مشوق‌های دولتی به انگیزه خانواده‌ها برای فرزندآوری اضافه شود
کد خبر: 4103789
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

مشوق‌های دولتی به انگیزه خانواده‌ها برای فرزندآوری اضافه شود

عضو شورای راهبردی جبهه فرهنگی جمعیت کشور با بیان اینکه حتی بعضی از مشوق‌های اقتصادی و سیاست‌‌گذاری‌های تشویقی دولت اگر زمینه فرهنگی آن مساعد نباشد می‌تواند مخرب باشد، گفت: مشوق‌های دولتی باید به انگیزه خانواده‌ها برای فرزندآوری اضافه شود.

مریم اردبیلی عضو شورای جمعیتبه گزارش ایکنا از لرستان، مریم اردبیلی، عضو شورای راهبردی جبهه فرهنگی جمعیت کشور چهارشنبه، ۹ آذر در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در رابطه با پرداختن به مسئله فرزندآوری و بحران جمعیت در کشور، گفت: یکی از رویکردهای مهم و حل‌کننده، نگاه فرهنگی است به این مسئله است.

وی با تأکید بر اینکه در کشور هنوز ضرورت افزایش جمعیت درک نشده است، افزود: تغییر گفتمان فرهنگی، تغییر نگاه زوجین به فرزندآوری در کشور اتفاق نیفتاده است.

عضو علمی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه افزایش باروری و بحران جمعیت هنوز برای بسیاری از مسئولان و دستگاه‌ها جزء مسائل اولویت‌دار نیست، اضافه کرد: بهانه‌های عمومی و کار رسانه‌ای دشمن، بُعد اقتصادی و معیشتی رشد جمعیت را بهانه قرار داده‌اند که البته لازم است به آن توجه شود؛ اما تجربه جهانی و در کشور نیز نشان داده است که حتی اگر اشکالات اقصادی براثر یک معجزه به یک‌باره برطرف شود؛ لزوما به افزایش فرزندآوری منجر نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه حتی بعضی از مشوق‌های اقتصادی و سیاست‌‌گذاری‌های تشویقی دولت اگر زمینه فرهنگی آن مساعد نباشد می‌تواند مخرب باشد، افزود: مشوق‌های دولتی باید به انگیزه خانواده‌ها برای فرزندآوری اضافه شود.

این کارشناس آینده‌پژوهی توجه به مسئله جمعیت و فرزندآوری را ضرورت فرهنگی جامعه عنوان کرد و افزود: فرهنگ‌سازی در درازمدت اثرگذار خواهد بود، اما بندهای فرهنگی قانون جمعیت کمرنگ و مبهم است و بیشتر رسانه‌ها به تبلیغ بسته‌های معیشتی اقتصادی می‌پردازند.

منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در گذشته فرزندآوری در دستور کار جامعه بود، افزود: سبک زندگی جدید تولید موالید را به حداقل رسانده است و بحران اجتماعی جمعیت را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در این اداره کل فعالیت فرهنگی در زمینه مقابله با بحران جمعیت در دستور کار قرار داده‌ایم، ادامه داد: معتقدیم این بحران یک درمان فرهنگی دارد؛ چرا که مقام معظم رهبری نیز اشاره دارند باید حرکت فرهنگی به سمت فرزندآوری و تولید موالید انجام شود.

احمدی با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی در زمینه خانواده و بحران جمعیت انجام شده؛ اما کافی نیست، افزود: جامعه و به‌ویژه مادران باید به خواست و یک باور فکری برسند که این مسئله در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در جهان غرب متاسفانه تمام هجمه‌ها علیه واژه مقدس مادر، فرهنگ و رسالت مادری و کانون خانواده است؛ بنابراین باید به‌عنوان یک پروژه دائمی به این مسئله پرداخته شود که نتیجه‌بخش باشد؛ چرا که اگر نرخ رشد موالید به همین صورت باشد ۳۰ سال آینده از هر سه نفر ایرانی دو نفر کهنسال و یک نفر میانسال هستند.

اعظم روانشاد، معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف همچون چاپ کتاب، برگزاری همایش‌های مختلف با همکاری جبهه فرهنگی انقلاب و صاحبان ایده در استان در راستای کمک به برون‌رفت از بحران جمعیت برنامه‌های مختلف را اجرا کند.

انتهای پیام
captcha