انقلاب اسلامی به برکت حوزه‌های علمیه تنومند شده است
کد خبر: 4199983
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
استاندار لرستان:

انقلاب اسلامی به برکت حوزه‌های علمیه تنومند شده است

فرهاد زیویار گفت: انقلاب اسلامی به برکت حوزه‌های علمیه با عقبه ۱۵۰ سال در ۴۵ سال اخیر آنچه در توان داشت در ساختارسازی، نظام‌مندسازی و شاکله‌مند کردن کار انجام داده است و اکنون آنقدر تنومند شده که سایه‌سار آن داخل و خارج کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

فرهاد زیویار، استاندار لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی استانداری لرستان، فرهاد زیویار، استاندار لرستان عصر چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه در جلسه هم‌اندیشی مدیران حوزه‌های علمیه خواهران با نهادهای حوزوی و استانی که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در دفتر نماینده ولی‌ فقیه در لرستان برگزار شد، به نقش و اهمیت حوزه‌های علمیه در تحولات کشور اشاره کرد و گفت: حوزه‌های علمیه حدود ۲۰۰ سال است که تاریخ تحولات کشور ما را به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار داده و در این مدت در فرایندهای متفاوت و مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی، جامعه را از نظر ساختار و نظام سازی در یک مسیر متفاوت قرار داده است.

وی اضافه کرد: در آن زمان کشور در یک شرایط متفاوت با قبل قرار داشت و نظام سلطه در وضعیتی قرار گرفت که با ادوار قبل، قابل مقایسه نبود و به یک وضعیت عالم‌گیر و دربرگیرنده که مانند یک مدل و الگوی اثرگذار نظام فکری آن تقریباً یدواحد شده بود 

زیویار افزود: قبلاً امپراتوری‌هایی در دنیا وجود داشت که با هم به رقابت می‌پرداختند اما در ۲۰۰ سال پیش شرایط تغییر کرد و ایران در آن شرایط تقریباً تسلیم بود و وسعت ایران شیعه ۳ میلیون کیلومتر مربعی به یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع تغییر یافت و تقریباً یک سوم سرزمین از دست رفت و آنچه که بعد از تعرضات در اولین مواجهات به داد کشور رسید، همواره فتاوای جهادی علمای شیعه و تشکیلات روحانیت و حوزه‌های علمیه بود.

استاندار لرستان ادامه داد: حوزه‌های علمیه در آن دوران در عین حال که از درون تشکیلات فکری خود به دعاوی مختلفی از جمله صوفی‌گری و ... مبتلا بودند و از نظر تشکیلات فکری، ساز و برگ آن در حال شکل‌گیری بود و تحولات اساسی داشت، همزمان شاهد بودند که دشمنان خارجی تنها کشور شیعه و دارای دولت را مکررا مورد تهدید قرار داده‌اند.

وی افزود: تهدیداتی همچون حمله نظامی و نفوذ به ساختار نظام سیاسی تاثیر بر سیستم اقتصادی و انعقاد قراردادهای استعماری که به مرور فتاوی تحریم قراردادهایی که اساس کشور را زیر سؤال می‌برد به پشتوانه تشکیلات حوزه علمیه انجام می‌شد که می‌توان به جنبش تحریم تنباکو توسط مرجع عالی قدر شیعه اشاره کرد.

استاندار لرستان اظهار کرد: در ادامه به دلیل وابستگی عوامل داخلی، لاجرم نهضت مشروطیت به راه افتاد و پس از آن آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی کادرسازی و تربیت دینی را در پیش گرفت که ماحصل آن تربیت آیت‌الله بروجردی‌ها و در نهایت پیدایش درخت تناور انقلاب اسلامی بود که در حال حاضر نزدیک به ۴۵ سال در سایه‌سار آن تشکیلات و نظام سیاسی تحت عنوان انقلاب اسلامی و حکومت مبتنی بر ولایت فقیه شکل گرفته است.

نماینده عالی دولت در استان لرستان گفت: انقلاب اسلامی به برکت حوزه‌های علمیه با عقبه ۱۵۰ سال در ۴۵ سال اخیر آنچه در توان داشت در ساختارسازی، نظام‌مندسازی و شاکله‌مند کردن کار انجام داده است و اکنون آنقدر تنومند شده که سایه‌سار آن داخل و خارج کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

استاندار لرستان اظهارکرد: به برکت انقلاب اسلامی همه اقشار از جمله قشر زنان، تقریباً روی پای خودشان هستند و می‌توانند در مسیر تربیت و ادامه کار نسل‌های گذشته قدم بردارند و آن را به نتیجه برسانند.

انتهای پیام
captcha