نظام نوپای اسلام و دشمنان چندگانه
کد خبر: 4131920
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
در جلسه تفسیر قرآن تشریح شد

نظام نوپای اسلام و دشمنان چندگانه

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام در ابتدای حکومت و نظام نوپای اسلام با چندین دشمن مواجه بودند، گفت: نبی مکرم اسلام در طول عمر بابرکت خود با مشرکان مکه، قبایل خشن، یهودیان و منافقین مواجه شده بودند.

حجت‌الاسلام احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‎ فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، ۱۷ فروردین‌ماه در جلسه تفسیر قرآن کریم مسجد بعثت خرم‎آباد که به مناسبت ماه مبارک رمضان با عنوان «آموزه‌هایی از قرآن کریم» با محوریت سوره بقره برگزار شد، با بیان اینکه آیات اولیه سوره بقره، ترسیم دقیقی از وضعیت دین مبین اسلام، در زمان نزول همین آیات دارد، گفت: شکل‌گیری جامعه اسلامی از زمان بعثت نبی خاتم(ص) و تشکیل نظام اسلامی، تا عصر غیبت و از زمان غیبت تاکنون، ثمره مجاهدت و تلاش‌های انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین بوده است و این خط سیر مقدس از زمان غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) و تا این زمان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به مبارزه نبی مکرم اسلام با پنج دشمن گفت: رسول اکرم(ص) وقتی که از مکه به مدینه هجرت کردند، صرف‌نظر از دشمنان خارجی یا همان امپراتوری‌های آن زمان که پایه‌های حکومت آنها بر ظلم، ستم، اشرافی‌گری و خوشگذرانی بود، دشمنان دیگری نیز داشتند. در مقابل نظام نوپای اسلامی که رسول اکرم(ص) بنا نهاد، حضرت با پنج دشمن روبه‌رو بود، دسته اول از دشمنان مشرکین مکه بودند، برخی از این‌ها تا فتح مکه ایمان نیاوردند و اگر هم ایمان آوردند، ایمان ظاهری بود، دسته دوم قبایل خشن و غارتگر و خونریزی بودند که در اطراف مدینه حضور داشتند و تمام ایام را به همین شکل سپری می‌کردند، شبیخون می‌زدند و غارت می‌کردند.

امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: گروه سوم یهودیان بودند که این‌ها نیز سه دسته بودند، گروه چهارم منافقین بودند و گروه پنجم نیز مسلمانانی بودند که متأسفانه صفات خودخواهی، تکبر و غرور داشتند و آن صفات رذیله‌ای که باید برای آن جهاد اکبر داشت، در وجودشان بود.

شاهرخی رمز موفقیت پیامبر اسلام(ص) در برابر این پنج دشمن را هدایت الهی، تدبیر، عقلانیت، خرد جمعی و حُسن خُلق دانست و اضافه کرد: نبی مکرم اسلام با بهره‌گیری از این عوامل موفق شد نظام نوپا را از آفت دشمنان حفاظت و حراست کند و شکل بدهد و ما امروز ثمره و نتیجه آن زحمات را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه در سوره بقره دو آیه درباره مؤمنان و چهار آیه در باب مشرکان و کفار و 13 آیه درباره منافقان است، به دو چهره بودن منافقان اشاره کرد و گفت: از خصوصیات منافقان این است که دو چهره هستند، مانند کسی که بیمار است، بیماری که نه می‌میرد و نه سالم است؛ منافقان نیز نه در ظاهر کافرند و نه در باطن مسلمان هستند، لذا قرآن کریم می‎فرماید: «يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ‌؛ به گمان باطلشان می‌خواهند خدا و اهل ایمان را فریب دهند، در حالی که جز خودشان را فریب نمی‌دهند، ولی این حقیقت را درک نمی‌کنند.

نماینده ولی ‎فقیه در لرستان اضافه کرد: آنچه درباره منافق باید بدانیم این است که منافق بیمار و مانند یک غده بدخیم است که هرچه بماند گسترش پیدا می‌کند و این خصوصیت بیماری نفاق است، اگر در وجود کسی لانه کرد و استمرار پیدا کرد همه وجودش را فرا می‌گیرد و نمی‌تواند از آن رهایی پیدا کند و قانون آفرینش هم همین است.

امام جمعه خرم‎آباد ادامه داد: قانون آفرینش این است که خداوند انسان را به‌گونه‌ای قرار داده که اگر کسی کار خیری انجام دهد، ثواب کار خیر و آثار آن ابتدا به خود شخص برمی‌گردد و اگر کار زشتی انجام دهد آثار آن به خودش بر می‌گردد، بعد به دیگران می‌رسد و منافق به چنین دردی مبتلاست، لذا عذاب دردناک الهی شامل حالشان می‌شود چون دروغ می‌گویند، چون منافق دو چهره آنچه که بیان می‌کند با آنچه را که در باطن دارد با هم تفاوت دارد.

وی افزود: این سیره و روش امام راحل(ره) نیز بود که منافقان را نهی از منکر می‌کردند، حتی لحظه آخری که منافقان هنوز از کشور خارج نشده بودند، امام راحل(ره) آنها را امر به معروف و نهی از منکر کرد.

شاهرخی در بخشی از سخنانش به پاره‌ای از اقدامات منافقان در عصر حاضر بر علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: شعار منافقان «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا» بود اما همه ما دیدیم هم سازش کردند، هم تسلیم شدند، هم جاسوسی کردند، هم آن مکان‌های حساس کشور را به دشمن نشان دادند تا رژیم بعث عراق مکان‌های حساس را بمباران کند.

وی اضافه کرد: چهره دیگر منافقان این است که ادعا و گفتار آنها زیاد است، ولی عمل آنها کم است، شعارهای تبلیغاتی زیاد و جذاب دارند ولی در عمل پوچ هستند. منافقان با هر جمعیتی مطابق شیوه آنها عمل می‌کنند، گاهی با مذهبی‌ها و انقلابیون آن‌چنان ارتباط برقرار می‌کنند که در حزب جمهوری اسلامی نفوذ و بمب‌گذاری می‌کنند و هرجا که لازم باشد با کافران ارتباط برقرار می‌کنند و خودشان را جزء کفار قرار می‌دهند و هم‌رنگ با آنها می‌شوند. منافقان نشست‌ها و انجمن‌های سری و خانه‌های تیمی دارند، در کارشان نیرنگ، چاپلوسی، دروغ، پیمان‌شکنی و خیانت است و خود را از دیگران آگاه‌تر و برتر می‌دانند.

شاهرخی شیوه‌های نفاق در طول ادوار را شامل تهدید جانی، تحریم اقتصادی، ترور شخصیت و ایجاد ناامیدی و ترس ذکر کرد و گفت: اتفاقاتی که در گذشته به‌واسطه منافقان در زمان پیامبر اکرم(ص) ایجاد شده است امروز نیز در جامعه ما همین مشکلات و نفاق را به‌واسطه منافقان شاهد هستیم.

انتهای پیام
captcha