فرهنگ کار در لرستان ضعیف است
کد خبر: 4117777
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵

فرهنگ کار در لرستان ضعیف است

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی لرستان با اشاره به ضعیف بودن فرهنگ کار در لرستان بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ کار در جامعه به‌ویزه در بین جوانان تأکید کرد.

علی جهانی، مدیرکل تعاون لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان علی جهانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان امروز، 9 بهمن‌ماه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان الیگودرز با بیان اینکه چندین سال است که اعتبارات زیادی به استان ابلاغ و توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت می‌شود، گفت: بیش از 20 سال است که دولت برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال اعتبارات فراوانی به استان‌های کشور ابلاغ می‌کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز با توجه به ظرفیت موجود در استان این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه استان‌های دیگر از این اعتبارات به درستی استفاده کردند و توانستند هم توسعه را در استان خود ایجاد کنند و زمینه لازم را برای رفع بیکاری و اشتغال فراهم کنند، افزود: متأسفانه مسئولان لرستان در گذشته برای توسعه و اشتغال به درستی عمل نکردند و این بیکاری ناشی از بد عمل کردن مدیران است.

جهانی ادامه داد: مشکلات امروز استان علتش ما مدیران هستیم که اگر اعتبارات را در جای مناسب و به افراد واجد شرایت پرداخت می‌کردیم و پس از آن نظارت و رصد می‌کردیم امروز با نرخ بالای بیکاری مواجه نبودیم .

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه فرهنگ کار هنوز به خوبی در بین مردم نهادینه نشده است، گفت: در بیشتر مناطق روستایی و عشایری استان بیشتر افراد در حوزه دامداری و کشاورزی مشغول کار و تلاش هستند اما اگر از آنها بپرسید کارتان چیست پاسخ می‌دهند بیکاریم ، اینجاست که باید تأکید کنم کار فقط پشت میزنشینی یا نگهبانی یک اداره نیست، کار شامل همه اموراتی که در زندگی برای امرار معاش صورت می‌گیرد، است و اشتغال در ادارات دولتی را نیز شامل می‌شود.

جهانی مشاغل خرد و خانگی را بهترین فرصت برای امرار معاش و اشتغال در دانست و افزود: 70 درصد محصولات اولیه صنایع بزرگ از همین مشاغل خرد و خانگی تهیه می‌شود که در بیشتر کشورها این مشاغل خانگی نهادینه و به‌صورت یک فرهنگ جا افتاده است و زمینه ایجاد اشتغال زیادی را فراهم کرده است.

وی به آمار سامانه رصد و اشتغال ثبت شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان در این سامانه اشاره کرد گفت : در ابتدای امسال 43 دستگاه اجرایی استان با توجه به ظرفیت خود میزان اشتغالی را که می‌توانستند ایجاد کنند را  پیش‌بینی و به استانداری و این اداره کل اعلام کردند و متعهد شدند که تا پایان سال‌جاری آن میزان اشتغالی که ایجاد می کنند را با مشخصات کامل و کد ملی وارد سامانه رصد کنند و ما نیز اشتغال ایجادثبت شده را در این سامانه رصد می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی لرستان اضافه کرد: بیشتر اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان که در سامانه رصد به ثبت رسیده، ناشی از تسهیلاتی بوده که به افراد و متقاضیان پرداخت شده و شامل اعتبارات تبصره 16، تبصره 18، اشتغال روستایی و اعتبارات مشاغل خانگی و دیگر مجوزهای کسب و کار در استان بوده است.

جهانی افزود: همه ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی که متعهد  به ایجاد شغل در استان در ابتدای سال‌جاری بوده‌اند باید پاسخگوی اشتغال ثبت شده در سامانه رصد باشند و میزان صحت و درستی آن را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه ما نیز در جهت نظارت و پایش این اشتغال باید با دقت کامل ورود کنیم، گفت: با تشکیل تیم بازرسی و نظارت و با همکاری ارگان‌های نظارتی، دستگاه‎های اجرایی و بانک‌های عامل به صورت تلفنی، میدانی و حضوری به راست‌آزمایی و صحت‌سنجی اشتغال ایجاد شده و ثبت شده در سامانه رصد در استان طی سال‌جاری توسط دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد .

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد:  این اداره کل در زمینه تسهیلات و اعتبارات ابلاغی تسهیل‌گر شرایط است و برای ایجاد اشتغال و توسعه باید مشوق‌های لازم را جهت ورود سرمایه‌گذاران به استان همه مدیران، مسئولین و نمایندگان مجلس زمینه را فراهم و شرایط را تسهیل کنیم چراکه اشتغال یک فرایند فرابخشی است و همه باید دست به دست هم بدهیم و این معضل را رفع کنیم .

جهانی در پایان با تأکید براینکه بانک‌ها باقی‌مانده تسهیلات مشاغل خانگی را پرداخت کنند، اظهار کرد: تعداد زیادی از پرونده‌های مشاغل خانگی به بانک‌ها ارسال شدند و لازم است تا پایان سال نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام
captcha