز عيد سعید فطر اشاره کرد و ادامه داد: دين مبين اسلام، دينی است كه علاوه بر اهميت و توجه به عبادت‌های فردی، نيازهای اجتماعی را هم در برمی‌گيرد.
 
امیری با بیان اینکه این نماز آموزه‌های دينی بسيار مهمی دارد، اضافه کرد: برپايی نماز جماعت عيد سعيد فطر نشان‌دهنده قدرت دين مبين اسلام در برابر دشمنان است و بايد برای برپايی اين نماز تلاش ويژه‌ای شود و تمامی مسلمانان در اين آيين وحدت‌بخش شركت كنند.
 
وی در بخشی از سخنانش به دعایی از امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) در این دعا می‎فرماید: «پروردگارا! بر محمد وآل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران كن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده كه بر ما گذشته است كه در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشویی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشكارا گناه كرده‌ایم ... خداوندا! دراین روزعید فطرمان كه برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمایی قرار دادی؛ از هر گناهی كه مرتكب شده‏ایم و هر كار بدی كه كرده‏ایم وهر نیت ناشایسته‏‌ای كه در ضمیرمان نقش بسته است ‏به سوی تو باز می‌‏گردیم و توبه می‌‏كنیم، توبه‌‏ای كه در آن بازگشت ‏به گناه هرگز نباشد و بازگشتی كه در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد.»
 
این کارشناس مذهبی به حدیثی از امام جعفرصادق(ع) درباره فضیلت عید فطر با این مضمون «کسی که برای نماز عید فطر بیرون می‌رود، سزاوار است بهترین جامه‌هایش را بپوشد و خود را با بهترین عطر، خوشبو سازد» اشاره کرد و افزود: نقل شده است که حضرت امیرالمومنین علی(ع) در خطبه‌ عید فطر می‌فرمودند: «آگاه باشید امروز روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داده است و شما را شایسته آن ساخته، پس خدا را یاد کنید تا شما را یاد کند.»
 
وی با بیان اینکه نماز عيد سعيد فطر وحدت و يكپارچگی مسلمانان را نشان می‎‌دهد، گفت: پرداخت زکات فطريه نيز واجبی است كه در اين روز بايد هر مسلمانی آن را با قصد قربت ادا كند.
 
امیری در خصوص اهمیت پرداخت زکات فطریه، گفت: از امام صادق(ع) روایتی نقل شده که ایشان می‌فرماید: «إنّ مِن تَمامِ الصَّومِ إعطاءَ الزَّکاةِ -یعنی الفِطرَةَ - کما أنَّ الصَّلاةَ علی النبِی صلی الله علیه وآله مِن تَمامِ الصّلاةِ، لأ نّه مَن صامَ ولَم یؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّداً؛ از شرایط درستی روزه، دادن زکات یعنی فطریه است؛ هم‌چنان که تمامیت نماز به صلوات فرستادن بر پیامبر صلّی الله علیه و آله است؛ اگر کسی روزه بگیرد و عمداً فطریه ندهد، روزه‌اش بی‌فایده است».
انتهای پیام
captcha