بیوتروریسم یک موضوع ایستا و ثابت نیست
کد خبر: 4199839
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
استاندار لرستان:

بیوتروریسم یک موضوع ایستا و ثابت نیست

فرهاد زیویار با بیان اینکه بیوتروریسم یک موضوع ایستا و ثابت نیست، گفت: حمله غیرمسلحانه که باعث آسیب‌پذیری نیروی انسانی، امکانات، اسناد، شریان‌های حیاتی در مقابل عملیات‌های مخرب و خصمانه دشمن است، مأموریت سنگینی است.

فرهاد زیویار، استاندار لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، فرهاد زیویار، استاندار لرستان در اولین کنفرانس ملی «دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم» که امروز، ۲۵ بهمن‌ماه در سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان در حال برگزاری است، گفت: در این همایش کارهای خوبی ارائه شده و چون اولین قدم است می‌تواند برای فعالیت‌های گسترده‌تر یک موضوع اساسی تحت عنوان پدافند غیرعامل با عنوان تخصصی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم باشد.

وی ادامه داد: حمله غیرمسلحانه که باعث آسیب‌پذیری نیروی انسانی، امکانات، اسناد، شریان‌های حیاتی در مقابل عملیات‌های مخرب و خصمانه دشمن است، مأموریت سنگینی است که در خط مقدم آن ممکن است برنامه‌ای سرلوحه اقدامات خود قرار دهد که حتماً باید زیرساخت‌های علمی و بررسی‌های محققانه صورت داده شود. پایه چنین کار مهمی می‌تواند از خسارات غیرطبیعی که از تهدیدات دشمن به کشور وارد می‌شود، جلوگیری کند و یا آن را به حداقل برساند.

استاندار لرستان افزود: هر اقدامی که شامل رصد، پایش، آشکارسازی، هشدار، تشخیص و تصمیم و عملیاتی برای پیشگیری، امداد و نجات، درمان و ارزیابی و بازتوانی منابع که حیات کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، محدودسازی و رفع آلودگی‌ها در برابر تهدیدات زیستی و حمایت از سرمایه‌های ملی از مفاهیم دفاع زیستی است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که می‌خواهند جنگ داشته باشند یا به تعبیری تروریست این مقوله در نظر گرفته شوند وارد می‌شوند، اظهار کرد: کسانی که برای استفاده عمدی و سوء از این مواد برنامه‌ریزی می‌کنند که فقط شامل کشور ما نمی‌شود و ممکن است در برخی مواقع اقدامات سوء را ببینیم.

زیویار افزود: در سیاست‌های کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل و در برنامه پنج‌ ساله پنجم مصوب مجلس شورای اسلامی و طرح جامع میکروبی شورای عالی امنیت ملی این امر لحاظ شده است. بیوتروریسم یک موضوع ایستا و ثابت نیست و به مرور تغییراتی دارد که در این زمینه نیز باید توسعه کمی، ارتقای کیفی و ساماندهی نظام جامع پدافند زیستی در دستور کار قرار داده شود، توسعه هدفمند نظام امداد و نجات، توسعه و روزآمد کردن امکانات، توسعه و ساماندهی شبکه آزمایشگاه‌های تشخیصی، ایجاد نظام فرماندهی، کنترل بحران‌های زیست محیطی، نظام دفاع حقوقی در برابر تهدیدات زیستی و... باید مدنظر باشد.

وی ادامه داد: از جمله مأموریت‌های مورد نظر می‌توان به ایجاد سامانه یکپارچه رصد و پایش، بومی‌سازی و ایجاد خوداتکایی در زمینه پدافند زیستی، تأمین و توسعه ذخایر استراتژیک، ساماندهی شبکه تشخیص و درمان تهدیدات زیستی اشاره کرد. همچنین از جمله راهبردهای مورد نظر نیز می‌توان به راه‌اندازی ساز‌وکارهای اجرایی، ایجاد نظام منسجم و روزآمد رصد، پشتیبانی، ارتقا و به‌روزرسانی کیفیت شبکه آزمایشگاهی، تدوین و نظارت بر ضوابط و استانداردهای بومی و... اشاره کرد.

استاندار لرستان تأکید کرد: در پس این اقدامات اجرایی تحقیقات از اهمیت خاصی برخوردار است، مانند کاری که دست‌اندرکاران این کنفرانس ملی انجام دادند و بیش از ۳۵۰ مقاله علمی ملی به دبیرخانه این همایش ارسال شد.

تهدیدات بیوتروریسم و زیستی سناریو دشمن برای ایران است

محمد محمودوند، معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) نیز در این کنفرانس ملی اظهار کرد: امسال چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتیم و قصد داریم این انقلاب را به انقلاب جهانی آقا امام زمان(عج) وصل کنیم.

وی تصریح کرد: تحکیم انقلاب از خود آن انقلاب مهمتر است، برای ایجاد تحکیم انقلاب بهترین زیرساخت مقوله امنیت بوده به‌ویژه در انقلاب اسلامی که دشمن آن بیشتر است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) ادامه داد: امروز در یک شناخت اجمالی در میدان نبرد دشمن بیش از ۱۵ سناریو را در برابر ایران طرح‌ریزی کرده است که یکی از آنها همین تهدیدات بیوتروریسم و زیستی بوده و لذا اینجاست که اهمیت این کنفرانس و همایش مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود مقالاتی که به این همایش ارسال شده ما را به تشخیص درست برساند و به دنبال تشخیص درست، تجویز، درست و اثربخش باشد و در حد تشخیص نماند، گفت: در کنار تشخیص و تجویز درست باید اقدام به موقع نیز انجام شود، امروز دشمن رزم‌گاه نوین تعریف کرده و دیگر دوران جنگ کلاسیک تمام شده است.

محمودوند در خاتمه اظهار کرد: همچنین امروز دشمن دانش خود را بالا برده و ما عقب‌تر در حال حرکت هستیم که در این راستا باید کار تحقیقی انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha