واقعیت‌نگری؛ عیار حکومت علوی
کد خبر: 4068163
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

واقعیت‌نگری؛ عیار حکومت علوی

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با بیان اینکه نباید در راه مبارزه با مخالفین دین خدا که به هیچ عنوان هدایت نمی‌شوند مصلحت‌اندیشی کرد، اظهار کرد: امام علی(ع) در برخورد با چنین افرادی واقعیت‌نگری می‌کند و این عیار حاکمیت امام علی(ع) است که در طول تاریخ بی‌نظیر است.

حجت‌الاسلام حسین روزبهانی، رئیس کانون نهج‌البلاغه شناسی لرستانحجت‌الاسلام حسین روزبهانی، رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به شرح فرازی از خطبه بیست و چهارم نهج‌البلاغه «من خطبة له(ع) و هي كلمة جامعة له، فيها تسويغ قتال المخالف، و الدعوة إلى طاعة اللّه، و الترقي فيها لضمان الفوز: وَ لَعَمْرِي مَا عَلَيَّ مِنْ قِتَالِ مَنْ خَالَفَ الْحَقَّ وَ خَابَطَ الْغَيَّ مِنْ إِدْهَانٍ وَ لَا إِيهَانٍ، فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ فِرُّوا إِلَى اللَّهِ مِنَ اللَّهِ، وَ امْضُوا فِي الَّذِي نَهَجَهُ لَكُمْ وَ قُومُوا بِمَا عَصَبَهُ بِكُمْ، فَعَلِيٌّ ضَامِنٌ لِفَلْجِكُمْ آجِلًا إِنْ لَمْ تُمْنَحُوهُ عَاجِلًا»، اظهار کرد: امام علی(ع) در این خطبه مبارزه و برخورد راسخ با مخالفین حق را بازگو و تقوا را ضمانت رستگاری بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مولای متقیان در آغاز خطبه به خداوند بخشنده جان انسان قسم یاد می‌کند و قسم خوردن به جان و عمر انسان اصلاحی در باب سوگند است، اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن نیز به جان انسان قسم خورده است.

روزبهانی با اشاره به اینکه امام علی(ع) در این خطبه بعد از سوگند به جان و عمر انسان به برخورد و پیکار با کسانی که مخالفان حق هستند یا با دین مبارزه می‌‌کنند و کسانی که دینشان لرزان است اشاره کرده است، ادامه داد: اصل محتوای خطبه آن است که امام باصلابت در مبارزه با چنین افرادی استوار می‌ایستد.

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با یادآوری اینکه گاهی سازش‌کاری با دیگران منفی یا به اصطلاح مداهنه و گاهی سازش‌کاری مثبت یا مداراست و گاهی نباید سازش کرد، افزود: در سازش‌کاری منفی با دیگران انسان از دین، شرف خود می‌گذرد تا منافع خود را جذب کند و این سازش‌کاری منفی است گاهی انسان با انسان مصالحه می‌کند اما دین و شرف خود را نمی‌فروشد.

وی با اشاره به اینکه پیامبران در دشوارترین مسیر از دین و شرافت هزینه نمی‌کنند و حاضر هستند برای دین از حق شخصی خود بگذرند به این معنا که در کار پیامبران الهی مدارا وجود دارد، تصریح کرد: امام علی(ع) به شکل صریح می‌فرماید: در مقابل کسانی که با دین مبارزه می‌کنند و سازش نمی‌کنند باید قاطعانه ایستاد که این کلام مولای متقیان بیان‌کننده آن است که او با کسانی که با حق مبارزه می‌کنند و در ضلالت هستند، مصلحت‌اندیشی ندارد.

روزبهانی با اشاره به اینکه آنچه امام علی(ع) بیان می‌کند عیار حکومت آن حضرت است، ادامه داد: نباید با گروهی که در مبارزه با حق هستند، سازش کرد.

این کارشناس مذهبی با یادآوری اینکه نباید در راه مبارزه با مخالفین دین خدا که به هیچ عنوان هدایت نمی‌شوند مصلحت‌اندیشی کرد، اظهار کرد: امام علی(ع) در برخورد با چنین افرادی واقعیت‌نگری می‌کند و این عیار حاکمیت امام علی(ع) است که در طول تاریخ بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه طلحه و زبیر دو ابلاغ حکومتی می‌خواستند اما چون جایگاه حاکمیت اسلام و بیت‌المال مردم بود امام علی(ع) چنین حکومتی را نمی‌پذیرد، افزود: امام علی(ع) بیت المال را از آن مسلمین می‌داند و این روش فکری امام علی(ع) در مواجه با کسانی است که با حق ستیزه می‌کنند.

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با اشاره به اینکه انسان برای ایستادگی در برابر کسانی که با حق مبارزه می‌کنند باید شروطی را رعایت کند، تصریح کرد: کسی که در مقابل مخالفان دین خدا می‌ایستد باید تقوا پیشه کند در مسیر تقوا حرکت کند و وجود خود را با سازوکارهای الهی منطبق کند.

روزبهانی با اشاره به اینکه سعادت در دنیا و آخرت جز با تقوا محقق نمی‌شود، افزود،: ویژگی دیگر کسانی که در مقابل مخالفان دین خدا می‌ایستند آن است که انسان بداند هیچ پناهی جز خداوند نیست و باید به سمت خدا رفت.

رئیس کانون نهج‌البلاغه‌شناسی لرستان با یادآوری اینکه انسان هر مقداری از مسیر و توجه الهی دور شده باید جهت خود را به مسیر الهی برگرداند و راهکار آن توبه به سوی خداست، گفت: تا زمانی انسان جهت خود را به سوی خدا قرار ندهد نتیجه حاصل نمی‌شود. لذا، باید جهت اقتصاد، فرهنگ، فرزندآوری، آموزش و تعلیم و تعلم را به‌سوی خدا قرار دهیم چراکه اگر جهت ما الهی باشد به نتیجه می‌رسیم.

انتهای پیام
captcha