فضیلت صبر و شکیبایی از نگاه معصومین(ع)
کد خبر: 4066883
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱

فضیلت صبر و شکیبایی از نگاه معصومین(ع)

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران لرستان یکی از راهکارهای رفع ضعف صبر را پناه بردن و دعا به درگاه خداوند دانست و گفت: برای حل این مشکل باید به حکمت خداوند اعتماد کرد، چراکه می‌دانیم هر مشکلی که پیش می‌آید مقدر الهی است و در پی آن حکمت خداوند قرار دارد.

دعای هشتم صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، اکرم مهرابی، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان لرستان در سلسله کارگاه‌های آموزشی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، ششم به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه از موانع اخلاقی متعدد به خداوند متعال پناه می‌برند البته امام از این موانع مبرا هستند، اما به‌عنوان راهنما موانع سر راه انسان‌ها را آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به فراز نخست از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ، وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ، وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ»، گفت: در صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) موانعی را بیان و از این موانع به خداوند استعاذه می‌کنند، یکی از موانع اخلاقی ضعف صبر است.

مهرابی با اشاره به اینکه پناه بردن به خداوند برای رفع ضعف صبر در مقام تکوین است، اضافه کرد: کسب پناه بردن به خداوند در مقام تکوین موضوعیت دارد، چراکه کار به دست خداوند است؛ از طرفی نجات از ضعف صبر ضابطه‌مند است و برای حل آن راهکار و احکامی وجود دارد و انسان با عمل به نظام تشریع با نظام تکوین همراه می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه خواهران لرستان با طرح این سؤال که چرا انسان در مقام تکوین به خداوند متعال پناهنده می‌شود، افزود: اگر انسان دچار ضعف صبر شود برای او مشکلاتی به همراه دارد و لازم است به خداوند متعال پناه ببرد، چراکه تمام مقدرات در دست اوست.

وی با اشاره به راهکارهای درمان ضعف صبر یا پیشگیری از ابتلا به ضعف صبر، اضافه کرد: راهکار رفع ضعف صبر پناه بردن به خداوند است، چراکه خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «صبر کن اما تو به صبر موفق نمی‌شوی مگر به واسطه کمک الهی»؛ انسان برای اینکه بتواند بر ضعف صبر غلبه پیدا کند باید دعا کند. دعا نکردن نشانه عجز انسان است، لذا انسان در دعا باید درخواست رفع ضعف صبر کند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان لرستان با بیان اینکه در برخی ادعیه مانند دعاهای ماه رجب، امام معصوم(ع) از خداوند متعال دعای صبر برای شاکرین می‌کند، افزود: باید از ضعف صبر به خداوند پناه برد؛ خداوند متعال می‌فرماید: «از صبر و نماز استعانت بجویید.»

وی با طرح این سؤال که چرا انسان ضعف صبر دارد، افزود: انسان نسبت به پشت پرده وقایع اطلاع ندارد و این امر سبب ضعف صبر او می‌شود. لذا، باید به قضا و قدر الهی اعتماد داشته باشد همان‌طور که روش امام سجاد(ع) شکیبایی در هنگام تنگنا و سختی است.

مهرابی با یادآوری اینکه در برخی روایات آمده است که در دنیا افرادی هستند که به بلا مبتلا نمی‌شوند، افزود: در بیانی از امام محمدباقر(ع) آمده است: خداوند متعال بندگانی دارد که آنان را از بلا مصون می‌دارد و با رحمت خود آنان را به بهشت می‌برد و هیچ زیانی به آنان نمی‌رسد.

این مدرس حوزه علمیه خواهران لرستان با تأکید بر اینکه اندازه صبر به حدی است که شیخ کلینی در اصول کافی بابی با عنوان باب‌الصبر را دارد، اظهار کرد: امام جعفر صادق(ع) فرموده است: زمانی که مؤمن داخل قبر می‌شود نماز طرف راست، زکات طرف چپ و احسان بر او سایه می‌افکند و صبر در طرفی دور از آنها است و وقتی دو فرشته متصدی سؤال بر او وارد می‌شوند صبر به نماز زکات و احسان می‌گوید مراقب رفیق خود باشید و اگر درمانده شدید من در کنار شما هستم. گویا قدرت صبر از سایر اعمال بیشتر است.

وی با بیان اینکه انسان باید از خداوند طلب رفع ضعف صبر را داشته باشد، افزود: خداوند متعال پیامبراکرم(ص) را به صبر ملزم می‌دارد و آن حضرت امامان و عترت و امت خود را به صبر توصیه کردند.

مهرابی با تأکید بر اینکه قرآن کریم لزوماً ما را فقط به صبر دعوت نکرده بلکه پیامبر(ص) را به‌عنوان الگو معرفی کرده به آن حضرت می‌فرماید: «صبر کن و این نوع صبر، صبر جمیل است» صبر جمیل را بالاترین درجه صبر دانست و گفت: در بیانی از امام محمد باقر(ع) آمده است که صبر جمیل صبری است که در آن شکایت به مردم نباشد.

وی افزود: متأسفانه برخی مردم مشکلات را برای افراد غیرمتخصص بیان می‌کنند، برای بانوان بارزترین نمونه صبر جمیل، صبر حضرت زینب(س) است، چراکه آن حضرت فرمود: «من در کربلا جز زیبایی ندیدم.»

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان لرستان با یادآوری اینکه راهکار دیگر رفع ضعف صبر، اعتماد به خداوند حکیم است، اضافه کرد: باید به علم و حکمت خداوند اعتماد کنیم، چراکه می‌دانیم هر مشکلی که برای انسان پیش می‌آید مقدر الهی است و در پی آن حکمت خداوند وجود دارد.

مهرابی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در روز عاشورا راضی به قضای الهی و تسلیم به امر الهی بودند، گفت: این همان اعتماد به خداوند حکیم است که انسان می‌تواند با این اعتماد به ضعف صبر خود غلبه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha