تفاوت جنگ و دفاع تبیین شود
کد خبر: 4136206
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
استاندار لرستان:

تفاوت جنگ و دفاع تبیین شود

فرهاد زیویار با اشاره به تفاوت نگاه انقلاب به جنگ و با بیان اینکه وقتی ما وارد جنگ می‌شویم آن را دفاع می‌نامیم، گفت: هدف جبهه در دین ما محل کشتن نیست بلکه هدف نجات دادن و زنده نگه داشتن است.

فرهاد زیویار، استاندار لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، فرهاد زیویار، استاندار لرستان، امروز، چهارم اردیبهشت‌ماه در کنگره ۱۱۵ شهید دانشجوی لرستان که به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد، با اشاره به نقش مهم و اساسی دانشگاه در پیشرفت، تحول‌آفرینی و توسعه گفت: برخی دستگاه‌ها وقتی وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهند به آنان لفظ دانشگاه اطلاق می‌شود و شاهد مثال این امر کلام امام راحل است که فرمودند جبهه هم دانشگاه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تحول‌آفرینی در حوزه تعلیم و تربیت را انجام می‌دهد، اضافه کرد: دانشگاه‌های ما در سطح عالی تعلیم و تربیت را انجام می‌دهند.

زیویار با اشاره به اینکه رسالت دانشگاه در نقش‌آفرینی در جامعه و توجه به سرمایه‌های انسانی، فراتر از بسیاری از دستگاه‌هاست، اظهار کرد: تعلیم و تربیت با علم‌ محاسبه پیش نمی‌رود و برای پیشبرد آن حتما باید اهداف متعالی مانند شهدای دانشجو را مدنظر قرار داد.

استاندار لرستان با یادآوری اینکه حساب و کتاب شهید و قیمت خون شهید توسط ما تعیین نمی‌شود بلکه شهدا با خدا معامله کردند، گفت: در مراکز علمی در خصوص فلسفه و شهادت بحث شود؛ نگاه ما در جنگ‌ها با نگاه دیگر کشورها متفاوت است، چراکه وقتی ما وارد جنگ می‌شویم آن را دفاع می‌دانیم و جبهه در دین ما محل کشتن نیست بلکه هدف ما نجات دادن و زنده نگه داشتن است.

وی با بیان اینکه شهادت مرگ نیست بلکه زنده نگه داشتن است و به تعبیر قرآن کریم شهید زنده است، اضافه کرد: روز شهادت شهید چمران‌ها، مفتح‌ها، شهریاری‌ها و احمدی روشن‌ها با عناوین مختلف در تقویم رسمی ثبت شده و این نشان از ارزشمند بودن جایگاه شهید است.

زیویار با اشاره به اینکه اگر شهید و فرهنگ ایثار و شهادت نباشد نام ایران باقی نمی‌ماند و نام و جان شهید مانند قلب همیشه زنده است، ادامه داد: شهدا شناسنامه افتخار کشور هستند و یاد و خاطره آنان باید برای همیشه زنده نگه داشته شود.

وزارت علوم به مقوله فرهنگ نگاه جدی داشته باشد

علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان نیز در این یادواره شهدای دانشجو با بیان اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان ما یاد گرفتند که بهترین رفیق در عالم هستی همین شهدا هستند، افزود: کنگره ملی شش هزار و 552 شهید در قالب 12 کمیته کار خود را آغاز کرد که دو کمیته دانشگاهیان و علمی به دانشگاه‌های استان واگذار شد.

محمدمهدی گودرزی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان نیز در این یادواره با بیان اینکه حکمرانی مردمی باید خود را در قبال نیازهای مردم و خواست جامعه پاسخگو بداند، ادامه داد: برای جلوگیری از فساد و تبعیض و ایجاد زیرساخت‌های عمومی نقش‌آفرینی کند که این مهم تنها از نهاد دانشگاه و چنین ریل‌گذاری از حلقه‌های میانی بر می‌آید.

وی با بیان اینکه مردمی‌سازی دولت تنها بزرگ کردن دولت نیست و می‌توان از این حلقه‌های مردمی و میانی استفاده کرد، گفت: آفت‌هایی در جامعه مانند خباثت‌گرایی و چسبیدن به قدرت تنها زمانی از بین خواهد رفت که در دانشگاه‌ها از ظرفیت حلقه‌های میانی بهره گرفته شود و دانشجویان به شرطی که خود دانشگاه‌ها سیاست‌زده نباشند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان با بیان اینکه امروزه در جهان بی‌عدالتی مدرن، مسلح و غیرقابل اعتراض داریم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی نه در صدد آسیب زدن به ملت‌هاست نه داعیه کشورگشایی دارد بلکه به دنبال کمک به دولت‌هاست که علم باید در خدمت آن باشد.

گودرزی افزود: در دانشگاه باید بیش از هر جای دیگر به مقوله فرهنگ پرداخت، رسالت اصلی دانشگاه علم است، اما این نگاه در ابتدا باید در دانشجو به‌وجود بیاید. وزارت علوم باید به مقوله فرهنگ نگاه جدی داشته باشد، اگر به فرهنگ توجه شود دانشجو راغب می‌شود و در پی درس و تحقیق خواهد رفت.

حجت‌الاسلام حبیب حاتمی‌ کن‌کبود، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان نیز در سخنانی با بیان اینکه دانشگاه مرکز علم است، ادامه داد: در جمع دانشگاهیان وقتی دو مقام اول استان دانشگاهی هستند حیف است دغدغه‌های دانشگاه لرستان برای امور ابتدایی همچون در اختیار قرار دادن زمین باشد.

وی افزود: انتظار داریم همان‌طور که حمایت کردید تخصیص اعتبار دانشگاه لرستان به 118 درصد برسد، در امور زیرساختی و تقسیم عادلانه مباحث مالی نیز اهتمام داشته باشید.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان با بیان اینکه شک نداشته باشیم هر کدام از ما در نظام اسلامی به صندلی تکیه کردیم مدیون خون پاک شهدا هستیم، تصریح کرد: انتظار داریم در دولت سیزدهم پسوند و پیشوند محرومیت از کنار نام لرستان برچیده شود.

انتهای پیام
captcha